A hazai baloldal tudatosan elsajátította azt a nemzetközi baloldal által már régóta alkalmazott módszert, hogy politikai tevékenységüket átláthatatlan, civil szervezetekből, NGO-kból felépülő hálózatukon keresztül finanszírozzák. E jelenség az ellenzéki előválasztás alkalmával is megfigyelhető volt, amely során a Karácsony Gergely és az általa életre hívott 99 Mozgalom közel 95 millió forintot költött el politikai hirdetésekre 2021. június 29. és szeptember 26. között – mondta lapunknak ifjabb Lomnici Zoltán, akit Márki-Zay Péter tisztázatlan eredetű, közel ötvenmillió forintos Facebook-hirdetéseivel kapcsolatban kérdeztünk.
A Századvég elemzője úgy fogalmazott, bár a baloldal konstans hangoztatja a transzparencia fontosságát, ennek ellenére a mozgalom költéseinek eredete és részletei továbbra sem átláthatóak.
– Ugyanezen koncepció és stratégia mentén szerveződhet a Márki-Zay Péter által alapított Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) is, hiszen a baloldal kormányfőjelöltjének Facebook-hirdetéseit szintén többségében a mozgalma fedezi – vélekedett a szakértő, aki kiemelte, a baloldal tehát a civil szervezeti formát felhasználva kívánja megkerülni a párt- és kampányfinanszírozási szabályokat, amelyek az egyesületekre és az alapítványokra nem terjednek ki.
– Ennek eredményeképpen a választási kampányukat akár külföldi szervezetektől származó pénzügyi forrásokból is finanszírozhatják, valamint megkerülhetik a törvényben rögzített költési plafonokat és egyéb, politikai kampányokat érintő törvényi előírásokat, így végső soron ellenőrizhetetlen pénzfolyosóként funkcionálhatnak – hangsúlyozta ifjabb Lomnici Zoltán.
Hozzátette, az NGO-k vonatkozásában érdemes megemlíteni az Európai Uniót is mint finanszírozót, ugyanis az EU a 2021–2027-es időszakban 1,86 milliárd eurót fordít a „Jogérvényesülés, jogok és értékek” programra, amelynek részeként jelentős anyagi forrást juttatnak a nyílt társadalmak eszmerendszerét propagáló, politikai tevékenységet végző és a nemzetállami keretek lebontásán fáradozó NGO-k számára.