A libegő megújítása, valamint a fogaskerekű rekonstrukciója és nyomvonalának meghosszabbítása a két fő célja Fonti Krisztinának, a Fidesz hegyvidéki polgármesterjelöltjének. A kerület jelenlegi alpolgármestere, aki Pokorni Zoltánt utóda, a Mandinernek adott interjújában többek közt arról beszélt,
szeretné, ha a fogaskerekű a jövőben a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedhetne, amivel újra közösségi közlekedési eszközzé válna, indokolatlanná tenné az autós forgalmat a Normafán, és ismét Budapest nosztalgikus büszkesége lenne.
– Ehhez a hegyvidéki és a fővárosi önkormányzat együttműködésére, valamint a kormányzati forrásra van szükség. Kétlem, hogy ezt a bonyolult együttműködést – rajtam kívül – bármelyik más polgármester meg tudná teremteni – fogalmazott Fonti Krisztina.
Felidézte, a kerületben nagyon sokan felháborodtak azon, amikor tavaly, pont egy éve kiderült, hogy Karácsony Gergelyék nem akarják majd újraindítani a karbantartás miatt leállított fogaskerekűt. – Pillanatok alatt komoly összefogás jött létre tiltakozásul, aláírásgyűjtés indult, én pedig tájékoztattam a főpolgármestert a hegyvidékiek véleményéről, mert arra korábban a főváros vezetése nem volt kíváncsi.
Tárgyalásra hívtuk a BKK vezetését, amelyen kompromisszumkészen, de határozottan képviseltük a hegyvidékiek érdekeit
– emlékeztetett a kormánypárt jelöltje, akinek meggyőződése, hogy ez a közös nyomásgyakorlás kellett ahhoz, hogy a főváros végül elálljon a szándékától.
– Ez a kötött pályás, idén 150 éves közlekedési eszköz nemcsak a turisták nagy kedvence, hanem a környékén élőknek kulcsfontosságú közlekedési eszköze is. Vannak olyan utcák, amelyeket főleg a téli hónapokban semmi mással nem lehet megközelíteni, csak a fogassal. Ha lefagy az út, ezekre a helyekre se autóval, se pótlóbusszal nem lehet eljutni, ami a kismamáknak és az időseknek nagyon komoly kihívást, sőt balesetveszélyt jelenthet, de még a fiataloknak is megterhelő lehet. Vagyis
nekünk létszükséglet, hogy közlekedjen itt a fogaskerekű. Arról nem is beszélve, hogy az igényvezérelt pótlóbuszok, amelyeket a főváros büszkén hirdetett, hol jönnek, hol nem.
Ha síkosak az utak, ezek sem jutnak a környéken élők egy részéhez. Ezért is tartom nagyon fontosnak, hogy ezekben a vitás kérdésekben is legyen párbeszéd a főváros és a kerület vezetése között – mondta.
A rekonstrukció kapcsán közölte: Tarlós István elkészítette a szükséges terveket, és meg is szerezte a szükséges építési és létesítési engedélyeket a Hegyvidékkel együttműködve, Karácsony Gergely viszont nem tartotta karban ezeket az engedélyeket – pedig ennek költsége minimális az engedélyek megszerzéséhez képest –, így nagyon félő volt, hogy ezek érvényességi ideje lejár. – További probléma, hogy a közelmúltban megjelent Ikop plusz EU-s pályázati kiírás nevesítette a fogaskerekűt mint aminek a megvalósítására pályázni lehet.
Levélben kértem Karácsony Gergelyt, hogy a főváros használja ki a lehetőséget. Még nem érkezett válasz, de titkon azért remélem, hogy a főváros vezetése élt a kínálkozó lehetőséggel, de ha nem, annak nyomós indokát adja. Mindenképpen utána fogok járni ennek – szögezte le.
Fonti Krisztina a libegőről azt mondta, a tervük az, hogy felújítják a teljes szerkezetet és a két állomásépületet, zárttá és négyülésessé alakítják a kabinokat, amelyek óránként több mint ezer utast szállíthatnának.
A kabinokat akadálymentesítenénk, és babakocsi, bicikli szállítására is alkalmassá tennénk. A libegő alsó állomásához közel lévő, az 58-as villamos egykori végállomásánál pedig a Lóvasúthoz hasonló épület műemléki felújítását és egy jégpálya megépítését is tervezzük
– sorolta, hangsúlyozva, a felújítást akadályozza, hogy a libegő üzemeltetője a BKV Zrt., és az épületek részben önkormányzati, részben állami, részben vitatott tulajdonban állnak. – Éppen aláírás alatt van a megállapodás az állam és az önkormányzat között, hogy átvesszük az állami tulajdont. Ezzel legalább eggyel csökken a szereplők száma, egyszerűsödik a helyzet – emelte ki Fonti Krisztina.
Borítókép: Fonti Krisztina alpolgármester (Forrás: Hegyvidéki Önkormányzat)