A felkészült diákokat nem érhette meglepetés a történelemérettségin

Szöveges források helyett ezúttal főleg ábrákat, képeket és térképvázlatokat elemezhettek a diákok a történelem írásbelin, ami a szakemberek szerint nem volt nehéz.

Csókás Adrienn-Somogyi Róza
2021. 05. 05. 14:49
Budapest, 2021. május 3. Diákok a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán a fõvárosi Szent István Gimnáziumban 2021. május 3-án. Ezen a napon - a járványügyi szabályok betartásával - országszerte megkezdõdtek az írásbeli érettségi vizsgák. Az elsõ érettségi napon magyar nyelv és irodalomból középszinten 71 ezren, emelt szinten mintegy kétezren adnak számot tudásukról. MTI/Szigetváry Zsolt Fotó: Szigetváry Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történelem-számonkéréssel folytatódott ma az érettségi, középszinten 66 396 diák, emelt szinten pedig 8301 fő vizsgázott, a járvány miatt szigorú óvintézkedések mellett. A feladatlap mindkét szinten két részből állt, a dolgozat első felében egyszerű, rövid kérdéseket kellett megválaszolni, míg a második rész kifejtős esszékérdésekből állt.

– A középszintű feladatsor a jogszabályoknak mindenben megfelelt, ugyanakkor

semmiképpen sem nevezhető nehéznek.

A tesztfeladatok többségében egyszerű forrás-, ábra- vagy képelemzési kérdések kerültek elő – véleményezte a dolgozatot lapunk kérésére Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke.

A Történelemoktatók Szakmai Egyesülete szerint nem volt nehéz az idei feladatsor
Fotó: MTI/Varga György

Mint mondta, a tesztfeladatok között találkozhattunk politikatörténeti (például Athén, Kossuth-beszédek), gazdaságtörténeti (kapitalista gazdaság), társadalomtörténeti (XVIII. századi nemzetiségek, Horthy-korszak társadalmi kérdései) feladatokkal, sőt kultúrtörténeti témával (középkori építészet) is. Az eszmetörténet csak az esszékérdések között jelent meg (szovjet rendszer ideológiája).

– Vélhetően a kifejtős feladatokban a többség a szovjet ideológia – török hódítás párost választotta,

ugyanis a hűbériséget tárgyaló feladatban talán kissé átvittebb értelemben lehetett csak az elemzendő képpel kapcsolatos megállapításokat beilleszteni – magyarázta.

A szakember szerint a feladatsor általában nem volt nehéznek nevezhető, egészséges arányban volt hozzá szükség tárgyi háttértudásra és a megszerzett kompetenciák használatára. – Örvendetes, hogy a tavaly májusi átlagosnál kissé nagyobb arányban szöveges forrásokra épülő feladatsor után most az elemzendő anyagok számos típusa megjelent:

államszervezeti és gazdasági ábra, történelmi képek, térképvázlatok, statisztikai adattábla, a szöveges források közül pedig jogszabályi jellegű és személyes szövegek is előkerültek.

Ugyanakkor szembetűnő, hogy a szokottnál nagyobb arányban jelentek meg a zárt végű tesztkérdések, melyek a sztenderdizálás (mérhetőség) kapcsán előnyösek, ugyanakkor a nyílt végű, szabad válaszadást lehetővé kérdések is fontos, gondolkodást mérő feladatok, így fontosnak tartjuk, hogy ezek is kellő arányban kerüljenek be a feladatsorba – tette hozzá.

A rendkívüli helyzetre való tekintettel várható volt, hogy viszonylag könnyen megoldható feladatokat kapnak a tanulók

– ezt már egy másik történelemtanár, Gáspárné Dalmadi Margit mondta lapunknak, aki szerint a dolgozat első részét képező tesztsornál 2-3 feladat kivételével elegendőnek bizonyult a figyelmes és értő olvasás. Hozzátette: az esszéknél könnyebbséget jelentett, hogy ismertebb témákról kellett számot adni. – Talán a hűbériségre vonatkozó feladat volt nehezebb, mivel ott a forrás nem sokat segített a megoldásban – jegyezte meg a szaktanár.

Az idei dolgozat a diákok szerint

sem volt teljesíthetetlen kihívás.

Bereczki Csilla emelt szintű történelem érettségit tett Veszprémben. – A felkészülési időszakban végig az emelt történelemtől és az esszéktől rettegtem. Meglepetésként ért, hogy az érettségi első részének a feladatai sokkal nehezebbek voltak, mint az esszék megírása. Furcsa fordulat volt, hogy éppen az menti meg az érettségimet, amitől a legjobban féltem – nyilatkozta lapunknak a tanuló a vizsga után.

Iskolatársa, Vámosi Vénusz a középszintű feladatlapokat oldotta meg, és ugyancsak pozitív érzésekkel jött ki a vizsgáról. – Nem volt könnyű, viszont nehezebbre számítottam. Az egyik esszénél pont azt a témát kaptuk, amit szerintem a legjobban tudok, megkönnyebbülés volt, mikor megláttam. Remélem jól sikerült! – fogalmazott.

Holnap az angol nyelvi vizsgákkal folytatódik az érettségi.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.