Az ötös metró adhatja majd a budapesti közlekedés gerincét

Megkezdődtek a próbafúrások az ötös metró előkészítéséhez a Kálvin téren. A tervek szerint az ötös metró nem egy teljesen új vonal lesz, hanem egy olyan meghosszabbítása a csepeli/ráckevei HÉV-vonalnak, amely csatlakoztatja azokat a fővárosi közlekedés vérkeringésébe, és egy új, Duna alatti alagútban összeköttetést tesz lehetővé az északi, szentendrei HÉV-hez is.

Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ2021. 04. 16. 16:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A ráckevei H6-os és a csepeli H7-es HÉV a metróhoz hasonló üzemben süllyedne a föld alá a Közvágóhíd térségében, a két vonal közösen három állomást érintene a föld alatt: az elsőt a Közvágóhídnál kapcsolódva a Déli Körvasút új állomásához, az 1-es, 2-es és 24-es villamosokhoz, majd a Boráros téren a nagykörúti villamosokra kínálva átszállást, végül a Kálvin téren elérve a 3-as és 4-es metrót, illetve több felszíni járatot – áll a Budapest Fejlesztési Központ tervezetében.

A tervezés a Budapest Fejlesztési Központ létrejötte óta zajlik. – Most jutottunk el odáig, hogy az alagút nyomvonala végleges és a talajvizsgálatok is megkezdődhetnek. Az első helyszín a Kálvin tér, ahol a Nemzeti Múzeum előtt hetven méter mélyre fúrunk le, hogy pontos talajmintához jussunk

– a következő hetekben ezt követően további 92 helyszínen indulnak munkák

– áll a BKF lapunkhoz eljuttatott anyagában.

 

Csökkennek a várakozási idők a Dél-pesti vonalon

Terveik szerint Pesterzsébettől befelé csúcsidőben a mostani 12-15 perc helyett ötpercenként követhetik majd egymást a vonatok, legalább Szigetszentmiklós–Gyártelepig átlagosan 7-8 percenként járhatnak, és a legkülső szakaszon is biztosítható akár negyedórás sűrűség a most jellemző órás helyett. A csepeli vonalon a jelenlegi 6-7 perces járatsűrűség növelhető, a reggeli csúcsban 5 percenként indulhatnak majd a szerelvények.

A fejlesztés eredményeképp a IX.,XX., XXI. és XXIII. kerületből jelentősen javul a főváros belső kerületeinek elérése, a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát kínál majd az autós közlekedéssel szemben. Mind a Dél-Pesten, mind a Csepel-szigeti és dél-pesti agglomerációs településeken élők számára jelentősen javul a települések közti közlekedés és a főváros belső kerületeinek elérése, a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát kínál majd az egyéni közlekedéssel szemben. – A két HÉV-vonalon modern, akadálymentesített megállókat, teljesen felújított vasúti pályát terveztetünk a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével – írta a BKF.

Ha majd a csepeli és ráckevei hévek a Kálvin térig közlekednek a föld alatt, Csepelről, Pesterzsébetről, Soroksárról, Dunaharasztiból, Szigetszentmiklósról, Tökölről és Ráckevéről is átszállás nélkül elérhető lesz a budapesti metróhálózat.

Gyorsabb közlekedést ígérnek a tervezők

Az előzetes számítások szerint Csepelről a jelenleginél hét, Ráckevéről pedig harminc perccel rövidebb idő alatt lehet eljutni a Kálvin térre, és mivel a HÉV-nek közvetlen metrókapcsolata lesz majd, csökken a kényszerű átszállások száma is. A H6-os és a H7-es vonalak fejlesztésének köszönhetően a mai elővárosi vasúti utasszám akár meg is duplázható: a ráckevei és a csepeli HÉV-ek együttes utasszáma napi hatvanezerről 120 ezerre emelkedhet.

Távlati terv: az 5-ös metró

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában szerepel a HÉV-alagút folytatása a Kálvin tértől a belváros és a Duna alatt Budára, ahol a vonal az elképzelések szerint összekapcsolódik a H5-ös, szentendrei hévvel. Így kialakulna egy egységes, észak-déli elővárosi és városi gyorsvasút, amely az 5-ös metró nevet viselné. Ez az M5 egy belvárosi, minden tekintetben metrófunkciójú szakaszból, és a hozzá délről három irányból (Csepel, Ráckeve, Kunszentmiklós–Tass), északról pedig két irányból (Szentendre, Piliscsaba) csatlakozó elővárosi vonalakból állna, ugyanis az elképzelések szerint a 2-es, esztergomi vasútvonalról ugyanúgy bejárnának az M5-re egyes vonatok, ahogy a 150-esről.

Az 5-ös metró megvalósítására a BFK megrendelésére készül a részletes megvalósíthatósági tanulmány, ennek kell tisztáznia, hogy pontosan milyen nyomvonalon, milyen megállókkal érdemes majd megépíteni a Kálvin tértől északra a vonalat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.