Háromszorosára nőtt egy év alatt a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) beérkezett, kibercsalásokra vonatkozó bejelentés. Megugrott mindemellett a határon átnyúló pénzügyi visszaéléseket jelző bejelentések száma is – írja a Növekedés.hu.
A portál szerint a legtöbb károsult a bankokkal szemben próbál meg igényt érvényesíteni. Sokan a kecsegtetően magas hozamoknak dőlnek be, mások euróban veszítenek jelentős összegeket. Kovács Erikával, a PBT elnökével készített interjút a Növekedés.hu arról, hogy a csalások terén melyek a leggyakoribb ügytípusok, milyen kellemetlen meglepetéssel találkozhatunk a Revolutnál, s hogy tavaly mennyien fordultak hozzájuk segítségért.
A Pénzügyi Békéltető Testület tavaly arra hívta fel a figyelmet, hogy
a Revolut nem engedte: magyar panaszos Magyarországon indítson vitarendezési eljárást a céggel kapcsolatos, egyre növekvő számú problémák miatt.
A testület elnöke szerint idén eddig három kérelem érkezett a Revolut Bank UAB-vel szemben és jelenleg két ügy van folyamatban, de még egyik sem jutott el odáig, hogy az alávetés – vagyis a PBT békéltetési eljárásához való hozzájárulás – kérdésében a szolgáltatót a testület nyilatkoztassa, így nem tudják, hogy mi lesz majd a cég válasza.
Azok számára, akik nem beszélnek angolul, biztosan akadály, ha egy szolgáltatóval nem tudnak magyarul kommunikálni.
– mondta el Kovács Erika, majd hozzátette: „a Revolut nem magyarországi székhelyű, hanem – az egységes európai útlevél adta keretek alapján – úgynevezett határon átnyúló szolgáltató, s a kérelmezők által leírtak alapján tudjuk, hogy tavaly még biztosan nem volt magyar nyelvű ügyfélszolgálata. A mi testületünk a konkrét üggyel foglalkozik, egyedi anyagi vagy elszámolási jogviták lebonyolítása terén van hatáskörünk. Az anyagiakon túl természetesen kellemetlen körülmény, ha az ügyfélszolgálat a Revolutnál nem magyar nyelven vagy nem megfelelően működik.”
A határon átnyúló ügyek száma tavaly rendkívül megugrott, 2023-ban összesen 105 üggyel foglalkozott a testület. Tavaly december 31-ig 89 ügyet tudtak lezárni, 16 befejezésének feladata már az idei évre került át. Kovács Erika azt is elmondta, a
kibercsalások terén a leggyakoribb ügytípust a befektetési platformokkal kapcsolatos esetek jelentik, ahol kecsegtetően magas hozam ígérete mellett fektetnek be az emberek nagy összegeket, sokszor nem forintban, hanem euróban, és azután soha nem kapják azt vissza.
A PBT elnöke úgy fogalmazott: „nagyon megnőtt a kibercsalással kapcsolatos ügyeink száma, a 2022-ben tapasztalt 322 ilyen ügyhöz képest tavaly 1106 kibercsalással összefüggő kérelmezői igény érkezett hozzánk. Idén januárban pedig már további 108, februárban 93 új kibercsalásos üggyel találkoztunk.Ezek folyamatosan érkeznek azóta is, 5–15 közötti darabszámban hetente.”