Annak ellenére, hogy a kiskamaszoktól a fiatal felnőttekig mindenki hívhat minket, a megkeresők közel hetven százaléka 14–18 év közötti fiatal. Az elmúlt két évben a középiskolás korosztály mentális egészsége nagyon aggasztó állapotba került
– kezdte Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője.
A lelkisegély-szolgálatot a területi gyermekvédelmi szakszolgálat szakembereinek ötlete és hiányérzete hívta életre 1993-ban. A gyermekvédelmi törvény megszületése után ugyanis a rendszerben dolgozók felismerték, mi az, amire nincs kapacitásuk és erőforrásuk. A szociális védőhálót azóta számos szervezet szövi át és erősíti.
A gyermekekkel és fiatal felnőttekkel foglalkozó lelkisegély-szolgálat önkénteseihez évente közel negyvenezer hívás érkezik.
Van, hogy a hívó csak beszélgetni akar, máskor egy otthonról elmenekülő gyermek vagy egy önmagát bántalmazó, pszichés betegségekkel küzdő tini van a vonal túloldalán,
és az elmúlt időszakban tovább súlyozódtak a fiatalokat érintő nehézségek.
Velünk élő krízis
Az elmúlt évek jegyzőkönyveiből kiderül: tavaly több mint kétezer hívásban jelent meg a családon belüli erőszak témája, beleértve a szülők közötti párkapcsolati konfliktust és a fizikai gyermekbántalmazás eseteit is. Amíg 2019-ig a korosztály természetes érdeklődéséből fakadóan sokkal hangsúlyosabb téma volt a párkapcsolat és a szerelem, az elmúlt években ez változott, ami azt mutatja, hogy a pandémia okozta kényszerhelyzet, főként az online oktatás olyan súlyos sebeket hagyott maga után, aminek hatása a családokon és a kamaszok problémáiban máig érezhető.