Lassan nyelvvizsga kell a belvároshoz, annyi az idegen nyelvű felirat

Az alkotmányjogász szerint a nyelvvédelmi szabályok betartása és ellenőrzése kiemelt fontosságú.

2025. 06. 14. 18:38
kévézó

Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar nyelv megóvása közérdek. Védelme megkívánja a társadalom, a közélet, különösen a gazdasági, politikai és kulturális szereplők megkülönböztetett figyelmét, rögzíti a gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló törvény – mondta lapunknak ifjabb Lomnici Zoltán. Az alkotmányjogászt a Magyar Nemzet azzal a terjedő tendenciával kapcsolatban kérdezte, hogy egyre több olyan üzlet vagy vendéglátóegység van – különösképpen Budapest belvárosában –, amelyek táblái, hirdetményei vagy reklámjai már csak idegen nyelven jelennek meg, magyarul viszont nem.

Fotó: Pexels

A magyar nyelvű feliratok visszaszorulása és az egyre jobban terjedő idegen nyelvű feliratok miatt, valamint a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) tapasztalatai alapján indokolt az egyes reklámtilalmak folyamatos ellenőrzése, hiszen a reklámok mint eladásösztönző eszközök nemcsak befolyásolják, de meg is határozzák a fogyasztók ügyleti döntéseit – jelezte az alkotmányjogász.

A nyelvvédelmi szabályok betartása és ellenőrzése kiemelt fontosságú

– hangsúlyozta. Majd ismertette: ezek alapján a magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, magyar nyelvű rádió- és televízió-műsorokban, valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő gazdasági reklámok szövegének, beleértve a jelmondatot is, magyar nyelven kell szerepelnie. Kivételt ezalól csak a vállalkozás neve, megjelölése és az árujelző jelent – tette hozzá.

Emellett az üzletekben és kirakatokban elhelyezett, a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket is magyar nyelven kell megjeleníteni

– mutatott rá ifjabb Lomnici Zoltán. Majd jelezte: a gazdasági reklámokhoz hasonlóan ez a követelmény is teljesíthető úgy, hogy az idegen nyelvű szöveg mellett annak magyar megfelelője is szerepel, ugyanolyan jól olvasható módon és legalább azonos méretben.

A gazdasági reklámok és az üzletfeliratok nyelvi követelményei keretén belül a jogszabály előírja, hogy az üzlet feliratain az üzlet elnevezését – a vállalkozás neve, a vezérszó és az üzletben forgalmazott árura utaló árujelző kivételével –, valamint az üzletben és az üzlet kirakatában a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket magyar nyelven meg kell jeleníteni – ismertette a szakértő. Ennek a meghatározásnak a teljesítése ugyanúgy teljesíthető, mint az előző esetben.

Normasértés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el és állapít meg szankciót a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben foglaltak szerint

– emelte ki az alkotmányjogász.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.