Az ügyvéd az elhunyt kapitányra, Lombos Lászlóra próbálta hárítani a felelősséget
Hableány-katasztrófa: Csaplinszkij kapitány nem bűnös a védője szerint
Szemán László János
2023.09.18. 09:20 2023.09.18. 14:58
Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij védője bizonyítottság, illetve bűncselekmény hiányában kérte védence felmentését. Perbeszédében többször is arra utalt, hogy néhai Lombos László, a Hableány kapitánya a felelős a történtekért.
Az eredetileg kitűzött időponthoz képest fél óra csúszással kezdhette meg a Pesti Központi Kerületi Bíróságon Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij hajóskapitány védője a perbeszédét a Hableány-katasztrófa büntetőperében, miután a korábbi jegyzőkönyvek pontosítását kérték az érintettek.
Az ügyvédtársai által is felkészült jogásznak tartott Tóth M. Gábor kérte, hogy bizonyítottság hiányában mentse fel a vádlottat Németh Leona bírónő a halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége alól, valamint bűncselekmény hiányában mentse fel Csaplinszkijt a 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádja alól.
Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij védője perbeszédét mondja (Fotó: Mirkó István)
Ezzel be is igazolódott az a várakozás, hogy védence felmentését fogja kérni. Emlékezetes, hogy Tóth M. Gábor már a per kezdetén, néhány nap tárgyalás után egy 43 pontból álló, elsősorban a jegyzőkönyvvezetést kritizáló dokumentumot nyújtott be a bíróságnak, és indítványozta Németh Leona bírónő kizárását az ügyből.
Németh Leona bírónőt sokat támadta a per kezdetén Csaplinszkij védője, sikertelenül (Fotó: Mirkó István)
Jurij Csaplinszkij akár kilenc évet is kaphat a Hableány-katasztrófa okozása miatt.
Az indítványt elutasították, és a néhány napja elhangzott ügyészi perbeszéd után most a védőre került a sor. Az ügyvéd perbeszédéből végül az kerekedett ki, hogy a tragédia bekövetkezéséért
a kizárólagos felelős néhai Lombos László, a Hableány kapitánya, aki maga is áldozata a szerencsétlenségnek.
A védő szerint ő nem tartotta be a hajózási szabályokat, az ügyvéd szerint nem is ott kellett volna hajóznia, ahol jártak, és nem adott elsőbbséget.
A Magyar Nemzetnek Sógor Zsolt, a magyar áldozatok jogi képviselője kifejtette: egy védő azt mond, amit akar, úgy képviseli a védence érdekeit, ahogy akarja, ám például a hajózási szabályokat nem írhatja felül, illetve nem hagyhatja teljes egészében figyelmen kívül. Sógor álláspontja szerint egyértelműen beigazolódott a perben, hogy a vádlott bűnös, és az ő figyelmetlensége miatt következett be a 28 áldozatot követelő tragédia.
– Mindenesetre a bírónő joga és felelőssége meghozni az ítéletet – szögezte le lapunknak Sógor Zsolt.
Emlékezetes, mindenben fenntartotta a vádat szeptember 5-én Nováki Miklós, a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség ügyésze a perbeszédében Jurij Csaplinszkij ellen a 2019-es Hableány-katasztrófa miatt zajló büntetőperben.
Az ukrán kapitányt halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják.
Mindenben fenntartotta ma a vádat Jurij Csaplinszkij hajóskapitány ellen perbeszédében Novák Miklós ügyész a Hableány-katasztrófa miatt indult perben.
A vád szerint Jurij Csaplinszkij 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán, 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000 óta a svájci székhelyű Viking hajózási társaság alkalmazásában áll mint hajóskapitány. Érvényes rádió- és radarkezelői képesítése is van.
A kapitány a Viking Sigyn szállodahajóval 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található V. kerület, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban vezette, azonban szabad szemmel több mint egy kilométer távolságra el lehetett látni. A Dunán ekkor azonos irányba közlekedett a Hableány nevű sétahajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a magyar személyzet, a kapitány és egy matróz tartózkodott.
A Hableány a Parlament előtt balról megelőzte a Viking Sigynt, majd előtte hajózott, és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A Sigynt kormányzó kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett.
Ekkor körülbelül öt percig szabad szemmel és a hajó radarberendezésének képernyőjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége. Az is észlelhető volt Csaplinszkij által, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a saját hajóját, a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül, és a két hajó ütközése is bekövetkezik.
A kapitány azonban a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le.
Csaplinszkij szeptember 5-én írásban nyilatkozott többek között arról, hogy nem vette észre a Hableányt.
Borítókép: Jurij Csaplinszkij a per elején még letartóztatásban volt, de három és fél éve már csak bűnügyi felügyelet alatt áll (Fotó: MN-archív)
A Magyar Nemzet közéleti napilap, fejlécén a polgári jelző olvasható, amely értékrendet, irányvonalat, stílust is tükröz. Konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkkal Előfizetés
Segítsen megtervezni egy új állásportált! Ossza meg velünk álláskereséssel kapcsolatos szokásait és tapasztalatait!