Így alakítanák át a KRESZ-t

Öt fő témakörben zajlik reform a jogszabályok felülvizsgálatával.

2024. 04. 05. 7:39
null
Budapest, 2019. augusztus 28. Autók a Ferihegyi repülõtérre vezetõ úton 2019. augusztus 28-án. A Cargo City árukezelõ központnál épülõ körforgalom építése miatt a Liszt Ferenc-repülõtérnél az útszakasz mindkét irányban egy sávra szûkül, a teherautók csak a D portán keresztül juthatnak be a repülõtér területére. MTI/Koszticsák Szilárd Fotó: Koszticsák Szilárd
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A KRESZ-ben nem szereplő táblák használatát nem támogatom – jelentette ki Gyulainé dr. Tóth Zsuzsa, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottság alelnöke az Indexnek a KRESZ átalakítása kapcsán. A szakjogász szerint ha bekerülne a KRESZ-be például egy kizárólagos lakossági övezetre vonatkozó, új közlekedési tábla, akkor jogos, hogy a sofőr pénzbírságot kap, ám ennek hiányában a KRESZ-ben szereplő táblákat kell alkalmazni. Ha ilyen nincs, akkor nem lehetne kizárólagos lakossági övezetet sem kialakítani.

– Az iskolák környezetében, ha kint van a sebességkorlátozási tábla, kint van a gyerekveszélytábla vagy a gyalogos átkelőhelyet jelző – ezeket egy sulizóna tábla mind lefedné

– mondta a klub alenöke, aki szerint nagyon sokan rutinból közlekednek, ezért célszerű minden jelentős változásra felhívni a figyelmet. – Ma már annyi kommunikációs csatorna van online, a legkülönfélébb helyi lapok útján, hogy azt gondolom, tájékoztatni kell a lakosságot a változásokról – tette hozzá.

Mint ismert, az Építési és Közlekedési Minisztérium széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetés keretében kezdi meg a KRESZ-reformot. A reform öt fő témakörben zajlik, a jogszabályok felülvizsgálatával: a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályok, a humán tényezők, a szankciórendszer, az infrastruktúra, valamint a járműműszaki feltételrendszer.

A közlekedési szakjogász szerint a változásban továbbra sem a büntetés súlyosságának foka számít, amelynek elsősorban visszatartó ereje van, hanem a bizonyosan bekövetkező büntetés, hogy ne lehessen megúszni valamilyen szabályszegést.

A szakértő elmondta, hogy nem tartja célszerűnek, hogy a 70 évnél idősebbek az orvosi alkalmassági mellett KRESZ-tesztet töltsenek ki, arról nem is szólva, hogy Európában sok helyen nincs is olyan kötelező orvosi vizsgálat, amely Magyarországon évtizedek óta működik.

Jelenleg B kategóriás jogosítvánnyal 50 köbcentis motort lehet jogszerűen vezetni. Korábban többször felmerült a kérdés, hogy ez kiterjeszthető-e a 125 köbcentis motorokra is, és erre válasz lehet Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató érvelése, miszerint ez azért nem volna jó gyakorlat, mert a két jármű más kezelési módot igényel. Az oktató azt mondja, hogy ők maximális KRESZ-betartást oktatnak, de ugyanilyen fontosnak tartja azt, hogy ezzel együtt egyfajta közlekedési szemléletet is átadjanak.

A megszólalók szerint időszerű a KRESZ módosítása, a mikromobilitási eszközök besorolása. Köves Szilárd szerint egyértelmű azonosítás szükséges, a robogóknál rendszámra lenne szükség. Emellett időszerű változásnak tartaná annak meghatározását is, hogy a jövőben a roller vagy a segway milyen feltételekkel és hol közlekedhetne.

Az új szabályozás kialakítására Lázár János építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 2025. március 31-ig tesz javaslatokat.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.