– A halászati termékek kínálati oldala rendben van, hiszen az idei ünnepi szezonban lesz elég hal, mindenki megtalálhatja a karácsonyi asztalra valót az üzletekben és a piacokon – jelentette ki az agrárminiszter. A Világgazdaság tudósítása szerint Nagy István elmondta, hogy becslések szerint a haltermelők a karácsonyi szezonban értékesítik a teljes éves étkezési halmennyiség mintegy 40 százalékát, egyes nagy haltermelők esetében pedig akár az éves forgalom 60-70 százaléka is ekkor realizálódik. Ezek nagy számok, a bázis azonban sajnos még mindig meglehetősen alacsony:
európai összevetésben a magyar halfogyasztás továbbra is az egyik legalacsonyabb.
Az egy főre eső halfogyasztás az elmúlt években ugyanakkor némileg növekedett, a 2013-ban mért 5,4 kilogrammról 2021-re már 6,52 kilóra emelkedett, ami – ha a dinamikáját nézzük – az EU-n belül is kiemelkedő ütem. A miniszter rámutatott:
az ágazaton belül egyértelmű tendencia az intenzív haltermelés gyors térnyerése.
Az intenzív akvakultúrában termelt étkezési hal 94 százalékát az afrikai harcsa teszi ki, e faj termelése 2013 és 2022 között 2050 tonnáról 5777 tonnára emelkedett, amivel Magyarország az unió legnagyobb afrikaiharcsa-termelője.
Fontos, hogy többen fogyasszanak halat
A hazai halak vásárlása több szempontból is fontos: a vásárlók ezzel hozzájárulnak az akvakultúra-ágazat megmaradásához, amely az ország számos területén fontos szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában, emellett pedig a frissen piacra kerülő hazai halak fogyasztása környezetvédelmi szempontból is felelősebb döntés, mint a több ezer kilométerről, fagyasztva idehozott tengeri halak vásárlása – hangsúlyozta Nagy István. Ezek mellett pedig
népegészségügyi szempontból is kiemelt jelentőségű, hiszen Magyarországon a szív- és érrendszeri megbetegedés vezető haláloknak számít, a halfogyasztás pedig igazoltan csökkenti ezeknek a megbetegedéseknek a kockázatát.
A hazai akvakultúra-ágazat ezért tetemes támogatást kap, a 2013–2020-as időszakban például a halfogyasztás népszerűsítését célzó „Kapj rá!” elnevezésű kampányra mintegy 960 millió forint jutott. A halfogyasztás népszerűsítése mellett célul tűzték ki egy figyelemfelhívó kampány indítását is az akvakultúra pozitív környezeti és vidékfejlesztési szerepéről, amelyben a halmarketing tervezett forráskerete 700 millió forint.