A távoktatás hatékonyságára is választ ad az idei kompetenciamérés

Eltérő módon készültek az iskolák a szerdai kompetenciamérésre, amelynek matematikai feladatsora nem okozott meglepetést – nyilatkozta lapunknak Balga Attila. A budapesti Eötvös József Gimnázium pedagógusával a matematikai feladatok nehézségéről, a mérés által vizsgált készségekről és a távolléti oktatás hatásáról beszélgettünk.

Tóth Béla
2021. 05. 27. 20:25
A kompetenciatesztet több mint 240 ezer tanuló töltötte ki Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hasonló nehézségű volt a matematikai feladatsor, mint a korábbi években, nem tartalmazott újszerű dolgokat – válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére a Nemzeti Pedagóguskar matematikatagozatának vezetője az országos kompetenciamérés után.

Balga Attila elmondta:

a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy elitgimnáziumban a tanulóknak nem okoznak gondot a mérés feladatai, viszont a meghatározott időt ők is teljesen kihasználják. Egy átlagos általános iskolában, ahol a diákok különböző képességűek, sokszor a legjobbak sem jutnak el a feladatsor végére.

A kistérségek iskoláiban – ahol a tanulók többsége hátrányos helyzetű – tanító tanárok beszámolói szerint pedig a diákoknak nem ment könnyen a feladatok megoldása.

Tájékoztatása szerint az intézmények eltérő módon készülnek a kompetenciamérésre: egy elitgimnáziumban a diákok „menetből”, különösebb felkészülés nélkül teljesítik a mérést, viszont egy olyan iskolában, ahová kevésbé motivált, gyengébb képességű gyerekek járnak, előfordul, hogy a jobb tanulókat is felkészítik előzetesen a mérésre.

– A kompetenciamérés feladatai leginkább a gyerekek függvényszerű gondolkodását, az elemző, értelmező olvasást és az ítéletalkotási készségeket vizsgálják.

A feladatok egy részében táblázatokkal, grafikonokkal kell dolgozniuk a tanulóknak, és szükség van a logikai gondolkodásra, illetve a számolási képességekre is – ismertette a feladatsor által mért kompetenciákat Balga Attila.

A Nemzeti Pedagóguskar matematikatagozatának vezetője továbbá rámutatott: az idei mérés eredményei a digitális munkarend hatékonyságára is választ fognak adni. Elmondása szerint

ha egy intézmény idei eredménye nem tér el jelentősen a korábbiaktól, akkor ott a tanárok a távolléti oktatást maximális hatékonysággal teljesítették.

– Véleményem szerint – folytatta – azokat a kompetenciákat, amiket a mérés számonkér, igazán a jelenléti oktatásban lehet fejleszteni. Ezért várom azt, hogy a majdani eredmények azt támasztják alá, hogy a digitális munkarendben kevésbé fejlődtek ezek a kompetenciák – mondta a szakember. Hozzátette, tapasztalata szerint a mostani tanév távolléti oktatása hatékonyabb volt 2020 tavaszához képest, hiszen ezúttal a tanároknak már volt felkészülési lehetőségük a digitális oktatásra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.