– Elfogadhatatlannak tartjuk a sofőr viselkedését, illetve azt, hogy bárkit is hátrány vagy megkülönböztetés érjen a közösségi közlekedés igénybevétele során – reagált a Magyar Nemzet megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), kiemelve, hogy az
ügyfél által használt elektromos kerekesszéket a BKK szabályzata szerint a járműnek el kell szállítani, a járművezető pedig ilyenkor köteles lerakni a rámpát az utasnak.
Mint ismert, néhány napja tett közzé a 444.hu egy olvasói videót, amelyen az látható, hogy a 136-os fővárosi buszjárat egyik sofőrje felemelt hangon, agresszívan azt állította egy kerekesszékes utasának, hogy nem lenne köteles felengedni őt a járműre elektromos kerekesszékkel, és inkább várja meg a következő buszt. A mindössze 22 éves, SMA betegségben szenvedő lányt kísérője vette pártfogásba, aki nem engedett, ám a sofőr erre bedühödött és inzultálni kezdte, patkánynak és hülye gyereknek nevezte, majd megpróbálta a kezéből kiverni a telefonját.
A sofőr ráadásul letagadta, hogy rámpa lenne a buszon, de végül beadta a derekét és elvitte őket. A történet viszont nem ért véget, a leszálláskor a kísérő férfi leszállt, a sofőr azonban azt már nem várta meg, hogy a kerekesszékes nő is leszálljon, és tovább hajtott, vele együtt. A férfi a busz után rohant.
– Nagyon sajnáljuk az esetet és az érintett kerekesszékes utasunktól, valamint kísérőjétől a sajtón és közvetlenül levélben is elnézést kérünk az eset miatt – írta a társaság, ugyanakkor tisztázták, hogy a járművezető nem a BKK, hanem a BKV Zrt. munkavállalója, ezért az ügyben elsősorban a BKV az illetékes.
A felvétel megtekintése után nyilvánvaló, hogy a járatot üzemeltető és a járművezetőt foglalkoztató BKV Zrt. vizsgálata nem volt kellően körültekintő, ezért kezdeményeztük az eset újbóli kivizsgálását, hogy helyesen járhassunk el az ügyben
– jelezték. A Magyar Nemzet kérdésére azt is elmondták, hogy az eddigi vizsgálatokból kiderült, hogy rossz volt az autóbuszon a leszállásjelző gomb, ami ugyancsak félreértést okozhatott az utas és a járművezető között.
– A BKK számára kiemelten fontos, hogy a közösségi közlekedés lehetősége mindenki számára könnyen elérhető legyen, ezért a jövőben a hasonló esetek elkerülése érdekében még nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy a különböző, mozgáskorlátozott emberek által használt elektromos eszközök a járművezetők számára egyértelműen megkülönböztethetőek legyenek alkalmasságuk szerint – sorolták, hozzátéve, hogy felülvizsgálják a sofőrök érzékenyítésének, az ilyen esetekre való felkészítés hatékonyságát is.
– Minden munkavállalótól elvárjuk, hogy az utasokkal szemben korrekt, kulturált módon viselkedjen – húzták alá.
A KézenFogva Alapítvány vezetője az esettel kapcsolatban úgy nyilatkozott a Magyar Nemzetnek:
– Ez egy nagyon szomorú helyzet, ugyanakkor szerencsére nem ez az általános, hogy a fogyatékos emberek a közlekedésben ilyet tapasztalnának.
Pordán Ákos szerint szerencsére egyre kevesebb, ilyen vagy ehhez hasonló ügy van. – Azt látjuk, hogy a pandémia óta sokkal kisebb az empátia és a szolidaritás az emberekben, a mentális közállapot sokat romlott az elmúlt években. A tapasztalat az, hogy nem kell ahhoz kerekesszékesnek lenni, hogy valaki ilyen helyzetbe keveredjen, vagy egy feszült sofőrrel találkozzon – összegezte a KézenFogva Alapítvány vezetője.