
Szülők figyelem, elstartolt a jelentkezés a honvédelmi táborokba
A fiatalok játékosan, tapasztalt katonáktól megtanulhatják a túlélés és álcázás technikáját, búvárkodhattak, ismerkedhettek az életmentéssel, a tereptannal, valamint a közelharccal is.
„Huszonhárom aktivista bevonásával, összesen nyolcvan zsák hulladékot gyűjtöttünk össze a Szentendrei-szigetre szervezett szemétszedés alkalmával. Ötszáz méteres partszakaszt tudtunk megtisztítani, a begyűjtött hulladék közel kétharmada, mintegy kétezer darab műanyag szemét volt, döntő többségben PET-palack. A szétválogatott műanyagot újrafeldolgozó üzembe juttattuk el, de a Duna által évek alatt lerakott szemétből rengeteg maradt még a szigeten, ezért arra buzdítunk másokat is, hogy ha arra járnak és tehetik, gyűjtsék a hulladékot. Mi biztosan folytatjuk a munkát” – nyilatkozta Tóth-Kalló Éva, a Maradjanak a fák a Rómain! civil csoport önkéntese.
Az eseményen a Greenpeace munkatársának a segítségével az önkéntesek megvizsgálták, pontosan mely cégektől származik a környezetbe kikerült hulladék, aminek jelentős része PET-palack volt, illetve kisebb mennyiségben egyéb műanyag csomagolási hulladék.
A begyűjtött és átvizsgált kétezer darab műanyag hulladék mintegy harmada (624 darab) volt azonosíthatóan egy adott márkához, illetve vállalathoz köthető. Az azonosított szemét több mint fele, 325 darab PET-palack a Coca-Colától származott. Az eredmény nem meglepő: nemzetközi márkavizsgálatok szerint is a Coca-Colától származik a világon a legtöbb, környezetbe kijutó műanyag hulladék. Az üdítős cég egymás után három évben érdemelte ki ezt a nemesnek egyáltalán nem mondható címet a Break Free From Plastic mozgalom felmérése szerint, melynek a Greenpeace is közreműködője. De 2018-ban a Tisza felső szakaszán végzett hazai szemétgyűjtés alkalmával is a Coca-Cola csomagolóanyagai domináltak.
A márkavizsgálat alapján a második helyen a Pepsihez köthető italcsomagolások végeztek a cégtől származó 101 darab PET-palackkal (16 százalék), míg a harmadik helyre a Szentkirályi Magyarország Kft. került 56 darab palackkal, ami az azonosított szemét körülbelül kilenc százalékát jelentette.
A műanyagokkal szennyezettség súlyosságát jelzi, hogy a vizsgálatkor az aktivisták 25 darab, szinte egy az egyben megmaradt kristályvizes palackot is találtak, melyeket körülbelül egy évtizeddel ezelőtt vont ki a forgalomból egy, a PepsiCóhoz köthető hazai cégcsoport. Ez is azt támasztja alá, hogy a természetbe került PET-palackok még hosszú évtizedekig szennyezik a környezetet, mikroműanyagokra töredezve pedig évszázadokon keresztül további komoly fenyegetést jelentenek az élővilágra.
Csak a Coca-Cola globális szinten évente több mint 120 milliárd egyszer használatos műanyag palackot gyárt. Ez azt jelenti, hogy a cég másodpercenként 3800 darab PET-palackot önt a világra. A vállalat előszeretettel hangsúlyozza a fogyasztó felelősségét a szelektív hulladékgyűjtésben, miközben eldobható PET-palackokban forgalmazza a termékeit olyan országokban is, ahol az újrafeldolgozás nem létezik.
Az újrahasznosítás azonban önmagában nem jelent kiutat a válságból, elég csak arra gondolni, hogy az eddig legyártott műanyagoknak kevesebb mint tizede lett csak újra feldolgozva. Az egy használat után szemétté váló palackok pedig nemcsak környezetszennyezők, hanem rendkívüli mértékben pazarolják az erőforrásainkat és rombolják a klímát, hiszen előállításukhoz értékes nyersanyagot, a Föld mélyéből származó kőolajat használnak fel
Simon Gergely, a Greenpeace kampányfelelőse elmondta: „Azt várjuk a cégektől, hogy segítsenek kilábalni a nagyrészt általuk okozott műanyagválságból úgy, hogy felhagynak végre az eldobható csomagolóanyagok használatával. A kormánynak pedig jogszabályokkal kell köteleznie a cégeket az egyszer használatos italcsomagolások garantált újrahasznosítására és újratöltésére. Előrelépés, hogy a közelmúltban elfogadott törvény értelmében 2023-ban Magyarországon is bevezetik a kötelező visszaváltási rendszert, azonban az igazi megoldást a tartós, újratölthető, újrahasználható csomagolóanyagok jelentenék a műanyagszennyezés megfékezésére.”
(A borítókép illusztráció Fotó: MTI/Komka Péter)
A fiatalok játékosan, tapasztalt katonáktól megtanulhatják a túlélés és álcázás technikáját, búvárkodhattak, ismerkedhettek az életmentéssel, a tereptannal, valamint a közelharccal is.
A Rapid podcast friss adásában Sitkei Levente, a Magyar Nemzet lapszerkesztője és Kertész Dávid, a Pestisrácok.hu újságírója elemezte néhol pikírten a témákat.
Több eljárás is van ellene.
Horváth László kormánybiztos elmondta, hogy a kereskedők és a terjesztők ezenkívül teljes vagyonelkobzásra is számíthatnak.
Hadházy Ákos és a Momentum ma újra az Erzsébet hidat veszi célba – hiába tiltotta be tüntetésüket a Kúria
Keane a Fradi kispadjára szoruló Varga Barnabás sorsáról beszélt
„Egy mentőt kérek” - néma csend lett a TV2 stúdiójában, segítségért kiáltottak
Oroszország előre szólt az EU-nak: ha ez megtörténik, bevetik az atomfegyvert
Gyász: elhunyt az ismert magyar énekesnő, mindössze 39 éves volt
Kesereg Románia: Magyarországot választották a románok – húsz éve nem láttak olyat, mint most
Ferenc pápa utolsó pillanatai – orvosa szerint egyetlen dolgot sajnált igazán
„Gazember, aki komoly fájdalmat okozott” – nekiment a bírónak a korábbi szövetségi kapitány
Fiatal élsportoló a halálos budapesti baleset áldozata + videó
Arda Güler gólja után Ancelotti üzent a játékosának: Ilyeneket nem csinálhat
A vonatból lökhették ki a halálra gázolt magyar olimpiai bajnokot
Hogyan halt meg a valóságban Hunyadi János?
A fiatalok játékosan, tapasztalt katonáktól megtanulhatják a túlélés és álcázás technikáját, búvárkodhattak, ismerkedhettek az életmentéssel, a tereptannal, valamint a közelharccal is.
A Rapid podcast friss adásában Sitkei Levente, a Magyar Nemzet lapszerkesztője és Kertész Dávid, a Pestisrácok.hu újságírója elemezte néhol pikírten a témákat.
Több eljárás is van ellene.
Horváth László kormánybiztos elmondta, hogy a kereskedők és a terjesztők ezenkívül teljes vagyonelkobzásra is számíthatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.