A magyar nyelv megóvása közérdek. Védelme megkívánja a társadalom, a közélet, különösen a gazdasági, politikai és kulturális szereplők megkülönböztetett figyelmét, rögzíti a gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló törvény – mondta lapunknak ifjabb Lomnici Zoltán. Az alkotmányjogászt a Magyar Nemzet azzal a terjedő tendenciával kapcsolatban kérdezte, hogy egyre több olyan üzlet vagy vendéglátóegység van – különösképpen Budapest belvárosában –, amelyek táblái, hirdetményei vagy reklámjai már csak idegen nyelven jelennek meg, magyarul viszont nem.

A magyar nyelvű feliratok visszaszorulása és az egyre jobban terjedő idegen nyelvű feliratok miatt, valamint a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) tapasztalatai alapján indokolt az egyes reklámtilalmak folyamatos ellenőrzése, hiszen a reklámok mint eladásösztönző eszközök nemcsak befolyásolják, de meg is határozzák a fogyasztók ügyleti döntéseit – jelezte az alkotmányjogász.
A nyelvvédelmi szabályok betartása és ellenőrzése kiemelt fontosságú
– hangsúlyozta. Majd ismertette: ezek alapján a magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, magyar nyelvű rádió- és televízió-műsorokban, valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő gazdasági reklámok szövegének, beleértve a jelmondatot is, magyar nyelven kell szerepelnie. Kivételt ezalól csak a vállalkozás neve, megjelölése és az árujelző jelent – tette hozzá.
Emellett az üzletekben és kirakatokban elhelyezett, a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket is magyar nyelven kell megjeleníteni
– mutatott rá ifjabb Lomnici Zoltán. Majd jelezte: a gazdasági reklámokhoz hasonlóan ez a követelmény is teljesíthető úgy, hogy az idegen nyelvű szöveg mellett annak magyar megfelelője is szerepel, ugyanolyan jól olvasható módon és legalább azonos méretben.
A gazdasági reklámok és az üzletfeliratok nyelvi követelményei keretén belül a jogszabály előírja, hogy az üzlet feliratain az üzlet elnevezését – a vállalkozás neve, a vezérszó és az üzletben forgalmazott árura utaló árujelző kivételével –, valamint az üzletben és az üzlet kirakatában a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket magyar nyelven meg kell jeleníteni – ismertette a szakértő. Ennek a meghatározásnak a teljesítése ugyanúgy teljesíthető, mint az előző esetben.
Normasértés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el és állapít meg szankciót a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben foglaltak szerint
– emelte ki az alkotmányjogász.