Nem éppen szívderítő eredménnyel ért végett a gyorshajtók ellen meghirdetett nemzetközi akció Magyarországon. Egy hét alatt (augusztus 9. és 15. között)
8601 gyorshajtót mértek be a rendőrök az Európai Közlekedésrendészeti Szervezetek Hálózata (ROADPOL) nemzetközi akciója keretében elrendelt országos sebességmérési akcióban. Azaz óránként 51-et, majdhogynem percenként egyet
– írja a Közlekedésbiztonság című internetes szakportál.
2509 gyorshajtót meg is állítottak, közülük 2427-en bírságot kaptak, 82 sofőr ellen eljárást indítottak a rendőrök. A többiek postán kapják meg az értesítést arról, hogy lebuktak – egy határozat és a hozzá mellékelt bírságcsekk formájában.
A büntetés várható mértékét ITT kalkulálhatja ki.
A szakíró megállapítása szerint gyorshajtás tekintetében a helyzet változatlan. Sok éves tapasztalat, hogy hiába jelenti be olykor napokkal előre a rendőrség, hogy saját elhatározásból vagy nemzetközi együttműködés keretében országos sebességmérést tervez, sokan még akkor sem lassítanak. Még a fix telepítésű és táblákkal előre jelzett VÉDA-kapuknál sem akadt fenn lényegesen kevesebb gyorshajtó, mint máskor.
Az elmúlt években számtalanszor bebizonyosodott:
Hiába figyelmeztetett a rendőrség, hogy a hétvégén itt és itt fokozottan figyelik a leállósávot jogtalanul használókat a rendőrök alig győzték begyűjteni az azon keresztül előzgetőket és az ott száguldozókat. Ugyan ez tapasztalható már évek óta a gyorshajtással kapcsolatban, és más ellenőrzésekkor is.
Aki csak egy kicsit is belegondol, sejtheti azt is, hogy a nyári hétvégéken, pénteken a Balaton felé tartókat mérik, vasárnap – amíg be nem dugul a pálya – a Budapest felé autózókat. Mégis mindig, mindkét irányban szép számmal akadnak fenn az ellenőrzéseken gyorshajtók.
Ehhez képest mekkora fellázadás és hónapokig tartó jogászkodás követte két éve a rendőrség bejelentését, miszerint többé nem közli előre, hol lesznek a napi sebességmérések – veti fel a Közlekedésbiztonság című szakportál, hozzátéve: úgy tűnik, nálunk csak annak van visszatartó ereje (néhány kilométer erejéig), ha az autósok látják a rendőrautót és azt, hogy a rendőrök éppen megbírságolnak valakit. Pedig
minden autós tudja, hogy drágább mulatság, ha a rendőr állítja meg, mintha az automata VÉDA-rendszer bírságolná meg. Nem érdemes tehát kiprovokálni a megállításos sebességmérési akciókat.
Magyarországon évek óta a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok – értve ez alatt az abszolút és a relatív gyorshajtást egyaránt. Ez utóbbi, amikor – a rendőrségi szófordulattal élve, a gépjármű vezetője nem az út és látási viszonyoknak megfelelően választotta meg a haladási sebességét. A személyi sérüléssel végződő balesetek közel harmada erre vezethető vissza.
Már csak azért is számítani lehetett rá, hogy a rendőrség komolyan veszi a RoadPol felhívását, mert az elmúlt évek csökkenő tendenciájában az idén – úgy tűnik – fordulat állt be.
Nőtt a gyorshajtásra visszavezethető közúti balesetek aránya az összes többi balesethez viszonyítva.
Bár a rendőrség statisztikákból ez nem mindig derül ki egyértelműen, szakértők szerint többnyire azokban az esetekben is a sebesség helytelen megválasztása áll a balesetek hátterében, amikor úgymond a jármű ismeretlen okból áttért a menetirány szerinti bal oldalra, vagy egy nem is túl éles kanyarban lesodródott az útról.