– Lezárt rakpartok, hidak, párhuzamosan zajló útfelújítások teszik valóságos rémálommá az autósok életét. Mit gondol arról, hogy úgy tűnik, mintha a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat valósággal üldözné az autósokat az utóbbi hetekben és hónapokban?
– Ez nem hogy hetek, hónapok, hanem lassan évek óta tartó folyamat, ami többtényezős. Azzal kezdődött nagyjából két évvel ezelőtt, amikor a Covid-járvány is felütötte a fejét, volt egy előterjesztés a fővárosi önkormányzat előtt, ami arról szólt, hogy Budapesten a sebességkorlátozás szabályait változtatni kell és meg kellene szüntetni az ötven kilométer per órás sebesség fölötti haladás lehetőségét a külső körúton is. Emellett a mellékutakon kötelezően elő kellene írni a 30-as sebességkorlátozást. Akkor ez ellen az Autóklub több helyen is felemelte a szavát, és végül is az előterjesztő visszatáncolt az eredeti javaslatától. Ez az első lépés már tünetértékű volt abból a szempontból, hogy fűnyíróelv mentén nyújtották be ezt az előterjesztést, ami folytatódott azóta is. Azzal a hivatkozással, hogy élhetőbbé kellene tenni a várost, még élhetetlenebbé tették, hiszen a feltételek megteremtése nélkül a Pesti alsó rakpart lezárása egy olyan káoszt eredményezne, ami a gépkocsival való közlekedés ellehetetlenítésének irányába hatna.

Fotó: Dr. Kovács Kázmér
– Mennyire rontják tovább a helyzetet a Nagykörútra ad hoc módon felfestett kerékpársávok?
– Ha a Nagykörúton a kerékpársávok miatt a felére redukálják a gépkocsival való áthaladás lehetőségét, akkor sok autós a mellékútvonalakra kényszerül, de azokon is sok helyen megszüntették az áthaladás lehetőségét, például a Dob utcában és a Király utcában. Ezen kívül szó van arról is, hogy véglegesen lezárják a Pesti alsó rakpart egy részét.
Ezek – bevallva-bevallatlanul – mind olyan intézkedések, amelyek a gépjármű közlekedés ellehetetlenítésére irányulnak. Ez azért elhibázott, mert egyrészt a tömegközlekedésre váltás lehetősége nincs meg mindenhol, másrészt nincs meg mindenki számára. Az autósok nagy számban az agglomerációból érkeznek, sok az idős, rengetegen gyerekeket visznek iskolába, vagy akár a foglalkozásuknál fogva szerszámokkal közlekednek, amit nem lehet tömegközlekedéssel megoldani.
– Milyen következményekkel számolhatnak a közlekedők és a belvárosban lakók?