A szép és annak jelentősége életünkben, a természeti környezet vonatkozásában egyértelműbb konszenzusokat teremt. Táj és haza rokon gondolatok, melyekhez közös történelmi emlékezet és egy földrajzi táj ismerete tartozik. A hazaszeretet, amely e két fontos forrásból táplálkozik, komplex gondolat. Szélsőségeit, a túlforró patriotizmust és a tehetetlen fásultságot is szelídíthetik a tájjal kapcsolatos tapasztalások – hangsúlyozza a szerző a Green Policy Center környezet- és klímapolitikai szakmai műhely szerkesztésében megjelent legújabb elemzésében.
Újító hagyomány
Domaniczky Orsolya elemzésében annak kérdését járja körül, hogy miért szükséges sokkal tágabb teret hagyni a táj és az épített környezet szépségével kapcsolatos törekvéseknek és szempontoknak a közéleti diskurzusban. A tanulmány szerint
az ökológiai krízisre vagy akár a klímaszorongásra a válaszokat és a megoldásokat nemcsak szakpolitikában vagy mozgalmi cselekvésben találjuk meg, hanem a kultúra és a természet csomópontjaiban is.
A szerző három konkrét csomópontot is bemutat, ahol a minőségi termék létrehozásának előfeltétele a természet és a természeti folyamatok iránti tisztelet (fenntarthatóság), valamint az újító hagyomány. Ezek a csomópontok az élelmiszer- és étkezéskultúra, a borászat és az építészet. Az étkezés- és borkultúra esetében Domaniczky Orsolya véleménye szerint az extenzív, kisgazdaságok által uralt és mozaikos tájhasználat nemcsak jobb minőségű terményt és jobb környezeti mutatókat jelent, hanem egy nagy táblás monokultúra helyetti szebb tájképet is. A tanulmány kiemeli azt is, hogy
a helyes településtervezés és a szeretni való, bájos helyek építése a legjobb környezetpolitika,
ugyanis amikor az emberek szeretnek egy helyet, akkor pénzt, időt és energiát áldoznak annak fenntartására és megújítására.
Állandóság és tartósság
A szerző felhívja a figyelmet arra, hogy a csomópontok középpontjában a minőségszemlélet, az emberi lépték, a természeti és társadalmi korlátok elfogadása áll. Ez a szemlélet pedig akkor érvényesíthető a legjobban, ha elkötelezettjei minél inkább kényszermentesen, önszerveződések révén végezhetik munkájukat és autonóm közösségekben kapcsolódnak össze. Ez a szféra az, amelyet nem a piaci mechanizmusok, nem is az állam szabályozása irányít, hanem a közösség egységtudata és szolidaritása tart fönn.