Ahelyett, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) megváltoztatta volna a járművezetőit indokolatlanul nehéz helyzetbe hozó munkáltatói gyakorlatát, arra a szakszervezeti vezetőre helyeztek nyomást, aki ezt szóvá tette, és a Magyar Nemzetet tájékoztatta is a szerinte jogtalan és etikátlan eljárásrendről.
Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) az elnöke korábban arról számolt be például lapunknak, hogy a betegszabadságukról visszatérő járművezetőket a BKV-nál plusz két hétre kiveszik az úgynevezett startjukból, vagyis eltörlik a korábban rögzített munkarendjüket. Szabó ezzel kapcsolatban elmondta: a munkaszervezés sem kívánja meg, hogy egy járművezetőt két hétre kivegyenek a beosztásából, hiszen a munkáltató is csak három-négy nappal előre tervez, nem pedig két hétre.

Fotó: Kurucz Árpád
– Amellett, hogy a jelenlegi gyakorlat jogilag nem állja meg a helyét, erkölcstelen is, hiszen mindenkinek problémát okoz, ha a feje tetejére állítják a napirendjét. A betegállományból visszatérő dolgozókat úgymond fregoliként kezelik, és van, hogy minden nap más vonalon, más időbeosztás szerint kell dolgozniuk, legrosszabb esetben pedig szabadságot kell kivenniük,
ha éppen nem tudnak startot adni nekik – fejtette ki a BTDSZ elnöke.
Hozzátette: nem megy ritkaságszámba annak a járművezetőnek az esete, aki öt év alatt csupán egyszer ment betegállományba három napra, de ez után őt is kiírták a munkarendjéből két hétre.
Miután Szabó István többször jelezte a problémát a BKV vezetőinek, konzultációs időpontot kapott, de szerinte a fővárosi cég illetéktelen személyt küldött az egyeztetésre.
– A delegált személy hatáskörénél fogva nem is hozhatott döntést a BKV öt divíziójára vonatkozóan. Ez pedig a munka törvénykönyvébe ütközik,
mivel a konzultációt a megállapodás érdekében, a kezdeményezésben megjelölt célnak megfelelően oly módon kell lefolytatni, hogy biztosított legyen a felek megfelelő képviselete – közölte a szakszervezeti vezető, aki ironikusnak nevezte, hogy a tárgyalópartnere szintén elismerte a problémát, sőt azt is jelezte, hogy van olyan divízió, ahol egy egész hónapra törlik a kollégák beosztását.
Megoldási javaslatként pedig azt javasolta, hogy a betegállományból visszatérő járművezetők egyénenként jelezzék a feletteseiknek, ha nem felel meg nekik az ideiglenes beosztási rend. Ez azonban az érdekvédő szerint a gyakorlatban nem működik.
Miután Szabó István a Magyar Nemzetet a BKV által is láthatóan értesítette erről a konzultációról, a cég vezetői erős rosszallásukat fejezték ki.