Hableány-katasztrófa: Csaplinszkij kapitány nem bűnös a védője szerint

Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij védője bizonyítottság, illetve bűncselekmény hiányában kérte védence felmentését. Perbeszédében többször is arra utalt, hogy néhai Lombos László, a Hableány kapitánya a felelős a történtekért.

2023. 09. 18. 9:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredetileg kitűzött időponthoz képest fél óra csúszással kezdhette meg a Pesti Központi Kerületi Bíróságon Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij hajóskapitány védője a perbeszédét a Hableány-katasztrófa büntetőperében, miután a korábbi jegyzőkönyvek pontosítását kérték az érintettek.

Az ügyvédtársai által is felkészült jogásznak tartott Tóth M. Gábor kérte, hogy bizonyítottság hiányában mentse fel a vádlottat Németh Leona bírónő a halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége alól, valamint bűncselekmény hiányában mentse fel Csaplinszkijt a 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádja alól.

Tóth M. Gábor, Jurij Csaplinszkij védője perbeszédét mondja (Fotó: Mirkó István)

Ezzel be is igazolódott az a várakozás, hogy védence felmentését fogja kérni. Emlékezetes, hogy Tóth M. Gábor már a per kezdetén, néhány nap tárgyalás után egy 43 pontból álló, elsősorban a jegyzőkönyvvezetést kritizáló dokumentumot nyújtott be a bíróságnak, és indítványozta Németh Leona bírónő kizárását az ügyből.

Németh Leona bírónőt sokat támadta a per kezdetén Csaplinszkij védője, sikertelenül (Fotó: Mirkó István)

Az indítványt elutasították, és a néhány napja elhangzott ügyészi perbeszéd után most a védőre került a sor. Az ügyvéd perbeszédéből végül az kerekedett ki, hogy a tragédia bekövetkezéséért 

a kizárólagos felelős néhai Lombos László, a Hableány kapitánya, aki maga is áldozata a szerencsétlenségnek. 

A védő szerint ő nem tartotta be a hajózási szabályokat, az ügyvéd szerint nem is ott kellett volna hajóznia, ahol jártak, és nem adott elsőbbséget.

A Magyar Nemzetnek Sógor Zsolt, a magyar áldozatok jogi képviselője kifejtette: egy védő azt mond, amit akar, úgy képviseli a védence érdekeit, ahogy akarja, ám például a hajózási szabályokat nem írhatja felül, illetve nem hagyhatja teljes egészében figyelmen kívül. Sógor álláspontja szerint egyértelműen beigazolódott a perben, hogy a vádlott bűnös, és az ő figyelmetlensége miatt következett be a 28 áldozatot követelő tragédia.

– Mindenesetre a bírónő joga és felelőssége meghozni az ítéletet – szögezte le lapunknak Sógor Zsolt.

Emlékezetes, mindenben fenntartotta a vádat szeptember 5-én Nováki Miklós, a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség ügyésze a perbeszédében Jurij Csaplinszkij ellen a 2019-es Hableány-katasztrófa miatt zajló büntetőperben.

Az ukrán kapitányt halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják. 

Bizonyítottság esetén akár kilenc évet is kaphat.

A vád szerint Jurij Csaplinszkij 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán, 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000 óta a svájci székhelyű Viking hajózási társaság alkalmazásában áll mint hajóskapitány. Érvényes rádió- és radarkezelői képesítése is van.

A kapitány a Viking Sigyn szállodahajóval 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található V. kerület, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban vezette, azonban szabad szemmel több mint egy kilométer távolságra el lehetett látni.  A Dunán ekkor azonos irányba közlekedett a Hableány nevű sétahajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a magyar személyzet, a kapitány és egy matróz tartózkodott. 

A Hableány a Parlament előtt balról megelőzte a Viking Sigynt, majd előtte hajózott, és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A Sigynt kormányzó kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett.

Ekkor körülbelül öt percig szabad szemmel és a hajó radarberendezésének képernyőjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége. Az is észlelhető volt Csaplinszkij által, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a saját hajóját, a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül, és a két hajó ütközése is bekövetkezik.

A kapitány azonban a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le.

Csaplinszkij szeptember 5-én írásban nyilatkozott többek között arról, hogy nem vette észre a Hableányt.

Borítókép: Jurij Csaplinszkij a per elején még letartóztatásban volt, de három és fél éve már csak bűnügyi felügyelet alatt áll (Fotó: MN-archív)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.