– Sokféle kerékpárosfejlesztés zajlik az országban. Mi a fő cél: a zöldpolitika, a turizmus fejlesztése, az egészség?
– Kerékpárra három okból száll az ember: hogy a mindennapokban egyszerűen és olcsón közlekedjen, hogy kikapcsolódjon, pihenjen, országot lásson vagy kimondottan azért, hogy sportoljon. Mindhárom nagyon fontos. A kormány célul tűzte ki, hogy Magyarország a legélhetőbb európai országok között legyen. Az egészségünket illetően van min javítani, hiszen a mozgáshiány, az elhízás nálunk is komoly probléma, de az aktív életmódot támogató programnak már vannak látható eredményei. Az igazolt sportolók száma a 2010 előttinek több mint kétszeresére nőtt, míg 2012-ben 65 félmaratont rendeztek országszerte, 2019-ben már 250-et. A felmérések szerint hét százalékkal többen nyilatkoztak úgy, hogy egészségesnek, fittnek érzik magukat, és 3,2 évvel nőtt az egészségben eltöltött várható élettartam. Az életszínvonal emelkedésével az emberek egyre fontosabbnak tartják az egészségüket, növekszik az igényük a mozgásra, a kormány pedig minden eddiginél többet szán az aktív életmód feltételeinek javítására.
– Amely nem csak kerékpárutakból áll…
– Természetesen, egy összefüggő rendszerről van szó. A kerékpárutak mellé szálláshelyek, pihenők kellenek, ezekre egyéb, az aktív pihenést segítő szolgáltatások. És, persze, nem mindig akar az ember okvetlenül két kerékre kapni. 2018 óta 98 turistaház, 20 futókör, 62 bringapark, nyolc via ferráta, több mint száz vízitúra-megállóhely építését, felújítását támogattuk.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
– A kerékpárút-hálózat fejlesztésében látni országos, helyi és európai projekteket. Van fontossági sorrend?
– Az országos fejlesztéseknek is az az egyik céljuk, hogy egy olyan hazai rendszer jöjjön létre, amely összekapcsolódik az európaival. Jelenleg négy nagy európai kerékpárút szeli át az országot. A Duna menti EuroVelo 6 azért fontos, mert ezen keresztül elérhető lehet a rendkívül fejlett osztrák hálózat; a Tisza mentén futó EuroVelo 11, továbbá az EuroVelo 13, amely a régebben a nyugatot és keletet elválasztó határ mentén fut le, ezért „vasfüggönyútnak” hívják. A nyugat–kelet irányú EuroVelo14, amely az Őrséget, a Balatont, Budapestet, Egert, a Tisza-tavat, Hortobágyot és Debrecent köti össze. Ha a hálózat teljes lesz, az egész kontinenst be lehet majd járni két keréken, ami óriási lehetőség.