Egy közlekedési reformcsomagot jelentett be hétfőn Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke. Balogh Samu elmondta, hogy a koncepció része a kizárólagos lakossági parkolás intézménye, illetve a mikromobilitási pontok kialakítása.
A kizárólagos lakossági parkolás ötletét tavaly még Szentgyörgyvölgyi Péter, Budapest V. kerületének polgármestere fogalmazta meg. 2020 novemberében addig egyedülálló ötletként, elsőként nyújtotta be javaslatát Karácsony Gergely főpolgármesternek, kérve, hogy a Fővárosi Közgyűlés tűzze napirendjére azt, hogy a fővárosi parkolási rendelet módosításával minden budapesti polgármester az általa vezetett kerületek lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki.
Bár a közgyűlés akkor nem vette napirendre Szentgyörgyvölgyi Péter javaslatát, több szomszédos kerület is elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában. Most Balogh Samu is jogszabályi hiányosságra hivatkozott, amikor az került szóba, hogy Szentgyörgyvölgyi Péter korábbi javaslatát napirendre tűzték. Emellett szólt arról is, hogy az V. kerületnek is meg kell felelnie azoknak a feltételeknek, amelyek a többi kerületre is vonatkoznak. A feltételek közé tartozik, hogy a kerületekben ki kell jelölni mikromobilitási pontokat, amik parkolóhelyek elvesztésével járnak, mivel lényegében egy olyan parkolóról van szó, amit főleg bicikliknek és rollereknek szánnak.
Balogh Samu elmondta, hogy jól haladnak a tárgyalások a Belváros vezetésével is a parkolási tervezet megvalósításáról, de egyelőre várat magára a megegyezés.
Mindez azért furcsa, mert Soproni Tamás elmondta, hogy Terézváros 80 mikromobilitási pontot hoz létre (amelyek leginkább kerékpáralapúak a BKK típustervek dokumentuma szerint). Ugyanakkor a kizárólagos várakozóhelyek kialakítása tekintetében elutasított V. kerület, Belváros már jelenleg is példaértékűen több mint ezer kerékpártámaszt üzemeltet, több mint kétezer kerékpár lerakására alkalmas kapacitással, emellett pedig 18 Mol Bubi-állomásnak is helyet ad.
Arra a kérdésre, hogy a kijelölt mikromobilitási pontok hány parkolóhelyet vesznek el a terézvárosi lakosoktól, Győrffy Máté a kerület momentumos alpolgármestere elmondta: negyven parkolóhely elvesztésével számolnak. A politikus hozzátette: mivel ezek fél parkolóhelyekből adódnak össze, így szerinte egy ötvenméteres utcában ettől még ugyanannyi autó elférhet, mint eddig.
Az V. kerület vezetése szerint ezzel a főváros önhatalmúlag olyan feltételekhez kötné a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésének lehetőségét, amely feltételek kikötésére semmilyen jogalapja nincsen a fővárosnak, hiszen semmiféle rendelet vagy jogszabály nem tartalmaz erre vonatkozó szabályozást. Továbbá a meghatározott feltételek teljesítése csakis a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges.
Mint ismert, a mikromobilitási eszközök megjelenésekor a Belváros önkormányzata Magyarországon elsőként szabályozta a gyalogosok biztonsága érdekében a segwayek és egyéb gépi meghajtású közlekedési eszközök használatát. Az elektromos közösségi rollerek kijelölt pontokon történő elhelyezése is V. kerületi kezdeményezés, amelynek előfeltétele az egyéb, biztonságra és rendezett közterületek megtartására vonatkozó feltételek teljesülése.
Szentgyörgyvölgyi Péter a belvárosiakat sújtó diszkriminatív fővárosi döntés miatt kialakult helyzet megoldása érdekében Karácsony Gergelyhez fordult, hogy a konkrét jogi hivatkozás megjelölésével határozza meg azokat a feltételeket, amelyekkel a belvárosiakat hajlandó támogatni a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítésében.
Arra a kérdésre, hogy Budapest baloldali vezetése tervezi-e megnyitni a Városháza parkolóját, hogy ezzel is könnyítsék a belvárosi lakosok helyzetét, Balogh Samu elmondta, hogy korábban mindez megtörtént, de két hét után véget vetettek a projektnek, állítása szerint érdeklődés hiányában döntöttek emellett.
Kiemelendő, hogy a mai sajtótájékoztatón Szentgyörgyvölgyi Péter nem tudott részt venni, ami azzal is magyarázható, hogy a főváros önkormányzata mindösszesen egyetlen munkanappal az esemény előtt küldte el e-mailben az esemény hírét a Belváros önkormányzatának, amelynek polgármestere az ötletgazdája a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítésének.
Arra a kérdésre, hogy a főváros miért, illetve mi alapján alkalmazott kettős mércét az engedélyezésnél, nem válaszoltak az érintettek.