– Húsz éve pedagógus. Mit jelent önnek ez a hivatás?
– A pályám kezdete óta úgy érzem, minden gyerekekkel és leendő vagy gyakorló pedagógussal töltött idő azt szolgálja, hogy életre szóló élményeket gyűjtsünk, együtt formáljunk jelent és jövőt. Izgalmas, kreatív és változatos hivatás. Minden egyes pillanatban belső erőként motivál, hogy miként tudom átadni a tartalmakat, hogyan tudok mindenkit megszólítani, bevonni a pedagógiai folyamatokba. Az elmúlt években gyakran mondtam: hogyha hiszel a jövőben, ültess fát és taníts pedagógusokat. A legcsodálatosabb szakma ez, végtelenül boldog vagyok, hogy az új munkám során is pedagógusok, intézmények és gyermekek között maradva dolgozhatok tovább.
– Mit érzett, amikor felkérték a posztra?
– Egyrészt nagyon megtisztelő, hogy ilyen feladatra kaptam megbízást, másrészt azonnal tudtam, hogy ez milyen felelősséggel jár. Mindig is úgy véltem, hogy ez a terület az, amely talán a legnagyobb hatással van a társadalom jövőjére. Neveléstudományi tanulmányaim során sokat foglalkoztam a 20. századi Magyarország oktatás- és kultúrpolitikai kérdéseivel. Olykor ámulatot, máskor döbbenetet éreztem a hazai oktatástörténet vizsgálatakor, de már akkor tudtam, hogy igazán szép és nemes, és ahogy említettem, felelősségteljes feladat ebben részt vállalni. Tudtam, hogy szeretnék ebbe az irányba elköteleződni.
Eddig is mindennél jobban hittem a pedagógiában, a pedagógusokban, a nevelésben, annak gyakorlati és tudományos megközelítéseiben, most új kontextusban lesz lehetőségem, legjobb tudásom és igaz szívem szerint szolgálni a köznevelés világát.
– Mit kell tudni a tudományos munkásságáról?
– Amikor megszereztem az első diplomámat, már harmadik éve pedagógusként dolgoztam. Éreztem és tapasztaltam, hogy a játékok, táncos feladatok során sokkal több minden történik, mint tudásátadás. Tele voltam érdeklődéssel és tudásvággyal, hogy megismerjem a folyamatok mélységét. Így indultam a neveléstudomány irányába, ahol nagyon sok kérdésemre választ kaptam. Az egyetem elvégzése után már láttam, hogy vannak további szintek, hogy további tudományos kutatásokkal és a gyakorlati tapasztalataimmal együtt új szintre helyezhető már nemcsak a néptánc, népi játék, hanem a magyar kultúra és a nevelés kapcsolata is. Azt is tudtam, hogy nem hagyhatom abba, hiszen ebben a témában minden hiánypótló. Olvastam és írtam, kerestem az összefüggéseket, vizsgáltam a történeti területeket, így haladtam végig a fokozatszerzés útján. A doktori cím azonban nem az út vége, hanem egy fontos állomása a tudományos létnek.
– Miért áll ennyire közel önhöz a nemzeti nevelés kérdése?
– Emberi szükségletünk, hogy legyen hovatartozásunk, hogy ismerjük a múltunkat, a kultúránkat, hogy képesek legyünk elhelyezni magunkat az emberiség árjában. Soha akkora szükség nem volt erre, mint napjainkban. Ha stabil gyökerünk van, ha erős táptalajban helyezkedünk el, a világ gyorsaságában és sokszínűségében is megtalálhatjuk önmagunkat és az egymáshoz vezető utat is. A nemzeti nevelés kiemelt pedagógiai cél kell hogy legyen. Összetartozásunk megtartóereje pótolhatatlan társadalmi érték.