A sajtóból értesült a Nagykörút megújításáról az V. kerület. Belváros–Lipótváros önkormányzata a Magyar Nemzetet arról tájékoztatta, hogy az elmúlt időszakban többek között olyan látványterv is napvilágot látott, amely egy kerületi tulajdonú utcát (Falk Miksa utca) érint, miközben az említett közterülettel kapcsolatban sem kezdeményezett egyeztetést a főváros.
A Falk Miksa utca a kerület beruházásában újult meg, most a főváros mint saját projektelemet mutatta be, új köntösbe bújtatva.
Az önkormányzat lapunknak kifejtette: a Nagykörút komplex felújítása kapcsán 2021-ben indult szakmai egyeztetés az érintett kerületek bevonásával, köztük az V. kerülettel is. A fórumon bemutatott tanulmánytervhez a kerület akkor javaslatokat fogalmazott meg és szakmai segítséget nyújtott, hogy milyen irányban szükséges a tervezést folytatni.
Felhívtuk a figyelmet, hogy jelenleg az egyik fő, a Nagykörutat jellemző és megoldandó feladat, hogy a korábbi színvonalas nagykörúti bevásárlóutca jellegű üzletek minősége mára leromlott. A Nagykörút megújítása szükségszerűen magával hozza a kereskedelmi és szolgáltatói egységek színvonalának emelkedését is, ami a lakossági igények kiszolgálását elősegíti, hiszen helyben lehet megvásárolni a szükséges termékeket, szolgáltatásokat
– idézték fel. Az V. kerület a Nagykörút legnagyobb problémáira már 2021-ben felhívta a figyelmet, és aggályosnak ítélték, hogy hiányzik a megszűnő lakossági parkolási lehetőségre vonatkozó pótlási terv, emellett jelezték a fővárosban tapasztalható, a közterületi nyilvános illemhelyekkel kapcsolatos üzemeltetési problémákat, amelyek a Nagykörutat is érintik.
Ezt követően, 2022-ben készült egy döntés-előkészítő tanulmányterv, melynek véleményezésekor a kerület fenntartotta korábbi észrevételeit. Emellett kiemelték, hogy számos nyitott kérdés maradt, amelyek egyeztetésében részt kívánnak venni, és egy Nagykörút-munkacsoport felállítását javasolták.
A Nagykörút és környezetének kialakítása olyan komplex kérdés, amely a tervezési terület határain túlnyúlik. Az átmenő gépjárműforgalom csökkentése elsődleges kerületi szempont, ugyanakkor a nem kellően átgondolt beavatkozás a belvárosi kerületek kis utcáinak forgalomterhelését növelné, ezért a forgalom kiszorítása belülről kifelé képzelhető el
– emelte ki az önkormányzat. Felhívták a figyelmet: rendszerszinten szükséges vizsgálni, hogy a Nagykörút forgalomtechnikai átalakítása és a rakpart gépjárműforgalom elől történő lezárásához kapcsolódó változtatások milyen hatással vannak a belvárosi utcák gépjárműforgalmára. Szükségesnek ítélték a közösségi közlekedési eszközökön történő kulturált és biztonságos utazás feltételeinek fejlesztését – akár egyes járműveken állandó rendészeti jelenléttel – annak érdekében, hogy a tömegközlekedés reális alternatívát nyújtson az egyéni közlekedést használók számára.
Az észrevételek megküldését követően azonban nem történt előrelépés. A főváros a nagykörúti kerékpársávok bevezetéséről sem folytatott érdemi egyeztetést, holott a részvételi költségvetés során 2022-ben felmerült ötlet véleményezésekor a kerület jelezte a fővárosnak, hogy a kerékpáros közlekedést a párhuzamos mellékutcákban kellene kialakítani. A javaslatot a balliberális városvezetés válaszra sem méltatta, majd a Nagykörúton valósította meg a beruházást.
A későbbiekben további szakmai egyeztetésekre nem került sor a főváros és a kerület között
– jegyezte meg az önkormányzat. Hangsúlyozták, hogy támogatják a Nagykörút felújítását, amennyiben komplexen, minden szempontot figyelembe véve, a kerületi városvezetők konszenzusával valósul meg.