Jönnek az új magyar rendszámok – mi a teendő a régiekkel?

Július 1-jétől kerülnek forgalomba az új magyar rendszámok, amelyeket más betű- és számkombináció alapján terveztek meg, mint az eddig megszokottak – olvasható a Híradó cikkében.

Forrás: HIRADO.HU2022. 07. 01. 19:14
20220504 Budapest, dugó a fővárosban. Fotó: Bánkúti Sándor Fotó: Bánkúti Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy betűből és három számból álló rendszámtáblákat vezetnek be 2022. július 1-jétől. A rendszámtáblák újratervezésére azért volt szükség, mert a korábbi három betűből és három számból álló rendszámtáblákból néhány éven belül már nem lehetne többet kiadni – írta korábban a Híradó.hu.

A régi típusú rendszámokat nem kell lecserélni az újra. Az új rendszámtáblákat július 1-jétől a Magyarországon újonnan forgalomba helyezett (új, illetve külföldről használtan behozott) járművek kapják meg.

A felmenő rendszerű bevezetés semmiféle adminisztrációs többletterhet nem jelent a tulajdonosok, üzemeltetők számára, kiadásaikat nem növeli. A forgalomban lévő hatósági jelzések a továbbiakban is használhatók, a hosszabb rendszámok a járműpark természetes ütemű megújulásával, fokozatosan váltják majd fel a régieket.

Az új típusú rendszámtáblákért a 2009 óta megszokott összegeket kell majd fizetni: egy pár rendszámtábla ára 8500 forint, egy darabé pedig 5500 forint. A különleges rendszámtáblák párjáért 15 ezer forintot, míg darabjáért 8500 forintot kell továbbra is fizetni.

A 2022. július 1-jétől újonnan forgalomba kerülő járművek rendszámtáblájának mintája. Fotó: MTI/Demecs Zsolt

Az új rendszámok a latin ábécé szerinti két magánhangzóból vagy két mássalhangzóból, majd újabb két betűjelből és három számjegyből állnak. Ékezetes magánhangzók vagy a dz kivételével kétjegyű mássalhangzók nem szerepelhetnek rajtuk. A táblákon Magyarország címere mellett az európai uniós zászlót jelképező kék mezőben tizenkét sárga csillag látható majd fehér H (Hungary, Magyarország) jelzéssel. A diplomáciai rendszámok továbbra is kék háttérrel készülnek majd.

Forrás: Magyar Közlöny

Egyszerűsödnek az ideiglenes rendszámtáblák is, ugyanis az eddigi E, M, P, SP és Z betűjelűek helyett, szintén felmenőrendszerben, egységesen I betűjelűeket adnak majd ki.

A taxik jelzése egységesen TX lesz, a Magyar Honvédség járművei HA, a rendőrség járművei RA, az Országos Mentőszolgálat járművei MA, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal járművei NA, a büntetés-végrehajtási szervezet járművei pedig BA betűjelű rendszámtáblákkal közlekedhetnek.

A muzeális jellegű járművekre kiadható OT rendszámok készlete szintén kimerülőben van, azok a továbbiakban a két betűjel mellett az eddigi három helyett négy számjegyet tartalmaznak majd.

A környezetkímélő járművek (plug-in hibrid és tisztán elektromos járművek) világoszöld alapszínű táblái és a gépkocsi kerékpárszállító eszközére szerelhető szürke alapszínű jelzések a hosszabb formátumban is kiadhatók lesznek. A módosított előírások változatlanul lehetővé teszik az egyénileg kiválasztott vagy egyedileg előállított rendszámok engedélyezését

áll a közleményben.

Magyarországon 1958 és 1990 között hatkarakteres (két betű, négy szám) rendszámokat adtak ki a gépjárművekre. 1990 augusztusa óta szintén hatkarakteresek vannak érvényben, de már szabványos méretű, három betű, három szám felosztású, fényvisszaverős táblák vannak használatban (az előző típust 1995-ig lehetett használni). Sorozatrendszám esetén a fehér alapon fekete karakterek voltak használatban, az első ilyen rendszám az AAB-001 volt.

A 2004-es európai uniós csatlakozás után kerültek használatba a bal oldalon kék alapszínű EU-s rendszámtáblák (ADA-001-től kezdve). Ezeknél kék alapon az unió 12 csillagos emblémája és alatta a fehér színű, sima felületű nemzetközi autójel található. A bécsi közúti közlekedési egyezményt aláíró EU-s országok azt önmagában is elfogadják, vagyis nem szükséges külön H-s matrica.

A 26-féle betű és tízféle szám karakterből elméletileg 17 558 424 rendszám-kombinációt lehetett volna kirakni, azonban sokat nem adtak ki, mert sértőnek számított vagy már foglaltak voltak bizonyos járműkategóriák, illetve közületek számára – írta az Origó.

A fokozatosan cserélődő járműpark miatt a 2020-as évekre nyilvánvalóvá vált, hogy a jelenlegi rendszámmennyiség nem lesz elegendő hosszú távon.

A szakértők közvetlenül a koronavírus-járvány előtt úgy becsülték, hogy 2025-ig elfogytak volna a lehetőségek a ZZZ-999-cel. Azért nem lassították a forgalomból kivont járművek kombinációinak újrakiadásával a rendszámok fogyását, mert a magyar járműnyilvántartásban nem szerepelhet két azonos karaktersorú rendszám. Ezek ugyanis egy adott jármű azonosítását szolgálják, és a nyilvántartásból azt követően sem kerülnek ki, ha a hatósági jelzést visszavonták vagy visszaadták.

A járművek átrendszámozása iránti kérelemről ide kattintva olvashat bővebben.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Bánkúti Sándor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.