Arat a halál a közutakon

Az év első kilenc hónapjában ötvenkilenccel többen haltak meg közúti balesetben az országban, mint tavaly ilyenkor. A balesetek száma ugyanakkor alig növekedett. A halálos balesetek számának növekedése rendőrségi akciók sorát vonhatja maga után.

2021. 10. 12. 17:12
FORRAI Zsolt
Figyelmeztető táblák Győrött, a Városháza téren a Biztonság Hete országos program részeként. Csatatérnek tekintjük az utakat Fotó: Krizsán Csaba Forrás: MTI/Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyhetes közlekedési razzia kezdődött hétfőn az országban. A ROADPOL Operational Group (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoport) éves ellenőrzési terve alapján a rendőrség október 17-ig Magyarország egész területén a nehéz-tehergépjárművek és autóbuszok fokozott közúti ellenőrzését végzi. Az európai szintű ellenőrzés során elsősorban a vezetési és pihenőidővel, a veszélyes áruk szállításával összefüggő szabályok betartását, valamint a beutazás, illetve a belföldön tartózkodás jogszerűségét vizsgálják. Az ellenőrzés kiterjed az illegális migrációval, az embercsempészettel, a kábítószerrel, valamint a lőfegyverrel kapcsolatos, illetve a vagyon elleni bűncselekmények felderítésére, megszakítására is.

Az európai szintű razziától azonban az is várható, hogy óvatosságra inti az egyre fegyelmezetlenebb sofőröket, akik egyre gyakrabban és egyre durvábban szegik meg a közlekedési szabályokat.

A statisztika aggasztó képet mutat. Az év első kilenc hónapjában 39-cel több halálos baleset történt, mint egy évvel korábban az azonos időszakban, ezekben a balesetekben pedig 59-cel többen haltak meg, mint tavaly ilyenkor.

A Közlekedésbiztonság szakportálon megjelent adatok szerint a balesetek kétharmadát az autósok, minden tizediket a kerékpárosok okozzák, a főbb baleseti okok ugyanazok, mint korábban. Csökkent viszont azoknak az autóbaleseteknek a száma, amelyeket ittas vezetők okoztak. A személyi sérüléssel végződő balesetek száma csak 95-tel nőtt az előző év azonos időszakához képest (2021 I–IX. hónapjában 10 570 esetet regisztráltak, a múlt év ugyanezen időszakában 10 475-öt). Ám, mint azt a rendőrség többször hangoztatta, a tavalyi amolyan „bezzeg év” volt, amikor olyan kevés baleset történt az útjainkon, mint 1956 óta még soha.

Idén viszont sajnos változott a helyzet, az év első kilenc hónapjában 385-en vesztették életüket 333 halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetben  (2020-ban 294 baleset követelt emberéletet, s azokban összesen 326-an haltak meg). Csökkent ugyanakkor a súlyos sérüléseket okozó balesetek száma. Míg tavaly kilenc hónap alatt 3181 esetben 3606-an szenvedtek súlyos sérüléseket, idén csak 2957 súlyos kimenetelű közlekedési baleset történt ebben az időszakban az utakon, s ezekben a tavalyinál 221-gyel kevesebben, összesen 3385-en sérültek meg. A könnyű sérülésekkel végződött balesetek száma ugyanakkor nőtt. Az idén 7280 balesetben 10 430-an szenvedtek könnyű sérüléseket, az elmúlt év azonos időszakában a 7000 könnyű sérüléses balesetnek 9862 sebesültje volt.

Az adatok szerint a balesetek 31 százalékát a sebesség helytelen megválasztása okozza. Minden negyedik baleset azért történt, mert a sofőr nem adta meg az elsőbbséget, az összes eset 17 százaléka pedig azért, mert a kanyarodás szabályait nem tartották be a járművezetők. A negyedik fő baleseti ok, hogy a sofőrök nem tartják be a követési távolságot. A balesetek kétharmadát (66 százalékát) a személygépkocsik vezetői okozták. Minden tizedikért a szabálytalan kerékpárosokat terheli a felelősség. Az összes baleset nyolc százalékáért okolhatók a teherautó-sofőrök, öt százalékáért a motorosok, négy-négy százalékáért a segédmotorosok, a kerékpárosok és a gyalogosok. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.