Egyeztetések indultak az oktatási változtatásokról

Válaszolt az államtitkár a kompetenciamérések osztályozásával kapcsolatban felmerült kérdésekre.

Forrás: MTI2025. 02. 20. 18:48
RÉTVÁRI Bence
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyeztetés kezdődött az óvodás és iskolás gyermekeket érintő két fontos kérdésről – közölte a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára. Rétvári Bence ismertette: a kormány szerint az oktatás rendszerét folyamatosan korszerűsíteni kell, minden javítás legfőbb célja, hogy a gyerekek fejlődéséhez a legtöbb segítséget adja meg az óvoda és az iskola.

A tervezett módosítások előtt kikérik az érintettek véleményét, egyeztetéseket folytatnak, több fontos kérdésben a KRÉTA rendszeren keresztül is megszólítják a tanárokat és a szülőket. Így történt és történik ez az óvodák iskola-előkészítő feladataival és a kompetenciamérés értékelésével kapcsolatban is.

Ugyanakkor – folytatta Rétvári Bence – a magukat szakmainak mondó, de ízig-vérig politikai indíttatású csoportok és ellenzéki médiumok rögtön azt a látszatot keltették, mintha itt már bevezetett jogszabályokról lenne szó, és pánikot szítanak, teljesen felelőtlenül.

Az államtitkár kiemelte, hogy semmi ilyenről nincs szó: egyeztetés folyik, amelyre annyi időt szánnak, amennyi kell, mert a gyerekek oktatásának jövőjéről van szó. Céljaikról, illetve arról, hogy milyen problémákra keresik a jó megoldást, Rétvári Bence tájékoztatása szerint a tervezett jogszabály-módosítással azt a mindennap jelentkező nehézséget akarják orvosolni, hogy az óvodás gyerekek fejlettségi szintje nagyon eltérő lehet.

A cél, hogy a gyerekek hatéves korukra minél inkább felkészültek legyenek az iskolára.

Hangsúlyozta, hogy az óvoda kiemelt feladata az előkészítés az iskolára, hozzáfűzve, azért vezették be egy évtizede a hároméves kortól kötelező óvodát, hogy az otthonról hozott hátrányokat már ettől a kortól ki lehessen egyenlíteni. Ezt a célt szolgálja a mostani módosítás is, és ha a célokban egyetértés van, az egyeztetésen az eszközökről indulhat a párbeszéd – közölte az államtitkár.

A politikus másik célként a diákok kompetenciájának bővítését fogalmazta meg. Évtizedek óta hangoztatott igény a kompetenciaalapú oktatás. Ez nagyrészt a magyar iskolákban mára megvalósult, ugyanakkor nincs kompetenciaalapú oktatás kompetenciamérés nélkül, a mérés visszajelzés minden diáknak, tanárnak, szülőnek, hogy hol tart az érettség(i)hez szükséges képességek és tudás elsajátításában – ismertette.

Az egyeztetésre bocsátott jogszabály a kompetenciamérés súlyát bővítené, mert a mindennapi tapasztalatok szerint sok helyen nem vették komolyan, a válaszadást csak heccnek gondolták.

Mivel – mint Rétvári Bence fogalmazott – az iskolában megszerezhető tudás a felnőttkori siker alapja, fontos komolyan venni a kompetenciák elsajátítását és azt, hogy erről országosan egységes és objektív visszajelzést kapjon mindenki. Ezzel elkerülhető, hogy egy diák az iskolai években csupa jó jegyet szerez, de aztán az érettségi vagy felvételi alkalmával derül ki, hogy a jó jegyek mögött még sincs kellő mélységű tudás – tudatta. A mérés megmutatja, hogy országos összevetésben mi egy diák erőssége és miben kell javítania – fűzte hozzá.

Rétvári Bence minden jó szándékú tanárt, diákot, szülőt, szakembert arra biztatott, ossza meg véleményét, segítsen tovább javítani a diákok teljesítményét, a magyar iskolák színvonalát.

Borítókép: Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára (Fotó: MTI/Vajda János)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.