A Tisza Párt tervei szerint kevesebb olajat tudna vásárolni Magyarország. A benzin literenkénti árát 1026 forintra, a gázolajét pedig 1051 forintra növelné Magyar Péterék programja, amely átemelte Brüsszel orosz energiahordozók tiltására vonatkozó célkitűzését – ismerteti ki a Századvég.
Augusztus 20-án bemutatott programjában Magyar Péter a brüsszeli Ukrajna-politikához igazodva megszüntetné Magyarország orosz energiavásárlásait. A lépést nagyobb önállósággal és kedvezőbb beszerzési feltételekkel indokolja, de az intézkedés súlyos ellátásbiztonsági kockázatokat és áremelkedést hozna.
Mit jelentene a leválás a gyakorlatban?
Az orosz gáz kiesése – egy korábbi elemzés alapján – három és félszeresére növelné a háztartások rezsiszámláját, éves szinten több mint félmillió forintos többletet okozva. Az orosz olajimport tilalma hasonlóan súlyos gondokat idézne elő: Magyarország és Szlovákia olajigényének több mint kétharmadát jelenleg a Barátság vezeték biztosítja, amelynek kiesését az Adria vezeték korlátozott kapacitása nem tudná teljes mértékben pótolni.
A finomítók működése is sérülne, mivel azok orosz és nyugati olaj keverékére vannak optimalizálva. Ez pedig csökkentené a hazai üzemanyag-termelést, rövid távon hiányt, hosszabb távon pedig drasztikus áremelkedést okozva. Becslések szerint
az új egyensúlyi árak literenként 1026 forintos benzin- és 1051 forintos gázolajárat hoznának.
A magasabb energia- és üzemanyagárak nemcsak a családok megélhetését rontanák, hanem a szállítási költségeken keresztül az egész gazdaságban inflációs nyomást idézne elő.
A Tisza-adó után újabb érvágás a magyar családoknak
Nemrég szivárgott ki, hogy a Tisza Párt kormányra kerülése esetén többkulcsos adót vezetne be, ami azt jelentené, hogy szinte mindenki több adót fizetne. Azt, hogy mennyivel több adót kellene fizetnie, kiszámolhatja a Tisza-adó oldalán. A maradék nettó fizetésből pedig ezek szerint üzemanyagra is jóval többet kellene költeniük a magyaroknak.