A hazai baloldal tudatosan elsajátította azt a nemzetközi baloldal által már régóta alkalmazott módszert, hogy politikai tevékenységüket átláthatatlan, civil szervezetekből, NGO-kból felépülő hálózatukon keresztül finanszírozzák. E jelenség az ellenzéki előválasztás alkalmával is megfigyelhető volt, amely során a Karácsony Gergely és az általa életre hívott 99 Mozgalom közel 95 millió forintot költött el politikai hirdetésekre 2021. június 29. és szeptember 26. között – mondta lapunknak ifjabb Lomnici Zoltán, akit Márki-Zay Péter tisztázatlan eredetű, közel ötvenmillió forintos Facebook-hirdetéseivel kapcsolatban kérdeztünk.
A Századvég elemzője úgy fogalmazott, bár a baloldal konstans hangoztatja a transzparencia fontosságát, ennek ellenére a mozgalom költéseinek eredete és részletei továbbra sem átláthatóak.
– Ugyanezen koncepció és stratégia mentén szerveződhet a Márki-Zay Péter által alapított Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) is, hiszen a baloldal kormányfőjelöltjének Facebook-hirdetéseit szintén többségében a mozgalma fedezi – vélekedett a szakértő, aki kiemelte, a baloldal tehát a civil szervezeti formát felhasználva kívánja megkerülni a párt- és kampányfinanszírozási szabályokat, amelyek az egyesületekre és az alapítványokra nem terjednek ki.
– Ennek eredményeképpen a választási kampányukat akár külföldi szervezetektől származó pénzügyi forrásokból is finanszírozhatják, valamint megkerülhetik a törvényben rögzített költési plafonokat és egyéb, politikai kampányokat érintő törvényi előírásokat, így végső soron ellenőrizhetetlen pénzfolyosóként funkcionálhatnak – hangsúlyozta ifjabb Lomnici Zoltán.
Hozzátette, az NGO-k vonatkozásában érdemes megemlíteni az Európai Uniót is mint finanszírozót, ugyanis az EU a 2021–2027-es időszakban 1,86 milliárd eurót fordít a „Jogérvényesülés, jogok és értékek” programra, amelynek részeként jelentős anyagi forrást juttatnak a nyílt társadalmak eszmerendszerét propagáló, politikai tevékenységet végző és a nemzetállami keretek lebontásán fáradozó NGO-k számára.
Ismert, Márki-Zay Péter kedden közzétett vagyonnyilatkozatából kiderült, a baloldal miniszterelnök-jelöltjének nincs anyagi fedezete a közösségi oldalán közzétett mintegy ötvenmillió forintos hirdetésre.
Márki-Zay kedden az ATV-ben azzal magyarázta a több tízmillió forint forrását, hogy – noha saját nevét tüntette fel finanszírozóként – az nem az ő vagyona, a Facebookra költött összeget elsősorban az általa vezetett MMM kampányszámlájáról fizették. Márki-Zay Péter azt is jelezte, saját kampányköltéseivel el fog számolni, azonban – mint fogalmazott – az MMM által felhasznált milliókról nem ő fog nyilatkozni. Hozzátette: nem szegtek meg pártfinanszírozási szabályt, ami azért érdekes kijelentés, mert Márki-Zay Péternek nincs pártja, így a pártfinanszírozási törvény nem vonatkozik rájuk.
Ennek megfelelően az MMM-nek nincs semmilyen elszámolási kötelezettsége, így az egyesület tökéletesen alkalmas lehet tiltott kampánytámogatási összegek befogadására, kifizetésére.
Lapunk korábban már írt arról, hogy a közös lista állításával az ellenzéki tömörülés pártonként mintegy 600 millió forinttól esik el, a hat párt együtt mindössze egy pártnak járó kampánytámogatásból gazdálkodhat az áprilisi választások előtti időszakban. A mostani közös ellenzéki lista állításával és a kampánypénzek felhasználásával, illetve annak elszámolásával a Márki-Zay Péter vezette MMM nagyon jól jár, hiszen elvileg annyit költhet, amennyit akar, és senkinek nem kell elszámolniuk, mivel a szervezet nem párt.
Borítókép: Márki-Zay Péter, az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje, valamint a korábbi miniszterelnök-jelöltek: Karácsony Gergely (MSZP, Párbeszéd, LMP), Dobrev Klára, Jakab Péter (Jobbik) és Fekete-Győr András (Momentum) az ellenzéki pártok megemlékezésén, az Andrássy úton az 1956-os forradalom és szabadságharc 65. évfordulóján, 2021. október 23-án (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)