A valóság és a fikció keveredik abban a rövidfilmben, amely Lieb Ferencet, az edelényi kastély festőjét és páratlan munkáját mutatja be. A felvidéki vándorfestő két évet töltött a kastélyban, és hat szobát díszített Ludmilla grófnő és férje, Esterházy István megrendelésére. A filmben Lieb az Edelényben töltött évekről vázlatait lapozgatva mesél feleségének, bepillantást engedve nemcsak saját életébe, de az építtető Jean-François L’Huillier unokáját, Ludmillát is jobban megismerhetjük. A hat festett szoba története képről képre bontakozik ki a néző előtt, miként a szereplők jelleme és egymáshoz való viszonya is. Megelevenednek a korszak ikonikus alakjai, miközben képzeletbeli utazást tehetünk a kastély és környezete háromszáz évvel ezelőtti mindennapjaiba.
A kezdetek
Ezzel a bemutatóval kezdődik egy lenyűgöző utazás az edelényi kastélyban, amelyet 1716-ban kezd építtetni Jean-François L’Huillier.
A kastély 1730-as befejezését a báró nem élte meg. Unokája, Ludmilla és második férje, gróf Esterházy István felvirágoztatta a kastélyt, amely 1730–1820 között élte fénykorát – mondta Izsó Alexandra, aki a kastélyban tárlatvezetőnk volt. Mint fogalmazott, ebben az időben kapott megbízást a hat szoba kifestésére Lieb Ferenc, akinek a nevéhez kötődnek a rokokó falképek. Ludmilla halála után a birtokot fia, Dessewffy Ferenc örökölte, aki 1820-ban örökös nélkül hunyt el. Az edelényi kastély és birtok így visszaszállt a királyi kamarára, azaz az államra.
A német Szász–Coburg–Gotha hercegi családból származó Ferdinánd herceg, császári-királyi altábornagy 1831-ben ugyan megvásárolta, de hitbizománnyá alakította az edelényi uradalmat. Az épület nem adott állandó otthont a családnak, a Coburgok gazdasági megfontolásból szerezték meg. Az az innováció, amit a településre hoztak, hosszú időre meghatározta a térség életét, hiszen ők voltak azok, akik a mai Magyarország területén felépítették Edelényben az ország első cukorgyárát – mondta tárlatvezetőnk.
A fellendülés ellenére a kastély lassú pusztulásnak indult, a feleslegessé vált barokk kori gazdasági épületeket például lebontották. A XX. század elejére az épület olyan romos állapotba került, hogy elkerülhetetlen volt egy felújítás. Izsó Alexandra ismertetéséből kiderült: az 1910 és 1913 közötti renoválás részeként a kastélyra neobarokk kiegészítések kerültek, a középrész fölé pedig magas manzárdtetőt emeltek Ray Rezső tervei alapján.