Elindult a Pannónia ösztöndíjprogram

A Pannónia ösztöndíjprogram eredeti célja a felsőoktatásban tanuló diákok külföldi egyetemeken való megjelenésének elősegítése volt, nem az, hogy kiváltsa az Erasmust – mondta a Magyar Nemzetnek Bodrogi Richárd, a Tempus Közalapítvány (TKA) főigazgatója. A vezető részletezte az új program működését, arra is felhíva a figyelmet, hogy külföldi hallgatók továbbra is jöhetnek Magyarországra az Erasmus segítségével. Kitért arra is, hogy a magyar felsőoktatás versenyképességének javításához elengedhetetlen a nemzetköziesítés, melyben fontos szerepet játszik a TKA kezelésében lévő Stipendium Hungaricum program.

2024. 06. 28. 5:34
Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Tempus Közalapítvány közalapítvány legfontosabb feladata az idén útjára indított Pannónia ösztöndíjprogram koordinálása, amit tavaly az egyetemekkel és a Kulturális és Innovációs Minisztériummal (KIM) közösen alakítottak ki – mondta Bodrogi Richárd, a TKA főigazgatója. A vezető felidézte: 

az ösztöndíjprogramot eredetileg nem arra szánták, hogy kiváltsa az Erasmust, hanem a magyar kormány ambiciózus célkitűzésének a megvalósítását segítette volna, miszerint 2030-ra el kell érni 20 ezer kifelé irányuló mobilitást a felsőoktatásban. 

Ehhez szükség volt egy új programra, amit annak alkotása idején még az innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkárként dolgozó Hankó Balázs kinevezett kulturális és innovációs miniszterrel, Varga-Bajusz Veronika felsőoktatásért felelős helyettes államtitkárral, a Debreceni Egyetemmel, a Semmelweis Egyetemmel, a Széchenyi István Egyetemmel, a Pannon Egyetemmel, valamint az Óbudai Egyetemmel együttműködve hoztak létre.

 

A Pannónia működése

A program működéséről Bodrogi Richárd ismertette: először az egyetemeknek kell benyújtani a saját mobilitási igényüket, azaz, hogy mely külföldi egyetemekre szeretnének hallgatókat, oktatókat, vagy más egyetemi munkatársakat küldeni. A TKA súlyozza a beérkező igényeket, de szakmailag nem bírálja azokat, hanem a korábbi teljesítményeket veszi figyelembe. Ezután javaslatot tesznek a közalapítvány kuratóriumának, ahol döntést hoznak a javaslatról és egy átalányösszeget biztosítanak az egyetemeknek az igényeik megvalósítására. Ezenkívül abban is segítenek az intézményeknek, hogy hogyan tudják jobban motiválni a hallgatóikat a mobilitásra. – A nagyvárosokban, különösen a fővárosban, egyszerű olyan fiatalokat találni, akik el szeretnének menni külföldi egyetemre, ez a vidéki, hátrányos helyzetű térségekben azonban sokkal nehezebb – magyarázta a TKA főigazgatója.

HZ1_7582
A Tempus Közalapítvány nagy hangsúlyt fektet annak a kommunikációjára, hogy a külföldi hallgatók jöhetnek a magyar egyetemekre (Fotó: Havran Zoltán)

 

A külföldiek jöhetnek Erasmusszal

Bodrogi Richárd hozzátette: ugyancsak fontos feladatuk az Erasmus+ program kezelése, aminek a teljes spektruma náluk van. A főigazgató felidézte: a modellváltott egyetemek idén július 31-ig tudnak részt venni a programban, mivel a szerződéseik akkor járnak le. Az Unió döntése miatt már 30 millió euró feletti összeget nem tudtak odaadni ezeknek az intézményeknek, és ez nehezíti a magyar diákok fogadását az európai egyetemeken. Mint rámutatott, 

nagy hangsúlyt fektetnek annak a kommunikációjára, hogy a külföldi hallgatók jöhetnek a magyar egyetemekre,

 ehhez a résztvevő intézményeknek az Erasmus Charter for Higher Education elnevezésű dokumentumra van szüksége, amely mindegyiknek megvan.

Bodrogi Richárd hangsúlyozta: a magyar egyetemeket a jó minőségű képzéssel tudják vonzóvá tenni a külföldiek számára, fontos szempont továbbá, hogy Magyarországon alacsonyabbak a megélhetési költségek a nyugati országokhoz képest, az egyetemi városaink biztonságosak, illetve jók a nemzetközi hátterű hallgatói közösségeink. Leszögezte: a magyar felsőoktatás nem lehet versenyképes nemzetköziesítés nélkül, mert erre van szükség ahhoz, hogy Magyarország a nemzetközi egyetemi rangsorokban jól szerepeljen.

 

Nemzetköziesítés itthon

Bodrogi Richárd a TKA további fontos feladatának a Stipendium Hungaricum kezelését nevezte, ezt a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) megbízásából látják el. Ez egy befelé irányuló program, ami a „nemzetköziesítés itthon” jegyében zajlik.  

– Magyarországon teremtjük meg azokat a feltételeket, amelyek nemzetközi szintű oktatási környezetet nyújtanak a diákoknak. 

Évente 11 ezer külföldi hallgató tanul hazánkban, akik közel száz partnerországból érkeznek. A modellváltott egyetemek is fogadnak Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgatókat, a legnagyobb közösség a Debreceni Egyetemen található. A Stipendium Hungaricum nagy mértékben támogatja a magyar felsőoktatás nemzetköziesítését, de emellett megvannak a külpolitikai céljai is – magyarázta a TKA főigazgatója.

Bodrogi Richárd hangsúlyozta: az Erasmus+ programban nemcsak felsőoktatási intézmények vehetnek részt, hanem a köznevelési intézmények, a szakképzési szektor, valamint a felnőttképző intézmények, tavaly pedig a sportszektor is csatlakozhatott. A szakképzési intézményekben dolgozó oktatóknak képzéseket szervez az Erasmus+ részeként működő Nemzeti Szakképzési Szakértői Munkacsoport, ahol a képzések vezetői komoly szaktudást halmoztak fel a szakterületükön, és nem csak pályázóként, hanem lebonyolítóként is vettek már részt az Erasmus+ programban. Velük valósítanak meg olyan tevékenységeket, mint például a TKA által kifejlesztett projektmenedzsment-képzés, melyet ingyenesen biztosítanak a szakképzésben oktatóknak. Ennek az egyik célja megtanítani őket a hatékonyabb és jobb pályázatírásra, a másik pedig az, hogy a megnyert pályázatokat jobb színvonalon tudják megvalósítani, vagyis a részt vevő diákok hasznos tudást szerezzenek.

 

A mentorhálózat szerepe

A főigazgató arról is szólt, hogy megkezdték a köznevelési szektor számára kísérleti projektként egy mentorhálózat kialakítását, ahol nyolc tapasztalt közoktatási szakember dolgozik mentorként. Kiemelte, hogy az Erasmus+ nem csak a nagyvárosi elitiskoláknak szól, ezért a TKA arra törekszik, hogy elvigye a program hírét Magyarország minden régiójába, beleértve a hátrányos helyzetű környékeket is. 

– Azt tekintjük sikernek, ha jobb minőségű, illetve az országból mindenfelől, és sokkal több intézményből bejövő pályázat fog érkezni hozzánk. 

Előbb-utóbb meg lehet tanulni jó minőségű pályázatot írni és ezáltal támogatást kapni. Alapvető célunk, hogy minél több fiatalnak jusson nemzetközi mobilitási lehetőség – fogalmazott a TKA vezetője.

Bodrogi Richárd kitért arra is, hogy a TKA égisze alatt működik a Nemzeti Europass Központ, melynek feladata az Europass mobilitási igazolványok kiállítása annak érdekében, hogy strukturált és átlátható módon lehessen bemutatni a mobilitások során elsajátított készségeket. Mindezek mellett tájékoztatást és segítséget nyújt az európai mikrotanúsítványok kiadásában is. 

– Mivel kinyílt az oktatás világa, már nemcsak a formális keretek között megszerzett végzettség vagy képesítés számít, hanem előtérbe kerülnek a nemformális képzések is. 

Ebben rejlik a mikrotanúsítványok legfőbb előnye: megismerhetővé teszi ezt a tudást. Ha valaki részt vesz egy két-három hetes külföldi mobilitáson, akkor lényeges, hogy ezt el lehessen ismerni – világított rá.

A TKA a Szegedi Tudományegyetemmel közösen szervez ifjúságszakmai nyári egyetemet is, több ifjúsági szervezet, köztük a Nemzeti Ifjúsági Tanács bevonásával. A közalapítvány további képzések szervezésében együttműködik különböző nemzeti irodákkal, ahová ifjúsággal foglalkozó szakembereket küldenek. – Ők olyan Europass mobilitási igazolvánnyal, valamint Youthpass dokumentummal hivatalos formátumban is igazolható informális képzéseken vesznek részt, melyek a szakemberek életéhez és előmeneteléhez nagyon sokat tudnak hozzátenni. Számos módszertant sajátítanak el, amelyek megkönnyítik az ifjúságsegítő munkájuk elvégzését a kistelepüléseken. Nagyon aktívak vagyunk ezen a területen is – mondta Bodrogi Richárd.

A Tempus Közalapítvány honlapján (tka.hu) megtalálható minden információ. Az Erasmus+ programról általában az erasmusplusz.hu, a különböző ösztöndíjakról (pl. Pannónia ösztöndíjprogram) a hallgatoi-osztondijak.hu oldalakon is olvashatnak.

 

Borítókép: Bodrogi Richárd szerint a jó képzés lehet a fő vonzerő (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.