Pécs keleti városrészén, egy csendes utcában található a Gandhi Gimnázium épületegyüttese. Az ország első roma nemzetiségi intézménye a kétezres évek elején kapta meg azt a modern épületet, ahol mind a mai napig zajlik a hátrányos helyzetű diákok oktatása, és amely fontos része a hazai felzárkózási rendszernek. A modern sportcsarnokkal és műfüves sportpályákkal felszerelt intézmény az elmúlt években egy saját, modern stúdiót is kapott, ahol a művészeti iskolás tanulók rögzíthetik a produkcióikat. Látogatásunk során az iskola igazgatója, Ignácz István vezetett körbe minket, majd az India szobában helyet foglalva részletesen bemutatta a gimnázium működését.
Az igazgató emlékeztetett rá, hogy a múlt évtől a Belügyminisztérium társadalmi esélyteremtési főigazgatósága látja el a tulajdonosi jogkörhöz kapcsolódó feladatokat, amely kiszélesíti a Gandhi-modell megvalósítási lehetőségeit: ennek jó példája, hogy már az idén új tagintézménnyel bővült a Gandhi Gimnázium. Szeptembertől a bátonyterenyei Fáy András Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium is a Gandhi-modell alapján működik.
– Jelenleg kétszáztíz fő tanul a gimnázium nappali tagozatán és nagyjából száz fő a felnőttoktatásban. A tavaly végzett diákok több mint egyharmada tanul tovább – fogalmazott Ignácz István. Mint elmondta: tavaly az intézmény gimnáziuma, kollégiuma és alapfokú művészeti iskolája is a Baranya megyei oktatási hivatal bázisintézménye lett, országosan pedig az Oktatási Hivatal nemzetiségi bázisintézményévé vált. – Évente több alkalommal mutatjuk be azokat a gyakorlatokat, amelyek nálunk jól működnek és máshol is hasznos lehet – hangsúlyozta. Kiemelte, hogy a Gandhi idén mentorintézmény szerepet is betölt az Oktatási Hivatal egyik projektjében, ahol négy másik hazai közoktatási intézménynek adhatja át a tapasztalatait.
Az iskolában tanuló diákokról az intézményvezető elmondta, hogy javarészt aprófalvakból érkeznek. Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből, Bács-Kiskun megyéből, Győr-Moson-Sopron megyéből és Baranyából. – A gimnázium ötéves rendszerben működik, amelynek a nulladik évfolyama szolgálja a hozott hátrányok leküzdését – mondta, majd hozzátette: a gyerekek többsége a gimnázium kollégiumában lakik, amely az előkészítő évfolyammal együtt olyan fokozott szocializációs és tanulási folyamatot követel, amely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az első gimnáziumi évben helytálljanak.
Bentlakásos programmal segítenek
Ahogy Ignácz István elmondta: a gimnázium alapvetően állami normatívából működik, az Arany János Kollégiumi Program pedig kifejezetten a hátrányos helyzetű tanulók megsegítését célozza. A bekerülés feltétele a tanulók hátrányos helyzete vagy más tényezők, mint például a gyerek szüleinek alacsony iskolai végzettsége.