– A védelmi intézkedések következtében most végre egy másféle tapasztalatszerzésre is lehetősége van a gyermekeknek, amely által kiderül, hogy nem csak az iskolapadban lehet hasznos dolgokat tanulni – válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére Uzsalyné Pécsi Rita.
Az ismert neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola docense a korlátozó intézkedések előnyeire rámutatva elmondta, hogy
a koronavírus-járvány miatt jelenleg más világban élünk, ezért meg kell nézni, hogy ebben a helyzetben milyen lehetőségek rejlenek.
A „képes vagyok rá” tapasztalata
Elmondása szerint a különböző oktatási intézményekben töltött idő miatt korábban szűkre szabottak voltak a gyermekek lehetőségei, így kevesebb időt tudtak a családjukkal tölteni. Viszont a tantermen kívüli, digitális munkarend bevezetése lehetőséget adott arra, hogy a szülők a közös munkába, a családi életbe való részvételbe vagy éppen az alkotásba – legyen az kötés, horgolás, főzés vagy kertészkedés – is bevonják a gyermekeket.
A szakember leszögezte: tévedés azt hinni, hogy ezeknek a készségeknek az elsajátítása értéktelen lenne, inkább egy más irányú tanulási módszernek tekinthető,
hozzátéve, hogy az ilyen jellegű tapasztalatokkal adós a magyar oktatási rendszer, pedig ez minden kutatás szerint legalább olyan fontos érték, mintha nagyobb léptékben haladna a szorzótáblával a gyermek.
– A XXI. század vezető készségei ugyanis az együttműködés, a kitartás, a fantázia, a rugalmasság, és ezeket nem megértéssel, hanem csak sok valós tapasztalattal fejleszthetjük! A hatékony stressztűrés kompetenciái pedig – folytatta – az elköteleződés, tehát szenvedélyesen csinálni valamit, a kontrollérzés, azaz a „képes vagyok rá” tapasztalata és a szembenézés, amivel kihívásnak és nem megoldhatatlan problémának látom a helyzetet. Mindezeket a fenti, egyszerűnek tartott tevékenységek kiválóan fejlesztik, szemben az online tesztekkel – magyarázta a neveléskutató.
Az örvényhatás nem szűnt meg
Mivel a pandémia hatására ugrásszerűen megnövekedett az okoseszközök használatának az aránya, ezért az Apor Vilmos Katolikus Főiskola docense felhívta a figyelmet, hogy az örvény beszívó hatása nem szűnt meg attól, hogy nem csak szórakozásra használják a „kütyüket”. Ebben a helyzetben nagyon tudatosan kell beosztani a különböző infokommunikációs eszközök előtt töltött időt, valamint meg kell tanulni kikapcsolni is, ami nemcsak a gyermekek, hanem a felnőttek számára is nagy kihívásnak bizonyul.
A szakember hangsúlyozta: a számítógépek, táblagépek vagy okostelefonok folyamatos használata nagyon megterheli az idegrendszert, ami akár súlyos egészségügyi problémákat is előidézhet.