A hazai innováció elősegítésében fontos szerepet kapott a Nemzeti Innovációs Ügynökség (NIÜ), amely a létrehozása óta eltelt közel egy évben az együttműködés új, hiánypótló formáit alakította ki a vállalati szféra és a kutatás világának szereplőivel.
– Amikor 2023-ban a Neumann János-program részeként a NIÜ megalapításáról döntöttünk, arra a kihívásra reagáltunk, hogy nem minden esetben finanszírozásra van szükség egy innovatív termék vagy szolgáltatás létrehozásához és piacra jutásához. Igyekszünk már a jó innovatív ötletek megszületését is támogatni, majd az adott projektnek az adott időpillanatban legrelevánsabb segítséget nyújtani annak érdekében, hogy minél több magyar innováció váljon sikeressé a nemzetközi piacokon – jelentette ki lapunknak Bódis László, az ügynökség vezérigazgatója.
Szavai szerint az elmúlt fél évben ebből a célból három új, ingyenes szolgáltatást indítottak vállalkozások számára, a következő fél évben pedig további három szolgáltatást vezetnek be. – Az új vállalati szolgáltatások egyike az Impulse, amely egy három hónapos tudásátadó program, s amelynek keretében 30 innovatív vállalkozással foglalkozunk személyre szabottan. Első lépésben a jelentkező vállalat innovatív projektjének megvizsgáljuk az innovációs felkészültségi szintjét, vagyis megnézzük, hol tart az elképzelés ahhoz, hogy piacra léphessen, melyek a fejlesztendő területek. A program részeként a vállalatok ismereteket szerezhetnek finanszírozási és tőkebevonási, iparjogvédelmi és üzletfejlesztési téren. Ezt követően pedig a NIÜ szakértői azt is segítenek megtalálni, hogy mi a következő lépés a piacra lépés irányába, és mely ökoszisztéma szereplők tudnak szükség esetén segítséget nyújtani ebben a vállalatnak – fejtette ki Bódis László.
Fontos cél a külföldi piacra lépés
A nemzetközi piacra lépést segíti – folytatta a cégvezető – az XPAND nevű program, amelynek a három fázisa közül az első kettő ugyancsak tudásátadó workshop jellegű. – A programba jelentkező vállalkozások már az első alkalmon megismerkednek azzal, miként érdemes gondolkodni a külpiacra lépésről és egyáltalán milyen alapfeltételeknek kell megfelelniük. Ezt követően konkrét célpiaci ismereteket sajátíthatnak el, vagyis célzott információkat kapnak arról, hogy milyen sajátosságokkal kell számolniuk a számukra releváns országok piacain, legyen szó EU-tagállamról vagy azon kívüli országról – ismertette a vezérigazgató. Hozzátette: a konkrét célpiacra vonatkozóan olyan innovációs és technológiai börzékre és kiállításokra is kiviszik a hozzájuk forduló vállalkozásokat, ahol konkrét üzleti partnerekkel is tudnak tárgyalásokat folytatni.
– A már elindított programjaink közül a harmadik az Enterprise Horizon program, amelyben az Európai Unióban elérhető innovációs támogatásokra segítünk pályázni a vállalkozásoknak. Létfontosságú, hogy ezen a területen is felkészültek legyenek az innovatív magyar vállalkozások, hiszen a kutatás és az innováció terén az EU Horizon programja a legnagyobb a világon, a 2021 és 2027 közötti időszakban összesen 95,5 milliárd eurónyi támogatásra lehet pályázni – számolt be róla Bódis László.
Szavai szerint a NIÜ szolgáltatásaival az elmúlt fél évben közvetlenül mintegy 70-100 vállalkozást értek el, amelyek között nagyjából fele-fele arányban találhatók a működésük kezdeti szakaszában járó úgynevezett startupok, valamint a néhány tíz vagy akár néhány száz fős kis és közepes vállalkozások. Bódis László a fontosabb eredményeik között említette, hogy az XPAND program keretében tíz innovatív vállalkozást sikerült eljuttatniuk Kínába és az Egyesült Királyságba, és a projekt részeként összesen mintegy kétszáz üzleti tárgyalást bonyolítottak le a célpiaci szereplőkkel.