Így kerülhetjük el a szálláskeresőkre utazó csalókat

Az elmúlt másfél évben „500–900 százalékos növekedést” tapasztaltak az utazási csalások területén.

2024. 08. 08. 9:24
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A probléma súlyosságát maga a Booking.com is elismerte, közlésük szerint az elmúlt 18 hónapban „500–900 százalékos növekedést” tapasztalt az utazási csalások tekintetében – ezt a növekedést pedig nagyrészt az okozza, hogy a kiberbűnözők 2022 novembere óta olyan eszközökkel is visszaélnek, mint a ChatGPT – írja sajtóközleményében az LWp kommunikációs tanácsadó cég. A lehetséges csalási módokat az ESET szakértői összegezték az Infostart portálnak.

Ilyen veszélyek egyike az adathalászat, amelyhez leggyakrabban e-mailek, szöveges üzenetek és a közösségi médián keresztül érkező tartalmak a csalók eszköztárának alapvető elemei. Az ilyen átverések során magukat egy jó hírű platformnak vagy vállalatnak kiadva elhitetik az áldozatokkal, hogy az adott oldal, szervezet hivatalos képviselőjével kerültek kapcsolatba. 

Gyakran állnak elő olyan hihető történetekkel, amelyekben egy ártalmatlannak tűnő, ámde rosszindulatú linken keresztül történő fizetésre vagy az adatok állítólagos ellenőrzésére, módosítására szólítják fel az áldozatot, ellenkező esetben a foglalás törlését is kilátásba helyezik. 

Másik jelentős veszély az eltérített csevegés. Több beszámoló is készült olyan esetekről, amikor a támadók a platform üzenetküldő rendszerén keresztül próbálták meg becsapni az áldozatokat. Miután bejutottak azon szálláshelyek fiókjaiba, ahol a vendégek a valóságban is foglaltak, az alkalmazásban működő chaten keresztül rengeteg emberrel közvetlenül felvették a kapcsolatot, és felszólították őket, hogy fizessenek a foglalás megerősítése érdekében. A csel szerint egy állítólagos hiba történt az előző tranzakciónál, ami miatt ismét fizetniük kell az áldozatoknak, hogy ne maradjanak le a nyaralásról. 

Ugyanígy elterjedt csalási forma, a fiktív szálláshelyek esete, amelyben irreálisan jó ajánlatokkal kecsegtetik a szálláskeresőket. Az esetek nagy részében a szálláshely nem is létezik, vagy az ingatlan nem kiadó. Ilyen esetek elkerülésére érdemes véleményeket és értékeléseket keresni az adott helyről, megnézni, hogy az ár nagyjából megegyezik-e a hasonló színvonalú házak vagy lakások áraival.

Az átverések egy másik típusa, a hamis állásajánlatok, amely esetében sms-ben vagy a közösségi médián keresztül üzenetet kap az áldozat. Az üzenetekben általában annyit kérnek az áldozattól, hogy értékeljen egy megjelölt szállást, amelyért 200 és 1000 dollár közötti összeget fizetnek. Ezután előrefizetéssel megállapodási díjat kérhetnek a munkakezdés előtt és/vagy személyes adatokra tarthatnak igényt, például társadalombiztosítási számra, ami felhasználható személyazonosság-lopásra.

Fontos tanácsok az átverések ellen

  1. Amikor olyan személy lép velünk kapcsolatba, aki a Booking.com-ot vagy olyan hotelt képvisel, ahol szállást foglaltunk, figyeljünk az adathalász e-mailek tipikus ismertetőjegyeire, mint például a sürgős cselekvésre való felszólítás.
  2. Mindig ellenőrizzük, hogy az e-mailek a hivatalos doménről érkeztek-e, és figyeljünk az apró helyesírási hibákra vagy eltérésekre. A megbízható platformokon jellemzően számos hivatalos e-mail-címet is találunk.
  3. Ha bármilyen gyanús üzenetet kapunk, menjünk közvetlenül a weboldalra, és jelentkezzünk be a fiókunkba, hogy ellenőrizzük az állításokat.
  4. A Booking.com soha nem kér e-mailben vagy chaten keresztül olyan információkat, mint a részletes hitelkártyaadatok, személyes adatok vagy jelszavak.
  5. Ne kattintsunk rá a kéretlen e-mailekben vagy üzenetekben található linkekre.
  6. Fizessünk a Booking.com hivatalos platformján, és kerüljük a közvetlen utalást a szállásadónak.
  7. Ellenőrizzük a szállás értékeléseit a Booking.com-om és keressünk hiteles és részletes véleményeket. Keressünk rá a szállás adataira és képeire más utazási weboldalakon vagy értékelő platformokon.
  8. Győződjünk meg róla, hogy eszközeink naprakész biztonsági szoftverrel rendelkeznek a kártékony programok és az adathalász-kísérletek elleni védelem érdekében.
  9. Tartsuk naprakészen az operációs rendszereinket és más szoftvereket, hogy védve legyünk a biztonsági sebezhetőségek ellen.
  10. Védjük fiókjainkat erős és egyedi jelszavakkal vagy jelszókulcsokkal, valamint kétfaktoros hitelesítéssel.
  11. Amennyiben bármilyen gyanús tevékenységet tapasztalunk, jelentsük a problémát a platform ügyfélszolgálatának.
  12. Ha felmerül a fizetési adatokkal való visszaélés gyanúja, azonnal értesítsük bankunkat vagy hitelkártya-szolgáltatónkat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.