Kentaurt észlelt az űrben a James Webb óriásteleszkóp

Tudományos áttörést hozhat a megfigyelés.

2024. 10. 12. 10:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A  James Webb űrteleszkóp segítségével figyelték meg csillagászok a külső Naprendszer egyik legérdekesebb objektumait, az úgynevezett kentaurokat – írja a Metropol.

A kentaurokat bolygórendszerünk kialakulásának maradványaiként szokták emlegetni,

ugyanis szélsőségesen hideg természetük miatt képesek megőrizni a Naprendszer korai szakaszában keletkezett illékony anyagokról szóló információkat. Olyan égitestek, amelyek az elmúlt több millió évben a bolygók gravitációs hatására a Neptunusz pályáján belülre kerültek, végül rövid periódusú üstökösökké váltak. Ez pedig értékes tudományos felfedezések lehetőségével kecsegtet az objektumokat vizsgáló kutatók számára.

Tudományos áttörést hozhat

Az ókori görög mitológiában szereplő félig ember, félig ló teremtmények által inspirált kentaurok a csillagászat területén a Jupiter és a Neptunusz között a Nap körül keringő távoli objektumok. Az első kentaurt 1970-ben fedezték fel.

A teleszkóp által rögzített nagyfokú részletesség új, korábban ismeretlen gázsugarak felfedezéséhez vezetett, ami segít megalapozni a kentaurok és bolygók kialakulásával kapcsolatos elméletek szortírozását.

A teleszkóp feltérképezte az egyik ilyen objektumból kilövellő gázokat, ami változatos összetételre utal,

és új betekintést nyújt a Naprendszer kialakulása körüli elméletek mélyebb tanulmányozásába.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Prexels)