Felértékelődött az online korrepetálás szerepe a járvány idején

Ha egy gyerek kap egy önkéntes korrepetitort, aki figyel rá, és elmagyarázza neki azokat a részeket, amelyeket az iskolában nem értett meg, akkor szárnyalni fog – emelte ki lapunknak a Menetszél Egyesület elnöke a Netkorrep névre keresztelt internetes felzárkóztató programjuk kapcsán. A kezdeményezés keretében hátrányos helyzetű diákoknak nyújtanak online támogatást, ami a járvány idején különös jelentőséggel bír.

Ritó Szabolcs
2021. 01. 03. 8:30
Erdélyi diákok vesznek részt a Menetszél Egyesület online korrepetálásán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A legtöbb pályázati forráson alapuló program addig működik, ameddig a finanszírozás tart, azt követően pedig leáll. A Menetszél Egyesület álláspontja ezzel szemben az, hogy egy adott programnak legalább öt évig futnia kell, hiszen a gyermekek esetében kialakul a kötődés az önkéntesek felé. Egy pályázat lejárta után a program hirtelen megszűnése többet árthat nekik, mint amennyit használ. Éppen ezért mi fenntartható programokban gondolkozunk – mondta lapunknak Babus Csaba, a Menetszél Egyesület elnöke.

A 2009-es válság idején egy kormányprogram részeként Ócsa mellett épült fel egy szociális lakópark olyan családoknak, akik elvesztették a lakhatásukat, vagy ennek veszélye fenyegette őket. A pályázást bonyolító Magyar Máltai Szeretetszolgálat önkénteseként résztvevő fiatalok úgy látták, hogy

ezeknek a családokon azzal tudnak segíteni, ha a gyerekek jövőjét támogatják.

Eleinte kirándulásokat szerveztek, majd heti rendszerességgel foglalkozásokat tartottak a gyerekeknek. Az ócsai korrepetáló program később a Menetszél Egyesület keretein belül folytatódott és fejlődött tovább. A felzárkóztatást később már budapesti, VIII. kerületi iskolákra is kiterjesztették. A következő lépés a Netkorrep névre hallgató online korrepetálás bevezetése volt, amelynek formájában 2019 márciusa óta interneten keresztül is korrepetálnak hátrányos helyzetű gyerekeket az egyesület önkéntesei.

– A Netkorrep programunk elsődleges célja az volt, hogy olyan gyerekeket is elérjünk, akiket személyesen nem tudnánk korrepetálni a földrajzi távolság miatt. Jelenleg közel száz gyereket segítünk Magyarország különböző részein és Erdélyben. Magyarország nagyon Budapest fókuszú mind a tudás, mind az anyagi javak tekintetében, ennek áthidalására szolgál az online korrepetálás. Már a kezdetekben is tudtuk, hogy ez más műfaj, mint a személyes részvételen alapuló oktatás, a megfelelő módszerekkel és felkészültséggel azonban hasonlóan hatékony tud lenni. Sőt, a koronavírus-járvány kezdete óta a korrepetálás személyes verziója helyett is az online programunk tud igazán biztonságosan működni – magyarázta Babus Csaba, hozzátéve:

a kezdetek óta alapelvük, hogy kizárólag olyan programot működtetnek, amely független a pályázati finanszírozásoktól.

Jelenleg nyolcvan egyetemista önkénteskedik a – főként magánadományokból finanszírozott – Menetszél Egyesületnél. Egy részük a pedagógiai közösségi gyakorlat elvégzéséig marad, mások ezt követően is folytatják a munkát. Matematika, angol nyelv és történelem tantárgyakat tanítanak, de a közeljövőben szeretnék a magyar nyelvet is bevezetni. Januártól a program újabb lába is elindul: tanulási nehézséggel küzdő gyerekeknek nyújtanak segítséget az önkéntesnek jelentkező gyógypedagógus hallgatók.

Az egyesületnél nemcsak a gyerekek, hanem az önkéntesek is támogatásban részesülnek: szakmai vezetőik minden tanulópár óráját meglátogatják, tanácsokkal segítik őket. Emellett van saját szakmai anyaguk is. – Nem az a legfontosabb szempont, hogy minél több önkéntesünk legyen és minél több diákot tanítsunk, hanem hogy folyamatosan javítsuk az oktatás minőségét, és fejlesszük a programot – húzta alá az elnök.

A Menetszél Egyesület egyik diákja matematika korrepetáláson vesz részt

A tanítást egy bemeneti teszttel kezdik, amely a programba bekerülő diák készségeit vizsgálja az adott tantárgyból. Amennyiben azt látják, hogy például a fejben összeadás, vagy az írásbeli szorzás nem megy még stabilan, visszamennek eddig a pontig, és ezt erősítik. A gyerekek ezt követően minden félév végén kitöltenek egy kimeneti tesztet, amelyből látható a fejlődés.

Általánosságban elmondható, hogy a program hatására minden második gyerek egy érdemjegyet tud javítani az átlagán.

Nehéz helyzetben élő családok gyermekei mellett gyermekotthonok lakóit is korrepetálják: utóbbi csoport teszi ki a diákok több mint hatvan százalékát. Jelenleg két nagyobb szervezettel működnek együtt: a Böjte Csaba-féle gyermekotthonokkal és a Nem Adom Fel Alapítvány pándi otthonával. A gyermekotthonokban történő korrepetálás hatékonysága az ott dolgozó nevelőkön is múlik – fogalmazott a szervezet vezetője. Hozzátette: a gyermekotthonok személyzete rendszerint nagyon túlterhelt, a nevelők azonban mindent megtesznek, hogy a gyerekek nyugodt körülmények között tudjanak tanulni.

Igyekeznek digitális eszközökkel is támogatni a diákokat: a hatékonyabb munka céljából a gyerekek fejhallgatót kapnak, valamint a gyermekotthonok nagy részében tudnak laptopot is biztosítani. Folyamatosan várják cégek és magánszemélyek felajánlásait is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.