– Tíz százalékkal javultak a gyermekek kognitív funkciói, de jelentős mértékben nőtt az érzelmi intelligencia is, míg a depresszió, a szorongás mértéke csökkent – sorolta Hal Melinda a Helló Teló digitális böjt kihívás eredményeit. A Mathias Corvinus Tanuláskutató Intézet vezető kutatója szerint a kutatás során rögzített adatok és az eredmények olyannyira jelentősek, hogy hamarosan publikálják majd a különféle szaklapokban.

A Szent István Intézet és a váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) által szervezet nagyböjti okoseszközdetox célja az volt, hogy empirikus, vagyis tapasztalati alapon mutassák ki, mi történik, ha egy gyermek csökkenti vagy teljesen elhagyja az okoseszközöket és minden más, úgynevezett személyes képernyőhasználatát is. A március 5-től április 7-ig tartó kihíváson
összesen 117 diák vállalkozott arra, hogy öt héten keresztül lecsökkentse az okoseszközök használatát, amennyire csak tudja.
– A kutatásban részt vevő 12–14 év közötti gyerekek „bemeneti mérésén” számtalan funkciót vizsgáltunk: azt tapasztaltuk, hogy a kognitív funkciók, a figyelem és a koncentráció igencsak elmaradt, a gyerekek figyelme alig 40 másodpercig tartott. Ez nem sok, de tudjuk, ismerjük az emögött rejlő okokat. Emiatt aztán kíváncsian vártuk, milyen eredményeket hoz majd a böjt végi „kimeneti mérés” – sorolt a klinikai szakpszichológus, kiemelve, hogy a böjt végén készített mérési eredmények minden várakozásukat felülmúlták:
a gyerekek figyelmi teszten elért eredményeik jelentős, 27 százalékos javulást mutatott a digitális tér visszaszorításának hatására.
A gyerekek átlagos képernyőideje naponta négy–hat óra között van, a böjti időszak idejére viszont sikerült 1,5–2 óra közé szorítani ezt az értéket, ebben az időben pedig már benne van a tanuláshoz szükséges okoseszközök használata is. Persze ez nem volt egyszerű, a diákok és a szülők beszámolóiból kiderül, hogy a böjt második hetében már elvonási tünetekkel küzdöttek a gyerekek, és egy-egy betegség is megnehezítette a dolgukat, amikor otthon, a megszokott, már rutinszerű „görgetés” helyett kellett valami más elfoglaltságot találniuk.