– Jelenleg a 16-os, a 216-os, a 105-ös, a 178-as, a 210-es és a 210B, valamint a 916-os és 990-es autóbuszjáratok közlekednek a Lánchídon – írta lapunk megkeresésére a Budapest Közlekedési Központ (BKK). A közlekedésszervező cég arról tájékoztatott, hogy a híd tavaly decemberi megnyitása és az ideiglenes forgalmi rend új lehetőséget teremtett arra, hogy növelni lehessen a közösségi közlekedéssel megtett utazások számát. Szóltak arról is, hogy a BKK folyamatosan azon dolgozik, hogy az ügyfelek igényeihez szabja a menetrendet és a hálózatot, ezért a 16-os buszcsalád, valamint a 105-ös és a 178-as autóbusz útvonala és menetrendje is többször változott.
Az 105-ös és a 178-as vonal már régóta téma a budai lakossági fórumokon, közösségi oldalon lévő csoportokban. Rengetegen panaszkodtak a fent említett járatok sűrűségére, évek óta fennálló problémát orvosolt azzal a BKK, hogy több buszt állított be a Budára tartó járatokon.
Emlékezetes: márciusban lapunk arról írt, hogy a közösségi közlekedést használók Budapest-szerte járatritkításra panaszkodnak, gyakoriak a járatkimaradások. A BKK megerősítette: valóban vannak járatkimaradások, amelyeket a sofőrhiány okoz, de a metrópótlás befejeztével a járművezetők visszatérhetnek a számozott buszvonalakra.
Beszédes adat: tavaly nyolcvanezer alkalommal várták hiába az utasok a megállókban a buszt vagy a trolit. A nyolcvanezer körüli kieső buszjárat többéves csúcs, 2017 óta messze a legrosszabb adat.
A buszvezetők átcsoportosítása adhatott lehetőséget Vitézy Dávid közlekedésért felelős korábbi államtitkár februári javaslatának megvalósítására, hogy új, közvetlen buszjárat induljon a XII. kerület hegyvidéki területei és a pesti belváros között, amelynek gyorsabb haladását az autómentes Lánchíd segítheti. Az újonnan, májusban indult 210-es busz a Svábhegytől az Istenhegyi úton, az Orbánhegyi úton és az Alagúton keresztül éri el a Lánchidat és azon keresztül a belvárost, majd az Andrássy úton és a Dózsa György úton át folytatja útját Angyalföld felé.
Nyilván a metrópótlás befejezését, a felszabaduló járművezetők lehetőségét használta ki Karácsony Gergely főpolgármester kommunikációs csapata arra, hogy rávetítse a járatsűrítéseket a fővárosi lakógyűlés reklámozására és az autómentes Lánchíd népszerűsítésére.
Tavasztól a korábbi 21 helyett óránként már 27 busz halad át a Lánchídon csúcsidőben, amihez hozzájárul az új, negyedóránként közlekedő járat és a korábbi budai vonalak sűrítése.
A BKK lapunknak elmondta: továbbra is folyamatosan elemzik az utasforgalmi adatokat, illetve párbeszédet kezdeményeznek a lakosokkal, hogy felmérjék az igényeket.
– A forgalmi mérések mellett ezek is jelentősen segítik társaságunkat abban, hogy megtalálja a lehető legjobb hálózati kialakításokat – közölték, majd kötelező kommunikációs panelként hozzátették: a Lánchídhoz kapcsolódó jövőbeli fejlesztéseket nagymértékben befolyásolja, hogy a budapesti lakógyűlésen milyen döntés születik a híd végleges forgalmi rendjéről.
Megemlítendő, hogy a fővárosi cég 24 milliárd forint hitelt vesz fel, ami után után 673 millió forint kamatot kell fizetni. A budapesti tömegközlekedés leállítását Karácsony Gergely főpolgármester már sokszor belengette, kérdés az, hogy az eladósodás után meddig lesz zavartalan a BKK működése.
Borítókép: egy BKK-busz a Lánchídon (Fotó: Havran Zoltán)