Januárban az ónos eső miatt sok problémája akadt a sofőröknek. Számos esetben adtunk hírt arról, hogy autók, kisteherautók borultak fel, csúsztak meg, vagy több jármű is utak menti árkokban kötött ki a kedvezőtlenebb időjárási körülmények között.
A Magyar Nemzet sok egyéb mellett arra is felhívta a vezetők figyelmét, hogy
az elsődleges szempont nem megszokott időjárási viszonyoknál, hogy nem szabad rutinból vezetni,
sokkal alkalmazkodóbbnak kell lenni. Olyan apró megoldások is támogathatják bárki biztonságát, mint hogy adott helyre nem a megszokott időpontban indulunk el kocsival, hanem valamivel korábban, így hiába haladunk lassabban a rossz időjárási viszonyok közepette, a vezetés mégsem válik stresszessé és sietőssé. A hó és a latyak szinte ugyanolyan bonyodalmakat és veszélyeket okozhat, mint az ónos eső. Az előrejelzések szerint a tél enyhülése még odébb van, a napokban havazás is várható, így nem árt óvatosnak lenni az utakon. Bemutatunk néhány praktikát, amelyekkel csökkenthető a balesetek bekövetkeztének esélye.
Ha rossz az idő, a kocsiban sem mindegy az öltözet
Talán elsőre senkinek nem jutna eszébe az öltözködés szempontként, de nagyon sokat jelent nehezített vezetési körülmények között, hogyan öltözünk fel, hogy legalább aktivitásunkat, rugalmasságunkat megtartsuk. Elengedhetetlen a száraz, jól száradó, kényelmes lábbeli ahhoz, hogy hosszabb távot valaki sikeresen vezessen havazásban. Egyszerűen nagyobb és biztosabb kontroll lesz a pedálokon, nem igényel külön energiát az, hogy folyamatosan hibát is korrigáljunk lábbelink csúszkálásából adódóan.
Ugyanígy szempont az, hogy lehetőleg ne állig begombolt kabátban vezessen az ember,
hiszen egyrészt kényelmetlen, így csökkenti a koncentrációt, másrészt merev mozdulatokat okozhat, aminek az a következménye, hogy a sofőr nem tud alkalmazkodni az útviszonyokhoz és látást befolyásoló körülményekhez. Utóbbi miatt nappali vezetésnél nagyon fontos, hogy tartson napszemüveget az utastérben, hiszen a hó visszaveri a napsugarakat, aminek vakító hatása lehet.
A kanyarok létfontosságúak
Kanyarokban a legkönnyebb balesetet szenvedni télen is. Havazáskor ezekre jobban kell figyelni.
A kanyarodás nem a kanyarnál kezdődik,
már jóval előtte még a megengedett sebességkorlát felénél kevesebbre is érdemes lehet lelassítani, hogy egészen finom kanyart vehessen be járművével. Egyetlen hirtelen mozdulat is végzetes lehet.
A váltás ilyenkor az ellensége is lehet
Nagyon fontos az egyenletes vezetés, különösen rossz időben. Ilyenkor nem tanácsos sűrűn váltani, sőt ha lehet, érdemes szinte teljesen elkerülni a váltást, vagy csak végszükség esetére hagyni. Fontos, hogy a sebességkorlát fele tűnhet ideálisnak (kanyar nélkül) az utakon havazáskor, és a lassú vezetés bizony nemcsak azt jelenti, hogy bizonyos sebességhatárok között ingázunk, amelyek relatíve lassúnak mondhatóak.
Tartani érdemes egy alapsebességet, amitől nem térünk el lényegesen.
Az egyenletes sebesség segíti a követési távolság betartását is, emellett váratlan helyzetnél és fékezésnél könnyebben lelassul, könnyebben meg is áll a jármű. Fékezésnél is jobb, ja óvatos az ember.
További apró, de nem elhanyagolható részletek
Előfordulhat, hogy olvadásnál, ha nagyobb mennyiségű víz és latyak lepi el az utakat, bizonyos szakaszoknál úgy érezheti a sofőr, hogy a kocsija „lebeg” a felszínen, nem feltétlenül gurul.
Ezekben az esetekben csupán az számít, hogy levegye a gázról a lábát,
és tartsa meg az autó pozícióját, az irányváltás és a hirtelen kormánymozdulat sem javasolt ilyenkor. Ez azt is segíti, hogy akkor se kelljen korrigálni, ha újra szárazabb felületen halad a jármű. Természetesen a látási viszonyokhoz is alkalmazkodnunk kell.
További hasznos tudnivalókért érdemes böngésznie a Katasztrófavédelem honlapját, az Útinformot, valamint számos autós portálon is részletes javaslatokat találhat arról, mi a teendő extrém időjárási viszonyok közepette.
A legfontosabbat ne feledje: biztonsági öveket becsatolni!