Korrekt feladatokat kaptak a diákok az angolérettségin

Főleg a stabil, gazdag szókinccsel rendelkező diákok tudtak jól teljesíteni az idei vizsgán, amely összességében közepes erősségű volt – vélekedtek a lapunk által megkérdezett szaktanárok az idei angol érettségi feladatsoráról.

Csókás Adrienn
2021. 05. 06. 16:33
null
Pécs, 2020. május 6. Diákok a történelem írásbeli érettségi vizsga elõtt a pécsi Leõwey Klára Gimnáziumban 2020. május 6-án. Történelembõl középszinten 64 342, emelt szinten 7073 érettségizõ vizsgázik országszerte. A koronavírus-járvány miatt a tantermekben legalább másfél méteres távolság betartásával legfeljebb tíz vizsgázó tartózkodhat, valamennyi vizsgázónak maszkot, a tanároknak kesztyût is biztosítanak. MTI/Sóki Tamás Fotó: Sóki Tamás
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma az angol nyelv írásbelivel folytatódott az érettségi vizsgák sora, az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint középszinten 48 524, emelt szinten 20 469 diák adott számot tudásáról.

A 180 perces középszintű érettségi szövegértési, nyelvhelyességi, íráskészséget vizsgáló, valamint hallott szöveg értésére vonatkozó feladatlapokból áll. Emelt szinten ugyanezek a vizsga részei, de a feladatok megoldása összesen 240 percig tart. A szóbeli számonkéréseket a járványhelyzetre való tekintettel ebből a tárgyból sem tartják meg. Csak azok próbálkozhatnak majd szóban is, akik az írásbelin 12 és 25 százalék közötti eredmény érnek el.

Szalai Nóra nyelvtanár, az 5 perc angol nyelviskola vezetője szerint a középszintű feladatsor – szókincsét tekintve – közepes erősségű volt, viszont voltak benne olyan feladattípusok, melyek a kevesebb szókinccsel és kisebb koncentrációs készséggel rendelkező diákoknak hibaforrásokat jelenthetnek majd. – Szerintem főleg a stabil, gazdag szókinccsel rendelkező diákok tudtak jól teljesíteni a vizsgán, ha figyeltek a pontos instrukciókra, és körültekintően olvasták el a feladatot. Több olyan kérdés is volt, ahol nemcsak a stabil nyelvtudás, hanem jó logika is kellett a helyes megoldáshoz. A középszintű vizsga idei feladatsora szerintem a középfokú nyelvvizsga szintjének felelt meg – véleményezte a dolgozatot a szakember, aki szerint

pozitívum, hogy a vizsgán friss szövegek és naprakész cikkek kerültek elő, amelyek aktuális eseményekhez, illetve a hétköznapi életből vett szituációkhoz kötődnek.

Példaként hozzátette: a szövegértési vizsgarész első feladatában a megfázásról és tüneteiről volt szó, míg a szövegalkotási feladatlapban nyári munka és önkénteskedés témában kellett információkérő levelet írni, valamint baráti levelet kellett fogalmazni egy kölcsönadott, ám véletlenül megrongálódott telefonról.

Több olyan feladat is volt, amelynél nem csak nyelvtudás kellett a helyes megoldáshoz
Fotó: Teknős Miklós

Rádai Péter tanárképző oktató, az Euroexam Nyelvvizsgaközpont trénere szerint összességében korrekt vizsga volt az idei középszintű angol írásbeli, sok jópofa, a korosztály számára ismert, nekik való témával. – A középszintű vizsga hagyományosan az európai keretrendszer B1-es szintjének felel meg, néhány feladatnál azonban előfordultak olyan szavak, kifejezések, amelyek inkább csak a C1 szinten várhatók el – mondta a szakember, aki rámutatott: a középiskolások általában jól teljesítenek a nyelvhelyességi feladatokban, és a hallott szöveg értése is menni szokott, mivel a fiatalok sok idegen nyelvű tartalmat, például filmet, zenét hallgatnak, a szövegalkotás viszont gyengébben szokott sikerülni. Rádai Péter szerint

az idei középszintű érettségi feladatsorában is az íráskészség rész jelenthetett nagyobb kihívást a diákoknak.

– Az elveszett telefonról szóló feladatnál egy elgondolkodtató morális kérdésről kellett írni, ezért talán nehéz volt beleférni az időkeretbe, valamint a megadott terjedelmi keretbe is – jegyezte meg.

Holnap a német írásbelikkel folytatódik az érettségi.

Az iskolai nyelvoktatás fejlesztésére a következő években nagy hangsúlyt fektet az oktatásirányítás. Ha a járvány véget ér, várhatóan a következő tanévben elindulnak az eredetileg 2020-tól tervezett külföldi nyelvkurzusok a 9. és 11. évfolyamos diákoknak. A jövőben állami támogatással valamennyi középiskolás eltölthet tanulmányai alatt kétszer két hetet külföldön, hogy az általa tanult nyelvet anyanyelvi környezetben gyakorolja. A célországok között az Egyesült Királyság, Németország, Ausztria, Franciaország, Málta, Írország és Kína szerepel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.