Az okosjegy és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt tavaly a MÁV-nál
A MÁV–Start belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz vették igénybe. Ám 2023-ban nem csak utasforgalomban döntött csúcsot a MÁV–Start, hanem az értékesítés terén is: az okosjegyből több mint hétszázezer fogyott; az IC+ kocsik prémium színvonalú (1+ osztályú) szolgáltatásait pedig már 130 ezer utasuk próbálhatta ki a Budapest és Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Szeged, Pécs közötti, valamint nyáron a balatoni utazásaik során. Fordulatot hozott az előző év a jegyvásárlási szokásokban is, ugyanis az online jegyváltás beérte a pénztári értékesítést, a jegy- és bérlettermékek 38 százalékát vették már az Elvirával vagy a MÁV app segítségével.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Az időben jegyet váltók számára rendkívül kedvező áron megváltható okosjegyekből 487 ezret adtak el 2022-ben, míg tavaly már 727 ezret. Ez köszönhető annak is, hogy az előző év márciusától több mint nyolcvan város felé már az összes InterCity-viszonylatra megvásárolható ez a fajta kedvezményes jegy. A legnépszerűbb típus a szegedi okosjegy volt, amelyből 2023-ban 137 ezer darabot váltottak, második helyre 131 ezerrel Nyíregyháza került, míg a dobogó harmadik fokára Pécs ért, alig elmaradva a százezer eladott okosjegytől.
Az okosjegyek fixárasak, csak elővételben válthatók, legkésőbb a vonatindulás előtti napon. Kizárólag a MÁV appban és az új Elvirában érhető el, ahol a rendszer automatikusan mutatja a legkedvezőbb elérhető ajánlatokat. Az ár már tartalmazza a helyjegyet is, semmilyen más pótjegyet nem kell venni az okosjegy mellé. Ezzel a megoldással a vasút valós alternatívát kínál az autó, akár a telekocsi helyett, támogatva ezzel a környezetbarátabb távolsági közösségi közlekedés használatát.
A MÁV–Start saját gyártású IC+ kocsijai közül tavaly forgalomba állt a 35. elsőosztályú, bisztró- és prémiumszakasszal közlekedő szerelvény is. A prémiumszolgáltatás fejlődését és népszerűvé válását mutatja, hogy 2022-ben csaknem 55 ezer helyjegyet váltottak ezekre, míg tavaly már 76 ezerrel többet, 131 ezret.
A prémium osztály az IC vonatok fedélzetén elérhető legmagasabb szolgáltatási kategória, az 1. osztályhoz képest is magasabb színvonalat képvisel. Az utasok szívesen választják ezeket a fülkéket hosszabb utak esetén. A fővárosból Pécsre a Mecsek, Szegedre a Napfény, Miskolcra a Tokaj InterCity-járatokkal, míg Debrecenbe, Nyíregyházára a Nyírség és a Tokaj InterCity-vel, a nyári elő- és utószezonban Siófokon és Fonyódon át Keszthelyre, a főszezon során pedig Balatonfüreden át Tapolcára is.
A prémium szakasz 1. osztályú menetjegy és 1990 forintos helyjegy váltásával vehető igénybe. A prémium szolgáltatás így standard 1. osztályhoz képest csak kismértékben drágább, viszont még kényelmesebb utazást és további extra szolgáltatásokat is tartalmaz. A prémium osztályra (1+) helyet váltó utasok exkluzív környezetben, kényelmesen tágas ülésben és térben utazhatnak, ami egyaránt jó választás, ha kellemes kikapcsolódásra vágynak vagy menetközben dolgoznának, mert az ülésekhez munkára vagy étkezésre is alkalmas kihajtható asztalok tartoznak. Utasaik a helyjegy felmutatásával ajándék meleg italt (kávét vagy teát) választhatnak a kocsiban található Utasellátó bisztrószakaszban.
Minek sorba állni, ha kéznél van a MÁV app?
Vízválasztó volt a 2023-as év MÁV–Start jegyértékesítési területén, ugyanis az online jegyvásárlások aránya beérte a pénztári eladásokat. A bérletek és jegyek 38 százalékát már a több mint kétmillió regisztrált felhasználóval rendelkező online felületeiken, azaz az Elvira (jegy.mav.hu) vagy a MÁV app felületén váltották. Ezen belül az értékesítés több mint negyedét (27 százalékát) a MÁV mobilalkalmazásban, és 11 százalékát az Elvirában intézték az utasok.
Az önkiszolgáló csatornák (online MÁV app, Elvira, valamint az automatás vásárlás) arányának emelkedésével párhuzamosan csökkent a pénztári és a fedélzeti értékesítés aránya. Ez főleg a pénztáraknál szembetűnő: 5 év alatt 65-ről 39 százalékra csökkent a jegyváltás aránya.
A MÁV app szerepe 2020 végén felértékelődött, akkortól ugyanis elérhetővé váltak a bérletek ezen a csatornán is, így egyre többen a mobilalkalmazásuk segítségével veszik meg a bérletüket, a mindig kéznél lévő okostelefonjukon be tudják mutatni a jegyeket vonatokon, illetve amennyiben vármegye- vagy országbérletet váltottak, a buszokon vagy akár a HÉV-eken is.
Az automatás értékesítés aránya szintén jelentősen emelkedett; míg 2019-ben 12 százalék, addig 2023-ban már minden ötödik (23 százalék) jegyvásárló automatánál váltotta meg a jegyét, bérletét. Tavaly csaknem 15,6 millió jegyet vásároltak az automatákból. A minél szélesebb körű elérésre 2022-ig több mint félezer automatát telepítettek főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken – közölte a MÁV.
Borítókép: A MÁV–Start Zrt. elektromotor-meghajtású Stadler FLIRT típusú vonataiból vár két szerelvény a menetrend szerinti indulásra a főváros Keleti pályaudvarának csarnoképületében. Jobbra egy InterCity gyorsvonat. (Fotó: MTVA/Jászai Csaba)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.