– A kormányzat is világosan látja, hogy jelentős béremelésre van szükség a köznevelés világában – fogalmazott Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára a 24. Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencia keddi nyitónapján, Egerben.
– Újdonság, hogy ehhez a 2021–2027-es költségvetési ciklusban uniós források felhasználására is lehetőség van. Szükség is van erre, hiszen a kabinet anyagi mozgástere véges, különösen a jelenlegi rezsihelyzetben, amikor még nem látható, hogy a következő hónapokban hány ezermilliárd forintot fogunk elégetni olyan gázszámlákra, melyeket tavaly még nem kellett kifizetni
– fogalmazott.
– A Klebelsberg Központ tervezési adata szerint a jelenlegi árakat figyelembe véve csak az iskolák fűtése a tavalyi 26 milliárd forintnál akár 225 milliárd forinttal drágább lehet. Ezért a pedagógusbérek rendezéshez a nemzeti források mellett szükség van az uniós támogatások bevonására: a tervek szerint 50-50 százalékban hazai és EU-költségvetésből mintegy 1200 milliárd forint lesz illetményemelésre fordítható 2025-ig – mondta az államtitkár. Jelezte: a kormány az uniós támogatásért vállalja, hogy a pedagógusok átlagbére ekkorra eléri a diplomás átlagbér 80 százalékát, és ezt az arányt 2030-ig fent is tartja. Mint mondta, Magyarország modern kori időszámításában soha nem volt még ilyen magas ez az arány.
– Számszerűsítve 777 ezer forint a célösszeg az idei 440 ezer forintos pedagógus-átlagkeresethez képest – közölte, hozzátéve: első lépcsőként idén tízszázalékos, majd a már bejelentett emelési mértékekkel lehet kalkulálni. A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók magasabb aránya miatt és a pályakezdő pedagógusok esetén ennél is nagyobb lesz a béremelés mértéke
– tájékoztatott. Maruzsa Zoltán arra is kitért, hogy ez szerkezetében is új, rugalmasabb, inkább teljesítményalapú, kevésbé a végzettség szintjét és az életkort támogató bérszabályozást tesz szükségessé. Jelezte: továbbra is kiemelt közoktatási cél marad a digitalizáció, a társadalmi felzárkózás elősegítése, a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése, belső átképzési program elindítása és a továbbképzési rendszer átalakítása.
György László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára előadásában a Tanítsunk Magyarországért programot ismertetve közölte: a kezdeményezés célja megmutatni a településükön kívüli világot azoknak a felső tagozatos általános iskolásoknak, akik a munkalehetőségektől távolabb élnek.
– Három évvel a program elindulása után, ma országszerte 17 egyetem, 110 általános iskola és 1008 mentor foglalkozik 4227 gyermekkel – sorolta. Fontos a hálózat további bővítése, hiszen szeretnék elérni, hogy 2030-ra minden mai általános iskolás rendelkezzen szakmával, vagy ha képességei engedik, tanuljon tovább – jelentette ki. Továbbá megjegyezte, hogy mivel a felmérések szerint tízezerre tehető a mentorálásra szoruló diákok száma, ehhez 2500 mentorra és a kistelepülések lefedettségének növelésére van szükség.
– Ezek a gyerekek is tehetségesek valamiben, és kellő türelemmel, energiával, szeretettel, odafigyeléssel, valamint maximális szakértelemmel a mentorok tudnak nekik segíteni tehetségük kibontakoztatásában, hogy azután ők is megtalálják helyüket az életben – fogalmazott.
Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke elöljáróban hangsúlyozta: az MTA elkötelezett a közoktatás ügye mellett. Előadásában az emberi agy felépítését és működését ismertetve arról beszélt: „agyunk problémaként szembesül azzal az információs nyomással, mellyel a ma embere nap mint nap találkozik”.
– Az információrobbanás, a globalizáció egyre kevésbé ad időt és lehetőséget belső világunk bevonására, az érzelmi viszonyulásra – hangsúlyozta. Példaként említette az internetes böngészést, mely idővel céltalanná válik, elvész belőle a motiváció, és képes függőséget okozni. Emellett kitért rá: ahhoz, hogy ezekkel a negatív hatásokkal az agyunk képes legyen megküzdeni és támogassa kreativitásunkat, belső világunkat katartikus élményt okozó tevékenységekkel fejlesztenünk kell.
– Ilyenek a művészeti nevelés, a sport-, közösségi alkotó, értékteremtő tevékenységek, melyekkel gazdagítható belső, érzelmi világunk, lehetővé téve ezzel a hatékony tanulást és a kreatív gondolkodóképességet – mutatott rá Freund Tamás.
Borítókép: Maruzsa Zoltán (Fotó: Bach Máté)