Goldziher Ignác arabista, sémi filológus hatalmas életműve már életében is, és azóta is nemzetközi elismerésnek örvend – ezt bizonyítja az MTA Keleti Gyűjteményében őrzött 13 700 levél is, melyeket kora jelentős arabistái, sémi filológusai, vallástörténészei írtak hozzá –, a magyar orientalisztikát az élvonalba emelte. Különleges munkásságának, mely máig a Keletre nyitás egyik legszebb példája, kulcsa a vallások és kultúrák fejlődésének összehasonlító vizsgálata, s az egyetemességre törekvés: hogy a Közel-Kelet kultúrtörténetének minden aspektusát, a néprajzot, egyetemes történelmet, nyelvészetet, a biblia- és vallástudományt felölelje.
Művei egy részét hazai közönségnek írta, s így az orientalisztika számos tudományos nóvuma elsőként magyarul fogalmazódott meg.
Tanulmányait Székesfehérváron, a Ciszterci Gimnáziumban kezdte, ahol a klasszika-filológia az oktatás alapvető része volt; már ekkor Biblia- és Talmud-tanulmányokba fogott; tizenkét éves korában pedig megírta első német nyelvű értekezését, a Sīhat Yizḥaqot (1862), melyben történelmi kontextusban tanulmányozta a vallási jelenségeket.
1865-ben családja Pestre költözött, így középiskolai tanulmányait a Pesti Református Gimnáziumban fejezte be 1867-ben. Tizenhat évesen Télfy Iván (1816–1898), Horváth Cyrill (1804–1884), Riedl Szende (1831–1873) és Vámbéry Ármin (1832–1913) tanítványaként kezdte meg egyetemi tanulmányait. Klasszika-filológiai, filozófiatörténeti, nyelvészeti és orientalisztikai előadásokat hallgatott.
Eötvös József vallásügyi és oktatási miniszter támogatásával 1868-tól ösztöndíjasként a berlini, lipcsei, leideni, illetve bécsi egyetemeken tanult, majd 1873–74-ben Szíriában, Palesztinában és Egyiptomban járt tanulmányúton. Az ösztöndíj célja az volt, hogy Goldziher, visszatérve, egyetemi tanár lehessen. A Berlinben és Lipcsében eltöltött évek, majd később a leideni és bécsi kutatás meghatározták holisztikus világtörténeti megközelítését, hogy egy adott jelenséget az egyetemes történelem részeként vegyen figyelembe, és a társadalmi jelenségeket, azok kialakulását, fejlődését történelmi kontextusukban vizsgálja. Az európai egyetemeken folytatott tanulmányai során új módszertani megközelítésekkel, például a modern bibliakritikával is megismerkedett.