Hableány-katasztrófa: súlyos kártérítést fizethet a Viking AG

Folytatódik a Fővárosi Törvényszéken a kártérítési per, amit a 2019-es dunai hajóbaleset miatt indult. A Hableány-katasztrófa 28 áldozatának hozzátartozói, valamint a hét túlélő Magyarországon eddig még nem követelt nagyságú kártérítésre pereli a Viking Sigyn és a Hableány üzemeltetőit.

2023. 09. 29. 8:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
  • Folytatják ma azt a polgári pert, amelyet a 2019-es május 29-i dunai hajóbaleset, a Hableány-katasztrófa  áldozatainak hozzátartozói és a hét túlélő kártalanítása miatt indítottak a Fővárosi Törvényszéken. 
  • A 4,3 milliárd forintos kártérítési per tavaly januárban indult, eddig a felpereseket hallgatták meg távmeghallgatások útján. 
  • A büntetőeljárásban Jurij Csaplinszkij hajóskapitányt első fokon öt és fél év fogházra ítélték a katasztrófa gondatlan okozása miatt.
Utolsó útjukra indulnak a Hableány sétahajóval a dél-koreai turisták. Forrás: Police.hu

A katasztrófa túlélői és az áldozatok hozzátartozói összesen 4,3 milliárd forintnyi kártérítést követelnek a balesetben részes két cégtől, a Viking Cruises AG-tól és a Panoráma Deck Kft.-től. 

A kártérítési per tavaly januárban, a távmeghallgatások sora 2022 szeptemberében kezdődött. A Dél-Koreában élő felpereseket zárt körű távközlési rendszeren keresztül hallgatja meg a bíróság. Máig a felpereseknek mintegy felét sikerült meghallgatni. A várakozások szerint a polgári per még hosszú hónapokig, de akár évekig is eltarthat. Jogászok becslése szerint a leendő ítélet indokolással együtt kiteheti majda nyolcszáz oldalt, ami a kártérítési per óriási összegéből és a nagy számú felperesből adódik. 

Ekkora kártérítés igényről még soha nem döntöttek magyar bíróságon.

Jogászok felhívták a Magyar Nemzet figyelmét, hogy a polgári per kimenetelét gyökeresen befolyásolhatja a jelenleg még csak első fokon lezárult büntetőper. Megírtuk: több mint négy évvel a tragédia után e héten kedden ítélet született a perben. Németh Leona, a Pesti Központi Kerületi Bíróság bírónője kimondta: Jurij Csaplinszkij bűnös a Hableány-katasztrófa miatt., amiért öt és fél év fogházra ítélte az ukrán hajóskapitányt, akit hat évre eltiltott a foglalkozása gyakorlásától. Ugyanakkor a segítségnyújtás elmulasztása vádpontban felmentette a kapitányt.

Az ítélet ellen az ügyészség a büntetés súlyosításért fellebbezett. A kerületi ügyészség álláspontja szerint a férfi bűnösségét a vád szerint, 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt is meg kell állapítani, és így fogház helyett – halmazati büntetésként jelentősen hosszabb tartamú – börtönbüntetést kell kiszabni. Az ügyészség szerint a járművezetéstől eltiltás tartamát is emelni kell.

A védelem felmentésért fellebbezett, Tóth M. Gábor, Csaplinszkij védője a perbeszédében a Hableány elhunyt magyar kapitányát tette felelőssé a tragédiáért.

A felelősség kérdése döntő lesz a polgári perben. Amennyiben jogerősen is Csaplinszkijt ítélik el, és mást nem, a kártéríési felelősség egyértelműen a Viking Sigyn üzemeltetőjé, a Viking AG-jé, a Hableány üzemeltetőjét, a Panoráma Deck Kft.-t semmilyen felelősség nem terheli. Ebből következik, hogy a 4,3 milliárdos polgári per következményeit is a Viking AG-nak kell viselnie.

Így történt a Hableány-katasztrófa

A Hableány az ütközést követően befordult az érkező Sigyn elé, az elsőként közzétett iparikamera-felvételen is ennyi látszik. A túlélő távol-keleti turisták két borzalmas ütésről számoltak be a nyomozóknak, amely a Hableányt érte. Korábban a Magyar Nemzetnek nautikai szakértők arról beszéltek, hogy a Viking Sigyn az orrkiképzése miatt nyolc-tíz méter hosszú torlóhullámot kelt maga előtt, a túlélők által említett két hatalmas ütés közül az első ez a torlóhullám lehetett. A víztől érkező nagy erejű ütés a Sigyn elé forgatta a Margit híd középső nyílásába behaladó Hableányt, majd a szállodahajó orra telibe találta a sétahajó bal oldalát a tatnál, maga alá gyűrte, és a víz alatt hosszában és keresztben is megforgatta. Az utastérben lévőknek és a kormányállásban lévő kapitánynak esélyük sem volt a túlélésre. A felső nyitott fedélzetről tizennégyen estek vízbe, de csak heten élték túl a tragédiát.

Borítókép: A kártérítési perben távmeghallgatás útján hallgatták ki a felpereseket (Fotó: MTI)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.