– Milyen jogkörökkel rendelkezik az Alkotmánybíróság (AB) a választásokkal kapcsolatos fellebbezéseket illetően?
– Az Alkotmánybíróság vonatkozó jogköre az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja és az Abtv. 27. paragrafusa értelmében arra terjed ki, hogy kiküszöbölje a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet. Egységes gyakorlata értelmében az Alkotmánybíróság a bírói döntés irányának, illetve a bírósági eljárásnak a felülbírálatára azonban már nem rendelkezik hatáskörrel. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 27. paragrafusából következően nem tekinthető általános felülbírálati fórumnak. A rendes bíróságok által elkövetett vélt vagy valós jogszabálysértések önmagukban nem adhatnak alapot alkotmányjogi panasz előterjesztésére.
– Joga van az Alkotmánybíróságnak megsemmisíteni a főpolgármester-választás eredményét és új választás kiírását elrendelni?
– Az Alkotmánybíróságról szóló törvény alapján a testület a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén tárgyalja. Ha az Alkotmánybíróság az Abtv. 27. paragrafusának első bekezdése szerinti eljárásban megállapítja a bírói döntés alaptörvény-ellenességét, az érintett döntést megsemmisíti. Az Alkotmánybíróság a bírói döntés megsemmisítése esetén megsemmisítheti a döntéssel felülvizsgált más bírósági vagy hatósági döntéseket is, így a választási szerv határozatát is. Ezen eljárások esetén főszabályként az alkotmányjogi panasz orvoslásának eljárási eszközét polgári ügyekben a Kúria állapítja meg. A Kúria döntése során köteles figyelembe venni az Alkotmánybíróság határozatában foglaltakat és a vonatkozó eljárási szabályokat.
– Mennyi esélyt lát arra, hogy Vitézy Dávid fellebbezzen a Kúria ítélete ellen?
– A választási eljárás során, mint rendkívüli jogorvoslati lehetőség, igénybe vehető az alkotmányjogi panasz. A választási szerv határozatával kapcsolatos jogorvoslati eljárásban hozott bírói döntés ellen választási ügyben a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 233. paragrafusa teremt jogalapot. Erre a választási szerv – jelen esetben az NVB –- határozatát felülvizsgáló bírói döntéssel szemben, az általános hatvannapos határidővel ellentétben, a bíróság döntésének közlésétől számított három napon belül lehet alkotmányjogi panaszt benyújtani. Ez a jogi lehetőség tehát adott a főpolgármester-jelölt számára, más kérdés, hogy a korábban előadottak szerint adott-e számára kellő jogi muníció a panasz előterjesztéséhez.