A történelem-számonkéréssel folytatódott ma az érettségi, középszinten 66 396 diák, emelt szinten pedig 8301 fő vizsgázott, a járvány miatt szigorú óvintézkedések mellett. A feladatlap mindkét szinten két részből állt, a dolgozat első felében egyszerű, rövid kérdéseket kellett megválaszolni, míg a második rész kifejtős esszékérdésekből állt.
– A középszintű feladatsor a jogszabályoknak mindenben megfelelt, ugyanakkor
semmiképpen sem nevezhető nehéznek.
A tesztfeladatok többségében egyszerű forrás-, ábra- vagy képelemzési kérdések kerültek elő – véleményezte a dolgozatot lapunk kérésére Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke.

Fotó: MTI/Varga György
Mint mondta, a tesztfeladatok között találkozhattunk politikatörténeti (például Athén, Kossuth-beszédek), gazdaságtörténeti (kapitalista gazdaság), társadalomtörténeti (XVIII. századi nemzetiségek, Horthy-korszak társadalmi kérdései) feladatokkal, sőt kultúrtörténeti témával (középkori építészet) is. Az eszmetörténet csak az esszékérdések között jelent meg (szovjet rendszer ideológiája).
– Vélhetően a kifejtős feladatokban a többség a szovjet ideológia – török hódítás párost választotta,
ugyanis a hűbériséget tárgyaló feladatban talán kissé átvittebb értelemben lehetett csak az elemzendő képpel kapcsolatos megállapításokat beilleszteni – magyarázta.
A szakember szerint a feladatsor általában nem volt nehéznek nevezhető, egészséges arányban volt hozzá szükség tárgyi háttértudásra és a megszerzett kompetenciák használatára. – Örvendetes, hogy a tavaly májusi átlagosnál kissé nagyobb arányban szöveges forrásokra épülő feladatsor után most az elemzendő anyagok számos típusa megjelent:
államszervezeti és gazdasági ábra, történelmi képek, térképvázlatok, statisztikai adattábla, a szöveges források közül pedig jogszabályi jellegű és személyes szövegek is előkerültek.
Ugyanakkor szembetűnő, hogy a szokottnál nagyobb arányban jelentek meg a zárt végű tesztkérdések, melyek a sztenderdizálás (mérhetőség) kapcsán előnyösek, ugyanakkor a nyílt végű, szabad válaszadást lehetővé kérdések is fontos, gondolkodást mérő feladatok, így fontosnak tartjuk, hogy ezek is kellő arányban kerüljenek be a feladatsorba – tette hozzá.
A rendkívüli helyzetre való tekintettel várható volt, hogy viszonylag könnyen megoldható feladatokat kapnak a tanulók
– ezt már egy másik történelemtanár, Gáspárné Dalmadi Margit mondta lapunknak, aki szerint a dolgozat első részét képező tesztsornál 2-3 feladat kivételével elegendőnek bizonyult a figyelmes és értő olvasás. Hozzátette: az esszéknél könnyebbséget jelentett, hogy ismertebb témákról kellett számot adni. – Talán a hűbériségre vonatkozó feladat volt nehezebb, mivel ott a forrás nem sokat segített a megoldásban – jegyezte meg a szaktanár.
sem volt teljesíthetetlen kihívás.