Milyen hatással volt a fél évszázadot felölelő kommunista korszak a magyar társadalomra? Miért fontos a nemzeti emlékezet, és szét tudja-e választani ezt a magyar társadalom az általa megélt nosztalgia-életérzésétől? Erre keresi a választ a történészek és kutatók által összeállított A kommunista diktatúra emlékezete a magyar társadalomban című rövid, mindössze 95 oldalas könyv, amelynek szerzői Bauer Béla és Vandróczki Viktor szociológusok, László Tamás, a Századvég Alapítvány kutatója, Máthé Áron történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának (NEB) elnökhelyettese és Megyery Gerda politológus. A NEB és a Századvég által közösen kiadott, így tudományos és kutatói igénnyel egyaránt megírt mű arra is rámutat, hogy
a nemzeti emlékezetet egyfajta távoli és megfoghatatlan jelenségként értelmezi a közvélemény, holott identitásunk egyik meghatározó eleme, ezáltal mindennapjaink szerves részének tekinthető.
Máthé Áron a Szent Gellért Hotelben megtartott keddi könyvbemutatón felhívta a figyelmet, hogy a Kádár-rendszerben hiába üldöztek többek között egyházi személyeket vagy éppen törölték ki az 1956-os forradalmat a közbeszédből, a társadalom meghatározó része előnyöket élvezhetett a politikai közömbösség elfogadásával, így nagyon kevesen gondolnak vissza úgy a korszakra, mint elnyomó diktatúrára.
– A magyarok döntő többségének a hosszú huszadik század úgy telt el, hogy mindössze annyit akart: hagyják békén. A Rákosi-korszak alatt létrehozott termelőszövetkezetek szétverése után megkötötték a kádári alkut, amelyet így a társadalom nagy hányada elfogadott. Náluk itt véget ért a történelem
– fejtette ki a NEB történésze. Elmondta azt is, hogy mindezek ellenére a világháborúkkal és diktatúrákkal teli században nem „jónak”, hanem „kevésbé rossznak” ítélte meg Kádár János „gulyáskommunizmusát” a magyar közvélemény. Sőt arra is rámutatott, hogy a Kádár-rendszerben hátrányt szenvedők jelentős része úgy érzi, nem lett a történetük egésze felszínre hozva.
– Már csak azért sem, mert a történetírásunk Budapest-központú, így a vidéki szenvedéstörténetről kevés forrás áll rendelkezésre
– jelezte az elnökhelyettes.

Máthé Áron egy érdekes példát említett arról, hogy a Kádár-rendszer haszonélvezői és elszenvedői hogyan emlékeztek vissza az időszakra.
– Ismerek két idős embert Solton, az egyiket, Sanyi bácsit kuláknak nyilvánították, a másik, Józsi bácsi karhatalmista volt.
Sanyi szégyenlősen mondta el meghurcoltatásának történetét, Józsi bácsi viszont büszkén dicsérte a kommunista rendszert. Pedig nem szabadna szégyenkezni, pusztán mert a rendszer elszenvedői voltunk
– jelentette ki a történész.
A könyv elkészítésében tanácsadóként szerepet vállaló Müller Rolf, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának (ÁBTL) osztályvezetője fontosnak tartotta, hogy a Kádár-rendszert át nem élő fiatalok hasonló részletességgel ismerjék meg korszak politikai, gazdasági, társadalmi következményeit és az elszenvedők történeteit. – Hiába van kutatási alap és tapasztalat,
az egyik legnagyobb kihívás, hogy eljusson ez az üzenet a fiatal generációhoz, azaz ezeket a tartalmakat tömegesíteni kell.