Lett egy rossz szokásunk – így tájékozódnak a magyarok

A közösségi média megváltoztatja a az információszerzés szokásait.

Forrás: MTI2024. 12. 13. 12:36
internet
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többen és egyre többet használják az internetet, a közösségi média pedig kezdi átformálni a tájékozódási szokásokat. A fiatalok főleg a digitális platformokról tájékozódnak, ugyanakkor a közösségi média-használat az idősebb internetezők körében is szinte teljes körű – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2024-es Médiapiaci Jelentéséből. A bevételi adatokból pedig látszik, hogy a digitális szolgáltatások térnyeréséből továbbra is elsősorban a globális óriásplatformok profitálnak.

A digitális technológia térhódítása egyre inkább elmossa a hagyományos ágazati határokat, gyorsítja az innovációt és növeli az üzleti modellek változatosságát, ugyanakkor erősödő piaci koncentrációval fenyeget

– emelte ki Koltay András az NMHH elnöke.

A hirdetési piaci trendek az óriásplatformok hegemóniáját mutatja. Az ezermilliárd dolláros globális reklámpiacon a Google 2023-ban a digitális reklámköltés 39 százalékát, a Facebook pedig 18 százalékát szerezte meg. A nemzetközi trendek a hazai média- és reklámpiacon is érvényesültek.

Ez helyzet valószínűleg nem fog gyorsan megváltozni a mesterséges intelligencia (MI) és a médiapiac kölcsönhatásait figyelembe véve. Az MI-alapú megoldások alkalmazásával az egyébként is technológiai előnnyel bíró óriásplatformok további előnyhöz jutnak. A globális platformok dominanciája ugyanakkor nemcsak a bevételek, hanem a használati minták szintjén is megjelenik.

A Médiapiaci Jelentésből az is kiderül, hogy 

az online platformok felhasználóinak számával párhuzamosan nő a képernyő előtt töltött idő is:

2023-ban már a 15 éves vagy idősebb lakosság 84 százaléka volt internethasználó. Az internetezéssel töltött átlagos idő több mint 10 százalékkal nőtt tavaly, napi 4,3 órára emelkedett.

A globális platformok egyre nagyobb teret hódítanak el a lineáris televíziózástól. Az online szolgáltatások népszerűségének növekedése ellenére a tévé továbbra is megkerülhetetlen médium Magyarországon, hiszen a háztartások 95 százaléka 2023-ban is rendelkezett televíziókészülékkel, és a lakosság 71 százaléka tévézett kisebb-nagyobb rendszerességgel.

A hazai lineáris rádiós kínálatban 2023-ban nem történt érdemi változás, ugyanakkor szinte minden korosztályban nőtt a rádióhallgatásra fordított idő.

Az is megfigyelhető, hogy a sajtópiacon folytatódott a nyomtatott lapok visszaszorulása, a 16 évnél idősebb magyarok 43,3 százaléka olvasott rendszeresen újságot.

Az internetezők pedig egyre inkább megelégednek a közösségi média felületein megjelenő egysoros hírekkel.

Tavaly még a legnépszerűbb magyarországi online sajtótermékek is elveszítették az olvasótáboruk átlagosan 9,2 százalékát.

A lakosság körében összességben csökkent az offline csatornák súlya is. A teljes népességen belül 2023-ra elérte a 90 százalékot azok aránya, akik részben vagy teljes egészében az internetről tájékozódnak.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.