Egyre többen és egyre többet használják az internetet, a közösségi média pedig kezdi átformálni a tájékozódási szokásokat. A fiatalok főleg a digitális platformokról tájékozódnak, ugyanakkor a közösségi média-használat az idősebb internetezők körében is szinte teljes körű – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2024-es Médiapiaci Jelentéséből. A bevételi adatokból pedig látszik, hogy a digitális szolgáltatások térnyeréséből továbbra is elsősorban a globális óriásplatformok profitálnak.
A digitális technológia térhódítása egyre inkább elmossa a hagyományos ágazati határokat, gyorsítja az innovációt és növeli az üzleti modellek változatosságát, ugyanakkor erősödő piaci koncentrációval fenyeget
– emelte ki Koltay András az NMHH elnöke.
A hirdetési piaci trendek az óriásplatformok hegemóniáját mutatja. Az ezermilliárd dolláros globális reklámpiacon a Google 2023-ban a digitális reklámköltés 39 százalékát, a Facebook pedig 18 százalékát szerezte meg. A nemzetközi trendek a hazai média- és reklámpiacon is érvényesültek.
Ez helyzet valószínűleg nem fog gyorsan megváltozni a mesterséges intelligencia (MI) és a médiapiac kölcsönhatásait figyelembe véve. Az MI-alapú megoldások alkalmazásával az egyébként is technológiai előnnyel bíró óriásplatformok további előnyhöz jutnak. A globális platformok dominanciája ugyanakkor nemcsak a bevételek, hanem a használati minták szintjén is megjelenik.
A Médiapiaci Jelentésből az is kiderül, hogy
az online platformok felhasználóinak számával párhuzamosan nő a képernyő előtt töltött idő is:
2023-ban már a 15 éves vagy idősebb lakosság 84 százaléka volt internethasználó. Az internetezéssel töltött átlagos idő több mint 10 százalékkal nőtt tavaly, napi 4,3 órára emelkedett.
A globális platformok egyre nagyobb teret hódítanak el a lineáris televíziózástól. Az online szolgáltatások népszerűségének növekedése ellenére a tévé továbbra is megkerülhetetlen médium Magyarországon, hiszen a háztartások 95 százaléka 2023-ban is rendelkezett televíziókészülékkel, és a lakosság 71 százaléka tévézett kisebb-nagyobb rendszerességgel.
A hazai lineáris rádiós kínálatban 2023-ban nem történt érdemi változás, ugyanakkor szinte minden korosztályban nőtt a rádióhallgatásra fordított idő.
Az is megfigyelhető, hogy a sajtópiacon folytatódott a nyomtatott lapok visszaszorulása, a 16 évnél idősebb magyarok 43,3 százaléka olvasott rendszeresen újságot.
Az internetezők pedig egyre inkább megelégednek a közösségi média felületein megjelenő egysoros hírekkel.
Tavaly még a legnépszerűbb magyarországi online sajtótermékek is elveszítették az olvasótáboruk átlagosan 9,2 százalékát.
A lakosság körében összességben csökkent az offline csatornák súlya is. A teljes népességen belül 2023-ra elérte a 90 százalékot azok aránya, akik részben vagy teljes egészében az internetről tájékozódnak.