– Az augusztusban tapasztalható dugók, valamint a szakmai szervezetek figyelmeztetése ellenére a főpolgármester nem tett érdemi lépéseket az elviselhetetlen állapotok felszámolásáért, így megjósolható volt, hogy az iskolakezdés miatt tovább romlik a helyzet – mutatott rá a fővárosi problémák gyökereire Nagy Ervin, a XXI. Század Intézet elemzője. Hozzátéve: a közlekedési válság kialakulásáért a miniszterelnök-jelölti kampányával foglalkozó Karácsony Gergely a felelős, hiszen több döntést is a rendkívüli jogrend keretében egyedül hozott meg.
– A főpolgármester hiába igyekszik az atlétikai vb megvétózásának zsarolásával elterelni a figyelmet, a lakosok és a közlekedők tapasztalata szerint a város egyre élhetetlenebbé válik, aminek az egyik oka, hogy a főpolgármester a közlekedéspolitikában is virtuális politizálást folytat a valódi cselekvés helyett
– hangsúlyozza az elemzés, emlékeztetve arra, hogy a tanévkezdés napján hatalmas torlódások alakultak ki Budapesten: mind az autós forgalom, mind pedig a nem kötöttpályás tömegközlekedés gyakorlatilag összeomlott.
Mint ismert, az iskolakezdés miatt a nyári időszakhoz képest megnövekedett forgalom – a fővárosban zajló felújítások és a kijelölt kerékpársávok miatt – már a kora reggeli órákban, majd később a délutáni csúcsforgalom idején is elviselhetetlen állapotokat okozott. A Lánchíd, a Blaha Lujza tér és a Hegyalja út felújításának, továbbá a pesti alsó rakpart lezárásának következtében Budapest legfontosabb közlekedési csomópontjain hosszú araszolásra kényszerültek az autósok, de a buszforgalom is lelassult. Mindeközben az agglomerációból a városba bevezető utak is teljesen megteltek, a menetidő itt is a többszörösére nőtt.
– Az iskolakezdésre elmélyült közlekedési válság legfőbb okai között az átgondolatlan közlekedéspolitikai döntéseket, az elmúlt időszak késlekedése utáni kapkodást, az időben összecsúszó felújításokat, a hatástanulmányok nélkül kialakított kerékpársávokat és a városházán uralkodó politikai válságot említhetjük meg
– húzta alá a XXI. Század Intézet tanulmánya.
Az elemzés arra is kitér, hogy még Tarlós István városvezetése által előkészített felújításokat – a Lánchíd és Blaha Lujza tér rekonstrukciója – Karácsony Gergely a beiktatása után politikai haszonszerzés céljából újraterveztette, ami közel kétéves késlekedést okozott, ráadásul az új szerződések a főváros számára kedvezőtlenebbek, a felújítási munkálatok drágábbak lettek, mint az előző városvezetés által kialakított tervezetek.
– A ciklus során eddig meghozott közlekedéspolitikai döntések következményei alapján Karácsony Gergelyről elmondható, hogy több szempontból is alkalmatlan a főváros vezetésére. A nyár folyamán ráadásul a főpolgármester idejének nagy részét az előválasztási kampány kötötte le, így gyakorlatilag hátat fordított Budapestnek, számtalanszor Balogh Samunak, a főpolgármester kabinetfőnökének kellett őt helyettesítenie
– emlékeztet az elemzés, felhíva a figyelmet arra is, hogy miközben a fővárosban megjósolható volt a közlekedés összeomlása, addig Karácsony Gergely miniszterelnök-jelöltként virtuális dacpolitikát folytatott az Orbán-kormánnyal szemben, és még arra is maradt ideje, hogy elemzőkkel vitatkozzon.
– Ma már jól látszik, hogy az átgondolatlan döntés mögött Karácsony Gergely „környezettudatos” politikusi karakterének építése, nem pedig a város élhetőbbé, pláne nem biztonságosabbá tétele húzódott meg
– rögzítette Nagy Ervin.