Egri Péter: Ma is liberális túlsúly érvényesül a kulturális életben

A magyar kulturális életben jelenleg is erősen érvényesülő hatás okolható a könnyűzenében terjedő obszcenitásért és infantilizmusért Egri Péter szerint. A Mystery Gang frontembere a Magyar Nemzetnek adott interjúban elmondta, hogy a művészetével egyfajta kulturális missziót is folytat, s a szórakoztatás mellett fontosnak tartja a hagyományaink és történelmünk kevésbé ismert elemeit beleszőni a dalaikba. Az énekes-gitáros arról is beszélt, hogy a pandémia alatt fontos segítséget jelentett számukra az államilag finanszírozott raktárkoncert.

Kárpáti András (MWH)
2021. 09. 25. 11:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos magyar zenekar számára életmentő segítséget jelentett a pandémia alatt, hogy a kormány úgynevezett raktárkoncertek szervezését finanszírozta. Egri Péter, a Mystery Gang nevű együttes frontembere a Magyar Nemzetnek arról számolt be, hogy 

miután hónapok óta csak rádióműsorban volt lehetőségük zenélni, illetve internetes koncerteket tudtak csak adni, a legjobb időben kaptak értesítést arról, hogy sikeresen pályáztak az állami mentőövre. 

– Az is maradandó élménnyé tette a raktárkoncertet, hogy fantasztikus körülményeket biztosítottak hozzá, a kiváló képi minőségtől kezdve a színpad kialakításán át a hang- és fénytechnikáig. Professzionális televíziós rendszer rögzítette az egyórás koncertünket, amely 2022-től bekerül a Nemzeti Filmarchívumba is – közölte az 1998 óta működő együttes egyik alapítója. Szerencsére – folytatta – a közeljövőben több lehetőség is lesz arra, hogy élőben találkozzunk a közönséggel, hiszen a nemrég indult Őszi hacacáré nevű programsorozat keretében most vasárnap Monorra látogatunk az Irie Maffia zenekarral, szombaton (szeptember 25-én) délután pedig a budapesti Harley Davidson-márkaképviselet udvarán lesz egy Mystery Gang-koncert, ahol nagyjából 500 néző fér majd el. 

Johnny Bell szelleme 

A Budai Értelmiségiek a Kultúráért Egyesület alelnöki tisztségét is betöltő művész arra is kitért, hogy a szórakoztatás mellett egyfajta kulturális missziót is folytatnak, ami azt jelenti, hogy igyekeznek a hagyományaink és történelmünk kevésbé ismert elemeit beleszőni a dalaikba. – Erre egyik érdekes példa a most készülő új lemezünk több dalának a témaköre, a Ghost of Johnny Bell, vagyis Johnny Bell szelleme. Az angolszász kultúrában ismert vadnyugati pisztolyhősről a tengerentúlon is kevesen tudják, hogy azonos a Kolozsváron született Harangozó Jánossal, aki az 1848-as forradalomban huszárként harcolt Kossuth Lajos oldalán, és a szabadságharc leverése után vándorolt ki Amerikába. Érdekesség, hogy 

Johnny Bellről 1876-ból maradt fent az utolsó feljegyzés annak kapcsán, hogy Arizona államban Xantus János 1848-as altábornagy New Buda néven alapított várost, amelynek emlékét ma már csak egy utca őrzi

– fejtette ki Egri Péter, aki az elsősorban rockabillyt, rock and rollt és countryt játszó zenekarával a tengerentúlon is rendszeresen fellép, s már két alkalommal is elnyerte a Los Angeles Academy Music Awards szerzői nagydíját, először a legjobb country-dal, másodszorra pedig a legjobb amerikai dal kategóriájában. 

Utóbbi alkalommal kapcsolatban egy érdekes történetet is megosztott a Mystery Gang énekes-gitárosa: – Egy olyan hollywoodi partin is volt szerencsém fellépni, ahol Rózsa Miklósnak, a világhírű magyar zeneszerzőnek a posztumusz megemlékező díjazása történt. Kellemes meglepetés volt, hogy a számos Hitchcock-film zenéjét is komponáló művész tiszteletére szervezett eseményen mások mellett 1956-os forradalomban diákként harcoló honfitársunkkal és egy akkoriban kivándorolt református pappal ülhettem egy asztalnál, valamint egy olyan történelmi nevű magyar grófnővel, aki 1946-ban, a második világháború után emigrált Amerikába. Utóbbi megengedte, hogy én válasszam ki a ruhájához illő színű szalvétát, amelyet nem használt el a vacsorához, hanem eltette emlékbe – emlékezett vissza Egri Péter. 

Rockabilly és vallásosság 

Szavai szerint 

azt is gyakran tapasztalja az USA-ban, hogy az ottani emberek jelentős részében alaptalan, negatív előítéletek élnek Magyarországgal – mint ahogy egyébként több közép- és kelet-európai országgal – kapcsolatban. 

– Sokszor mint valami elvadult, szélsőséges népségre gondolnak ránk, ahol a nőket megverik, a zsidókat pedig megalázzák. Amikor azonban megtudják, hogy honnan jöttem, mindig ledöbbenve mondják, hogy mégis milyen normális világszemléletű ember vagyok. Amikor csak van rá lehetőségem, igyekszem leépíteni ezeket a káros sztereotípiákat – fogalmazott a frontember. Ironikus – folytatta –, hogy itthon éppen az említett normális világszemléletem miatt kapom sokaktól a megjegyzéseket, mivel sajnálatos módon amint kiderül egy művészről, hogy polgári-konzervatív módon gondolkodik, mindenki rögtön Fidesz-pártkatonának tartja. – Azonban olyan családi örökség a nemzeti, konzervatív értékrend, amelyet eszem ágában sincs titkolni, sőt fontosnak tartom a művészetemben is megjeleníteni. A rockabilly az USA déli államainak mélyen vallásos kultúrájában gyökerezik, és számomra is fontos Isten keresése, ami a dalaimban is megjelenik. Jó érzés például arról énekelni, hogy 

Isten szereti a nagybőgőt, Isten szereti a dobszerkót, a gitárt a nyakamban. Hidd el, ember, Isten jobban tudja, hogy kell a rock and rollt csinálni,

hogy az egyik nemrégiben írt dalszövegemet idézzem – számolt be róla Egri Péter, hozzátéve hogy mindettől függetlenül a koncertjeikre ellátogató közönség láthatóan világszemlélettől függetlenül képes élvezni és értékelni a zenéjüket. 

Liberalizmus és obszcenitás 

A Mystery Gang frontembere arra a jelensége is felhívta a figyelmet, hogy nem fedi a valóságot az az elterjedt vélekedés, hogy konzervatív dominancia érvényesül a magyar kulturális életben. – Éppen ellenkezőleg, 

a mindenütt jelen lévő liberális befolyás még abban is tetten érhető, hogy például több állami pénzből finanszírozott fesztiválon is különböző érzékenyítő előadásokat erőltetnek rá a közönségre két előadás között 

– mutatott rá a zenész, aki úgy vélte, hogy a magyar könnyűzenében terjedőben lévő obszcenitás és infantilizmus is a liberális hatásnak tudható be.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.