Hasonló nehézségű volt a matematikai feladatsor, mint a korábbi években, nem tartalmazott újszerű dolgokat – válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére a Nemzeti Pedagóguskar matematikatagozatának vezetője az országos kompetenciamérés után.
Balga Attila elmondta:
a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy elitgimnáziumban a tanulóknak nem okoznak gondot a mérés feladatai, viszont a meghatározott időt ők is teljesen kihasználják. Egy átlagos általános iskolában, ahol a diákok különböző képességűek, sokszor a legjobbak sem jutnak el a feladatsor végére.
A kistérségek iskoláiban – ahol a tanulók többsége hátrányos helyzetű – tanító tanárok beszámolói szerint pedig a diákoknak nem ment könnyen a feladatok megoldása.
Tájékoztatása szerint az intézmények eltérő módon készülnek a kompetenciamérésre: egy elitgimnáziumban a diákok „menetből”, különösebb felkészülés nélkül teljesítik a mérést, viszont egy olyan iskolában, ahová kevésbé motivált, gyengébb képességű gyerekek járnak, előfordul, hogy a jobb tanulókat is felkészítik előzetesen a mérésre.
– A kompetenciamérés feladatai leginkább a gyerekek függvényszerű gondolkodását, az elemző, értelmező olvasást és az ítéletalkotási készségeket vizsgálják.
A feladatok egy részében táblázatokkal, grafikonokkal kell dolgozniuk a tanulóknak, és szükség van a logikai gondolkodásra, illetve a számolási képességekre is – ismertette a feladatsor által mért kompetenciákat Balga Attila.
A Nemzeti Pedagóguskar matematikatagozatának vezetője továbbá rámutatott: az idei mérés eredményei a digitális munkarend hatékonyságára is választ fognak adni. Elmondása szerint
ha egy intézmény idei eredménye nem tér el jelentősen a korábbiaktól, akkor ott a tanárok a távolléti oktatást maximális hatékonysággal teljesítették.
– Véleményem szerint – folytatta – azokat a kompetenciákat, amiket a mérés számonkér, igazán a jelenléti oktatásban lehet fejleszteni. Ezért várom azt, hogy a majdani eredmények azt támasztják alá, hogy a digitális munkarendben kevésbé fejlődtek ezek a kompetenciák – mondta a szakember. Hozzátette, tapasztalata szerint a mostani tanév távolléti oktatása hatékonyabb volt 2020 tavaszához képest, hiszen ezúttal a tanároknak már volt felkészülési lehetőségük a digitális oktatásra.