Nyerésre áll Dobrev, országosan tarolt a Gyurcsány-párt

Lezárult a baloldali előválasztás szavazatszámlálása, Dobrev Klára, a DK miniszterelnök-jelöltje lett az első forduló nyertese. A látszatverseny második helyén Karácsony Gergely végzett, de a második kör végére könnyen megfordulhat a sorrend, attól függően, hogy Gyurcsány Ferenc a feleségének vagy a főpolgármesternek szánja-e a főszerepet. Az is tény, hogy a választókerületekben tarolt a DK. Közben a Mediaworks Hírcentrumának adatgyűjtéséből kiderül, hogy a kampány első harminc napjában összesen 240 millió forintot költöttek a baloldali pártok a Facebook-hirdetésekre.

Mediaworks-Hírcentrum
2021. 09. 30. 18:09
Budapest Moszkva tér. Ellenzéki előválasztás, aláírás gyűjtés. Dobrev Klára Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közzétették az első választási forduló eredményét, eszerint Dobrev Klára nyert 214 319 vokssal (34,76 százalék) Karácsony Gergely előtt, aki 168 396 szavazatot (27,31 százalék) kapott. A dobogóra meglepetésként Márki-Zay Péter (Mindenki Magyarországa Mozgalom) kapaszkodott fel, maga mögé utasítva Jakab Péter Jobbik-elnököt.

Karácsony azonban a második fordulóban jó eséllyel kerülhet az élre, erre a forgatókönyvre utal az is, hogy Márki-Zay Péter rögtön úgy nyilatkozott az egyik rádióműsorban: nem kizárt, hogy visszalép Karácsony Gergely javára.

Az mindenképpen látható az előválasztási eredményekből, hogy a baloldalon tarol a Gyurcsány-párt, a szervezettségük és a szavazóik aktivitása jóval felülmúlja a konkurenciát. Olyan választókerületekben is DK-s képviselőjelölt futott be, ahol 2018-ban nem is indultak önállóan, például az ellenzéki szempontól eddig masszívan jobbikos terepnek számító Kalocsán.

Nyolcvan körzet feldolgozása után így álltak az arányok:

A Jobbikban egyébként – a hírek szerint – óriási csalódást okozott, hogy Jakab Péter a miniszterelnök-jelöltek közül csak a negyedik helyen végzett. Többen rendkívüli kongresszust és tisztújítást követelnek, mert szerintük a pártelnök eddigi politikája csődöt mondott.

A Mediaworks Hírcentruma eközben összegyűjtötte, hogy mennyit költöttek a baloldali pártok Facebook-hirdetésekre. A gyors mérleg szerint a miniszterelnök-jelöltek közül Karácsony Gergely magasan vezet a költekezésben, a főpolgármester közösségi oldalán megjelenő tartalmak népszerűsítésére az elmúlt harminc napban összesen 78 millió forintot fordított a 99 Mozgalom. Mögötte Dobrev Klára a második, Gyurcsány Ferenc feleségének Facebook-hirdetéseire 34 millió forintot költött a Demokratikus Koalíció. A színjáték mellékszereplőinek csupán a fenti összegek töredéke jutott: Jakab Péter közösségi oldalára 5,5 milliót fordított a Jobbik, Márki-Zay Péter hirdetéseire 3,5 milliót költött a Mindenki Magyarországa Mozgalom, míg Fekete-Győr András, a Momentum elnöke „saját zsebből” fizetett ki másfél milliót a közösségi oldalának reklámozására.

Fotó: lena

A hatalmas költekezés része az előadásnak, a cél a valódi versengés látszatának fenntartása, vagyis a baloldali szimpatizánsok megtévesztése, mintha ők dönthetnének a jelöltekről és a miniszterelnök-jelölt személyéről. Valójában a kampányköltségek megoszlása is tükrözi azt az előre megírt forgatókönyvet, amelyben Gyurcsány Ferencék akarata érvényesül.

A pártok Facebook-oldalának hirdetési költségeit vizsgálva is magasan a DK vezet, Gyurcsányék 60 millió forinttal tolták meg a közösségimédia-kampányukat. Ebből 10 millió ment el a saját, azaz a Demokratikus Koalíció oldalán eszközölt hirdetésre, és hárommilliót vitt el Gyurcsány Ferenc. Ezenfelül több mint ötven aloldalra jutott hirdetési pénz, például Binszki József és Konczer Erik jelöltek tartalmait egy-egy millió forint körüli összeggel támogatták.

A pártok közül a Momentum is jelentős összeget – 21 millió forintot – szánt a közösségi médiás hirdetésekre az elmúlt harminc napban, majdnem 60 különböző oldalra. Jelentős különbség a DK-val szemben, hogy Fekete-Győr András nincs benne ebben a listában, ő a saját oldala alól finanszírozza ezen hirdetéseket. A Jobbik 14 millió forintot költött 66 különböző oldalra, és ez az összeg tartalmazza Jakab Péter oldalának hirdetéseit is. Az MSZP–Párbeszéd a riválisoknál szerényebb összeget fordított erre a célra, nyolcmillió forinttal 23 oldalt támogattak hirdetéssel. Ugyan elenyésző összeggel – 133 ezer forinttal –, de Karácsony Gergely is szerepel a listában. Mint ismert, hivatalosan Karácsony a pártszövetség miniszterelnök-jelöltje.

Külön érdekesség, hogy a baloldali gyűjtőoldalak is jelentős pénzösszegeket szórtak ki Facebook-hirdetésekre. Például az egyik legismertebb baloldali revolverportál, a DK érdekeltségébe tartozó Ezalényeg.hu közel negyvenmillió forintot, az Erősítő.hu pedig majdnem tízmilliót költött. Összesen a felsorolt politikusok, pártok és internetes oldalak harminc nap alatt 240 millió forintot toltak bele a Facebook-hirdetésekbe.

A Facebook-hirdetések elemzéséből érzékelhető, hogy Karácsony csapata úgy számolt az elmúlt egy hónapban, hogy Dobrev Klárával kiélezett lehet a házi verseny, és mivel a főpolgármester mögött nincs olyan erős, jól szervezett párt, mint ellenfele mögött a DK, ezért jelentős összeget kellett fordítania a kampányba. Ennek megfelelően Karácsony hirdetéseire több pénz ment el, mint az ellenfeleire együttvéve. Dobrev Klára részben abban bízhat, hogy az ő pozíciója a legerősebb, ezért nem szükséges akkora anyagi erőforrást fordítania a játszmába, vagy a célcsoportját érezheti más platformokon, egyéb módszerekkel, például utcai fórumokkal jobban megszólíthatónak. Fontos szempont lehet a DK-nál, hogy a jelöltek népszerűsítésére is komolyabb összegeket kellett költeni.

A futottak még kategóriába sorolták a harmadik helyért versengő Márki-Zay Pétert és Jakab Pétert, utóbbi hiába tűnt rendkívül magabiztosnak és harsánynak, nyilvánvalóan nem rúghatott labdába Karácsony és Dobrev mellett.

Márki-Zay visszafogottabb költései mellett szólhat, hogy őt az elemzések alapján inkább a technokraták és online médiát előtérbe helyezők támogatják, így a kampánystábja azt gondolhatta, hogy a közösségi oldalakra nem kell nagy összegeket fordítani. Fekete-Győr András és a Momentum tisztában lehet azzal, hogy nincs annyi erőforrásuk, amivel jelenleg előrébb léphetne a rangsorban, így nem a saját nevére fókuszál a pártja, hanem inkább a listás helyeket próbálhatják megcélozni hirdetésekkel. Az lehet a céljuk, hogy a létrejövő koalícióban erősebb pozíciót alkudhassanak ki maguknak. Legalábbis erre enged utalni, hogy Fekete-Győrt látszólag nem is a pártkasszából finanszírozzák, illetve hogy a pártszintű költés 10 százalékát se fordítják a vezetőjükre. Ez az arány a DK és Dobrev Klára viszonylatában 50 százalék felett van. A Jobbik is az összköltség 40 százalékot fordította az elnökre, Jakab Péterre.

A választásokra fókuszálva kirajzolódnak a területi és választókerületi különbségek a baloldali pártok erőviszonyában, konkrétan abból, hogy melyik párt melyik körzetben hirdeti inkább a saját jelöltjét.

Borítókép: Dobrev Klára a budapest Széll Kálmán téren az előválasztáson 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.