Vitézy: Karácsony és Szaniszló azzal a villamosprojekttel kampányolnak, amelyet ők akadályoznak

Egyelőre csak kampánylufi a kispesti 42-es villamos meghosszabbítása a XVIII. kerületi Havanna-telep és a Szent Lőrinc-telep érintésével egészen a Gloriett-telepig. Ami érdekes, hogy éppen Szaniszló Sándor XVIII. kerületi DK-s polgármester áll a projekt útjában. Csütörtökön még a polgármester Karácsony Gergely főpolgármesterrel közös imázsfotón szimbolikusan egy plüssvillamost tartottak a kezükben, és grandiózus terveket ígértek. Lapunk közben Vitézy Dávidtól megtudta: Szaniszló és hivatala az, amely minden eszközzel gáncsolja a lajosmizsei vasútvonal átépítését, ugyanis a vasúti projekt egyik lényeges eleme a vasútvonal felsővezetésbe való emelése például azért, hogy a villamosok akadály nélkül áthaladhassanak alatta. Egyébként forrás csak a villamosvonal tervezésére van, a kivitelezésre nincs.

2024. 03. 09. 6:15
2024.03.07. Kihelyezett kabinetülés a Havanna lakótelepen. Fotó: Fotó: Tuba Zoltán/kepszerk.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A lajosmizsei vasútvonal átépítését, felújítását Lázár János építési és közlekedési miniszter tárcája menedzseli. Nemrég jött ki a kormány az uniós projekteknek a listájával, amely tartalmazza ezt a fejlesztést, forrás rendelkezésre áll – mondta el a Magyar Nemzetnek Vitézy Dávid. Lapunk a 42-es villamosvonal meghosszabbításával összefüggésben kérdezte a korábbi közlekedési államtitkárt, a volt Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatóját. 

Vitézy Dávid
Vitézy Dávid. Fotó: Hír TV

Karácsony Gergely főpolgármester és Szaniszló Sándor, a XVIII. kerület polgármestere csütörtökön, sajtótájékoztatón jelentette be: a Gloriett-lakótelepig meghosszabbítanák a jelenleg csak Kispesten, az Ady Endre úton közlekedő 42-es villamosvonalat. Csak éppen a meghosszabbítandó villamosvonal útjában a lajosmizsei vasútvonal sínpárja áll. Ami nem is lenne probléma, ha pont Szaniszló Sándor (DK) vezette önkormányzat nem gáncsolná a vasút fejlesztését célzó kormányzati projektet. Vitézy lapunknak elmondta: a vasútvonal fejlesztése jelenleg akadályoztatva van. A tervek készen állnak, a forrás rendelkezésre áll.

– A tervek szerint, miután a vonat elhagyja Kőbánya-Kispest vasútállomást, egyből egy felsővezetésben haladna tovább, egy hídon keresztezné az Üllői utat, amit ma szintben keresztez a Lajosmizsei sorompónál az 50-es villamos, majd a továbbiakban a magasított útvonalon szintén egy vasúti hídon keresztezné az Ady Endre utat, amely alatt a 42-es villamos meghosszabbított vonala földszintben haladna át – mondta el lapunknak Vitézy Dávid a tervekkel kapcsolatban. Mint a közlekedési szakember összegezte: a vasút a Kőbánya-Kispest vasútállomástól felső vezetésben haladna egészen a Budapest Honvéd stadionjának túloldaláig, onnan süllyedne vissza a földszínig. 

A kialakítás hasonló lenne, mint például Zugló Vasútállomás mellett a Thököly út fölött vagy Kőbányán a Liget tér mellett.

– Korábban még a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójaként Gajda Péter kispesti polgármesterrel hosszasan egyeztettünk a 42-es villamos ügyében. Megállapodtunk, a kispesti részen nincs vitás kérdés. Jelenleg éppen a XVIII. kerületi polgármester próbálja akadályozni mindenféle irányított kérdésekkel, kérdőívekben a kormányzati vasútfejlesztést – mutatott rá a vasútfejlesztés akadályoztatására Vitézy. 

A közlekedési szakembert lapunk az anyagi forrásokról is kérdezte, elmondta: a lajosmizsei vasútvonal fejlesztése Integrált közlekedésfejlesztési operatív program plusz (IKOP Plusz) uniós pályázati program által valósul meg, aminek a kedvezményezettje az Építési és Közlekedési Minisztérium. A villamosvonal tervezésre a kormány tízmillió forintos uniós forrást biztosít, ott a kedvezményezett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). 

A március 4-i Magyar Közlönyben jelent meg, hogy a kormány fővárosnak tízmilliárd forintot biztosít négy villamosvonal tervezésére, a „Fővárosi villamos előkészítési projektek” cím alatt. Ezeket a projekteket Vitézy Dávid még a BFK vezérigazgatójaként tárgyalta le Karácsonyékkal. A 42-es vonal meghosszabbítása mellett szerepel a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos tervezése és a 3-as villamos pesterzsébeti villamos szakasza is. 

A közlekedési szakember arra is rámutatott: a kivitelezési forrásoknak nincs még nyoma, a 42-es villamos meghosszabbítása is az ismert okok miatt egy távolabbi jövőben valósulhat meg, ezért Karácsony sajtótájékoztatóját inkább egy kampányeseménynek tudja be. Leszögezte: a villamosfejlesztés nem tud addig megvalósulni, amíg a vasúti fejlesztés akadályozva van, azt pedig nem tudja megmondani, hogy mikorra szűnik meg ez az állapot, ez a DK-s polgármesteren múlik.

Az interneten az a hír is járja, hogy a 42-es villamosvonal meghosszabbítása kapcsán lakóházakat kell lebontani, kisajátítási folyamatoknak kell lezajlaniuk, ami pestszentimrei lakótelepek házait is érintené.

– Az első tervek még Tarlós István főpolgármester első ciklusában készültek. Jelentősebb kisajátítást nem terveztünk, a Budapest Honvéd régi stadionja volt útban, azóta az új stadion megépült, ezzel már nincs gond. Nem emlékszem arra, hogy egyéb kisajátítási problémák lettek volna a 42-es villamos körül. Nyilván, ha újratervezi a főváros, akkor egy nyomvonal-változtatással ez a probléma előkerülhet. A nagyobb problémát inkább a vasúti átvezetés okozza – zárta a beszélgetést Vitézy Dávid. 

Borítókép: Karácsony Gergely és Szaniszló Sándor a XVIII. kerületben. Fotó: Karácsony Gergely Facebook-oldala

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.