Nyolcezer-hatszázan megbuktak, hiába figyelmeztetett a rendőrség

Hét nap alatt országosan 8601 gyorshajtót mértek be a RoadPol Speed műveletében, pedig a rendőrök előre szóltak, hogy nemzetközi akció lesz a gyorshajtás visszaszorításáért.

2021. 08. 22. 6:58
Budapest, 2015. prilis 16. Egy rendr traffipaxszal a jrmvek sebessgt mri Budapesten, a Trkvszi ton 2015. prilis 16-n. Reggel hat rakor 24 rs sebessgellenrzsi akci indult Eurpa 22 orszgban. MTI Fot: Honczy Barnabs Fotó: Honéczy Barnabás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem éppen szívderítő eredménnyel ért végett a gyorshajtók ellen meghirdetett nemzetközi akció Magyarországon. Egy hét alatt (augusztus 9. és 15. között) 

8601 gyorshajtót mértek be a rendőrök az Európai Közlekedésrendészeti Szervezetek Hálózata (ROADPOL) nemzetközi akciója keretében elrendelt országos sebességmérési akcióban. Azaz óránként 51-et, majdhogynem percenként egyet 

– írja a Közlekedésbiztonság című internetes szakportál.

2509 gyorshajtót meg is állítottak, közülük 2427-en bírságot kaptak, 82 sofőr ellen eljárást indítottak a rendőrök. A többiek postán kapják meg az értesítést arról, hogy lebuktak – egy határozat és a hozzá mellékelt bírságcsekk formájában.

A büntetés várható mértékét ITT kalkulálhatja ki.

Fotó: Alapjárat – Magyar Autósközösség (alapjarat.hu)

A szakíró megállapítása szerint gyorshajtás tekintetében a helyzet változatlan. Sok éves tapasztalat, hogy hiába jelenti be olykor napokkal előre a rendőrség, hogy saját elhatározásból vagy nemzetközi együttműködés keretében országos sebességmérést tervez, sokan még akkor sem lassítanak. Még a fix telepítésű és táblákkal előre jelzett VÉDA-kapuknál sem akadt fenn lényegesen kevesebb gyorshajtó, mint máskor.

Az elmúlt években számtalanszor bebizonyosodott: 

Hiába figyelmeztetett a rendőrség, hogy a hétvégén itt és itt fokozottan figyelik a leállósávot jogtalanul használókat a rendőrök alig győzték begyűjteni az azon keresztül előzgetőket és az ott száguldozókat. Ugyan ez tapasztalható már évek óta a gyorshajtással kapcsolatban, és más ellenőrzésekkor is.

Aki csak egy kicsit is belegondol, sejtheti azt is, hogy a nyári hétvégéken, pénteken a Balaton felé tartókat mérik, vasárnap – amíg be nem dugul a pálya – a Budapest felé autózókat. Mégis mindig, mindkét irányban szép számmal akadnak fenn az ellenőrzéseken gyorshajtók.

Ehhez képest mekkora fellázadás és hónapokig tartó jogászkodás követte két éve a rendőrség bejelentését, miszerint többé nem közli előre, hol lesznek a napi sebességmérések – veti fel a Közlekedésbiztonság című szakportál, hozzátéve: úgy tűnik, nálunk csak annak van visszatartó ereje (néhány kilométer erejéig), ha az autósok látják a rendőrautót és azt, hogy a rendőrök éppen megbírságolnak valakit. Pedig 

minden autós tudja, hogy drágább mulatság, ha a rendőr állítja meg, mintha az automata VÉDA-rendszer bírságolná meg. Nem érdemes tehát kiprovokálni a megállításos sebességmérési akciókat.

Magyarországon évek óta a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok – értve ez alatt az abszolút és a relatív gyorshajtást egyaránt. Ez utóbbi, amikor – a rendőrségi szófordulattal élve, a gépjármű vezetője nem az út és látási viszonyoknak megfelelően választotta meg a haladási sebességét. A személyi sérüléssel végződő balesetek közel harmada erre vezethető vissza.

Már csak azért is számítani lehetett rá, hogy a rendőrség komolyan veszi a RoadPol felhívását, mert az elmúlt évek csökkenő tendenciájában az idén – úgy tűnik – fordulat állt be. 

Nőtt a gyorshajtásra visszavezethető közúti balesetek aránya az összes többi balesethez viszonyítva.

Bár a rendőrség statisztikákból ez nem mindig derül ki egyértelműen, szakértők szerint többnyire azokban az esetekben is a sebesség helytelen megválasztása áll a balesetek hátterében, amikor úgymond a jármű ismeretlen okból áttért a menetirány szerinti bal oldalra, vagy egy nem is túl éles kanyarban lesodródott az útról.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.