– Hamarosan valósággá válnak a Szakképzés 4.0 tervei, ami nagy horderejű változást hozhat. Miért van erre szükség?
– A cél a magyar gazdaság versenyképességének növelése, amihez minőségi, képzett munkaerőre van szükség. Ezért újra kell gondolni a szakképzés teljes rendszerét, a megindított fejlesztéseket pedig tovább kell vinni. A követendő irányok meghatározásában bevált nemzetközi – elsősorban osztrák és német – gyakorlatokra támaszkodhatunk.
– Mit jelent ez konkrétan?
– Az egyik alappillér, hogy kielégítsük a gazdaság igényeit, ehhez keresletvezéreltté tesszük a szakképzést. A másik, hogy mindennek az egyéni boldogulást is szolgálnia kell. Egyrészt a szakképzés karriert, másrészt felzárkózási és felemelkedési lehetőséget biztosít. Ezt a kettőt nem szabad összekeverni. A magas szintű szakmai képzettségűeket kiváló szakmai karrierlehetőség és egyre magasabb jövedelem várja. A hátrányos helyzetből induló fiataloknak a szakmai végzettség kitörési lehetőséget jelent. Talán a legfontosabb változás, hogy a jelenlegi szakgimnáziumi 4+1 struktúra helyébe az ötéves technikumi képzés lép, amelynek végén négy közismereti tantárgyból kell érettségi vizsgát tenni. Az ötödik érettségi tárgyat a szakmai vizsga váltja ki, emelt szintű érettségi tárgynak megfeleltetve, ezzel is megkönnyítve a szakirányú felsőoktatásba való továbblépést.
– Hogyan lehet meggyőzni a szülőket arról, hogy a szakképzés méltó életpályát biztosít a gyereküknek?
– Sikert élhet meg a szakképzésben tanuló diák a pályafutása során azzal, hogy megelégedett a jövedelmével, azzal, hogy alkot és kreativitását megélheti szakmájában. De siker az is, hogy valaki felépíti a saját cégét, hogy mesterfokon műveli a szakmáját. Azt gondolom, sok lehetőség és sok ágazat van a szakképzésben, és a stratégiát olyan rendszerbe próbáltuk foglalni, ami pontosan ezt a vonzó jelleget domborítja ki. A karrierlehetőségeknek két útjuk van. Az egyik a technikusképzés, amely a mérnökképzés előszobája is lesz, mert a diák olyan gyakorlati tudásra is szert tesz a szakképzés során, ami által nagyon jó mérnökké válhat. A másik út a szakképző iskola, amely a kétkezi szakmához szükséges tudás megszerzéséről szól. Itt a tanulók a saját szakmájuk mestereivé válhatnak.