A 2016-ban elindított Zrínyi honvédelmi és haderőfejlesztési program újabb mérföldkőhöz érkezett, szombaton átadták a Magyar Honvédségnek a KF41 Lynx, magyarul Hiúz lánctalpas gyalogsági harcjármű első példányát. A 45 tonnás monstrum a védettséget, a tűzerőt és a gyorsaságot egyesíti a XXI. századi technológiával.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Olyan kormány van Magyarországon, amely gondoskodik a honvédségről. A katonákra nézve látja rajtuk az elkötelezettséget, az elhivatottságot és azt, hogy készek megvédeni országukat, Európát és a NATO-t. Most a legjobb védelmet, igazi csúcstechnológiát kap a honvédség
– fogalmazott a KF41 Lynx, magyarul Hiúz gyalogsági harcjármű első sorozatgyártott példányának ünnepélyes átadásán Armin Papperger, a harcjárműveket gyártó Rheinmetall AG vezérigazgatója.
A nagy múltú, világszínvonalú német fegyvergyár vezetője egyáltalán nem túlzott, amikor a nemsokára a zalaegerszegi gyárból sorozatban kigördülő páncélost méltatta, mivel ez kategóriájában a legújabb és a legmodernebb a világon.
Aki még hivatásos katonaként vagy volt sorkötelesként emlékszik a Magyar Néphadseregben vagy a Magyar Honvédségben korábban szolgálatban álló, ám a Gyurcsány-kormány alatt kivont és eladott szovjet BMP–1-es lövészpáncélosra, az minden téren legalább fél évszázadnyi technológiai fejlődést láthat a Lynxen.
A harcjármű küzdőterében a tervezők maximálisan próbálták érvényesíteni, hogy a katonák a lehető legjobb és legvédettebb körülmények között indulhassanak harcba.
A szállított nyolc lövész egymással szemben, a jármű falára rögzített, lábtartós és oldalvédelemmel is ellátott fejtámaszos, felhajtható ülésekben foglalnak helyet úgy, hogy védve legyenek a fenékpáncél alatt esetlegesen felrobbanó aknák hatása ellen.
Aktív eszközök is segítik a páncélos védelmét, a magyar Hiúzokat már a StrikeShield aktív védelmi rendszerrel is felszerelik, mely képes a támadó rakétákat, gránátokat észlelni, majd megfelelő távolságból saját rombolótöltetet indítva megsemmisíteni.
A kommunikációt és a tájékozódást segíti az a harminc-negyven centiméter átmérőjű, kihajtható, de a jövőben akár kézbe is vehető lapképernyő, amelyen keresztül megfigyelhetik a páncélos környezetét, tájékozódhatnak a hadműveleti helyzetről. A jármű passzív védelmét a komoly páncélzat biztosítja, amit a méret is sugall: a Hiúz hossza 8,49 méter, szélessége 3,8 méter, magassága a távirányítású fegyverállvánnyal együtt 3,73 méter.
A XXI. században már elvárt védelem miatt 45 tonnát nyomnak a harckész járművek, annyit, mint egy T–72-es harckocsi. A páncélost egy 1140 lőerős Liebherr dízelmotor mozgatja, összehasonlításképpen: az amúgy fürge T–72-es motorja mindössze 780 lóerős.
A Hiúz felszereltségéhez tartozik többek között gépágyú és páncéltörő rakéta is. A toronyban egy harminc milliméteres gépágyú jelenti a fő fegyverzetet, amelynek a kilőtt lövedékeit a cső végén lévő elektronika programozni tudja, hogy milyen távolságban robbanjanak, repeszfelhőt terítve akár támadó vagy felderítő drónokra is.
A cső mellett egy párhuzamosított 7,62 milliméteres géppuska van felszerelve, míg a torony tetején egy 12,7 milliméteres, a jármű belsejéből távirányítható nehézgéppuska. Ha az előbbi fegyverek nem lennének elég az ellenség leküzdésére, akkor a torony jobb oldalán egy páncélozott tubusból két darab Spike irányított páncéltörő rakétát indíthat a jármű háromfős személyzete, akiket a legmodernebb elektronikai és optikai felderítő eszközök segítenek.
A Lynx harcjárműből eddig 218 darabot rendeltek a Magyar Honvédségnek. Az első zászlóalj 46 járművét még a német anyacég szállítja le 2023-ig, a fennmaradó 172 viszont már Magyarországon, a közelmúltban átadott zalaegerszegi gyárban készül el.
Arról is szó van, hogy a honvédség tervezett csapatlégvédelmi gépágyúi is Lynx alvázon fognak elkészülni, ami újabb megrendelést hozhat a zalai üzemnek. Ami a nemzetközi piacot illeti, a KF41 Lynx versenyben van az ausztrál, az amerikai, a görög és az iraki hadsereg lövészpáncélosokra kiírt pályázatán is.
Borítókép: A 45 tonnás gyalogsági harcjármű jelenleg a legmodernebb a világon (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.