Hableány-katasztrófa: Csaplinszkij kapitány nem bűnös a védője szerint
Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij védője bizonyítottság, illetve bűncselekmény hiányában kérte védence felmentését. Perbeszédében többször is arra utalt, hogy néhai Lombos László, a Hableány kapitánya a felelős a történtekért.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Az eredetileg kitűzött időponthoz képest fél óra csúszással kezdhette meg a Pesti Központi Kerületi Bíróságon Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij hajóskapitány védője a perbeszédét a Hableány-katasztrófa büntetőperében, miután a korábbi jegyzőkönyvek pontosítását kérték az érintettek.
Az ügyvédtársai által is felkészült jogásznak tartott Tóth M. Gábor kérte, hogy bizonyítottság hiányában mentse fel a vádlottat Németh Leona bírónő a halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége alól, valamint bűncselekmény hiányában mentse fel Csaplinszkijt a 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádja alól.
Ezzel be is igazolódott az a várakozás, hogy védence felmentését fogja kérni. Emlékezetes, hogy Tóth M. Gábor már a per kezdetén, néhány nap tárgyalás után egy 43 pontból álló, elsősorban a jegyzőkönyvvezetést kritizáló dokumentumot nyújtott be a bíróságnak, és indítványozta Németh Leona bírónő kizárását az ügyből.
Az indítványt elutasították, és a néhány napja elhangzott ügyészi perbeszéd után most a védőre került a sor. Az ügyvéd perbeszédéből végül az kerekedett ki, hogy a tragédia bekövetkezéséért
a kizárólagos felelős néhai Lombos László, a Hableány kapitánya, aki maga is áldozata a szerencsétlenségnek.
A védő szerint ő nem tartotta be a hajózási szabályokat, az ügyvéd szerint nem is ott kellett volna hajóznia, ahol jártak, és nem adott elsőbbséget.
A Magyar Nemzetnek Sógor Zsolt, a magyar áldozatok jogi képviselője kifejtette: egy védő azt mond, amit akar, úgy képviseli a védence érdekeit, ahogy akarja, ám például a hajózási szabályokat nem írhatja felül, illetve nem hagyhatja teljes egészében figyelmen kívül. Sógor álláspontja szerint egyértelműen beigazolódott a perben, hogy a vádlott bűnös, és az ő figyelmetlensége miatt következett be a 28 áldozatot követelő tragédia.
– Mindenesetre a bírónő joga és felelőssége meghozni az ítéletet – szögezte le lapunknak Sógor Zsolt.
Emlékezetes, mindenben fenntartotta a vádat szeptember 5-én Nováki Miklós, a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség ügyésze a perbeszédében Jurij Csaplinszkij ellen a 2019-es Hableány-katasztrófa miatt zajló büntetőperben.
Az ukrán kapitányt halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják.
A vád szerint Jurij Csaplinszkij 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán, 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000 óta a svájci székhelyű Viking hajózási társaság alkalmazásában áll mint hajóskapitány. Érvényes rádió- és radarkezelői képesítése is van.
A kapitány a Viking Sigyn szállodahajóval 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található V. kerület, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban vezette, azonban szabad szemmel több mint egy kilométer távolságra el lehetett látni. A Dunán ekkor azonos irányba közlekedett a Hableány nevű sétahajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a magyar személyzet, a kapitány és egy matróz tartózkodott.
A Hableány a Parlament előtt balról megelőzte a Viking Sigynt, majd előtte hajózott, és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A Sigynt kormányzó kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett.
Ekkor körülbelül öt percig szabad szemmel és a hajó radarberendezésének képernyőjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége. Az is észlelhető volt Csaplinszkij által, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a saját hajóját, a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül, és a két hajó ütközése is bekövetkezik.
A kapitány azonban a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le.
Csaplinszkij szeptember 5-én írásban nyilatkozott többek között arról, hogy nem vette észre a Hableányt.
Borítókép: Jurij Csaplinszkij a per elején még letartóztatásban volt, de három és fél éve már csak bűnügyi felügyelet alatt áll (Fotó: MN-archív)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.